Lej dig til den perfekte familie

PREMIERE. Kunne du forestille dig at leje en familie til at erstatte din egen for at undgå potentielle ydmygelser og konflikter? Umiddelbart en absurd tanke, men det er ikke desto mindre praksis i Japan og omdrejningspunktet i Kaspar Astrup Schröders nye dokumentarfilm "Lej en familie", der onsdag får premiere på DOXBIO landet over.

Vil du gøre din ekskæreste jaloux med en ny fyr? Orker du ikke at tage med til et socialt arrangement i dit barns skole? Eller er du blevet taget i at være utro, og nu vil din kone møde din elskerinde? Så lej en stand-in til at spille rollen som den person, du måtte have brug for at erstatte – om det så er din elskerinde, en ny kæreste eller dig selv – og undgå ydmygelser og pinlige optrin. Det er tankegangen bag japanske Ryuichi Ichinokawas udlejningsvirksomhed, Hagemashi Tai (I want to cheer you up Ltd.), som Kaspar Astrup Schröder skildrer i sin nye dokumentarfilm "Lej en Familie". Filmen, der onsdag får premiere på DOXBIO landet over, er et fascinerende indblik i det japanske samfund anno 2012.

"Japanerne lærer fra barnsben, at de ikke skal følge deres egne personlige instinkter og holdninger, men i stedet gøre det, der forventes af dem. Man gør alt for at opretholde en families pæne og glansfulde facade."

På overfladen lever den 44-årige Ryuichi Ichinokawa et ganske almindeligt familieliv. Han har kone og to børn og passer forskellige småjobs for at forsørge familien. Men sit hjerteblod lægger han i firmaet, hvor han lejer statister ud til folk, der har brug for en stand-in for et familiemedlem, en veninde eller en barndomsven. Og der er efterspørgsel på Ryuichis tjenester; han har 30 tilknyttede ansatte og spiller også selv ofte roller som far, ægtemand eller onkel.

Facade frem for alt

Selvom historien virker usandsynlig set med danske øjne, giver foretagendet god mening i et samfund som det japanske.
"Japanerne lærer fra barnsben, at de ikke skal følge deres egne personlige instinkter og holdninger, men i stedet gøre det, der forventes af dem. Man gør alt for at opretholde en families pæne og glansfulde facade," fortæller Kaspar Astrup Schröder. Han blev nysgerrig, da han første gang hørte, at man kunne leje folk til bryllupper i Japan, fordi det er vigtigt for familiernes omdømme, at der er lige mange gæster fra brudens og gommens familie. Hvis en af parterne ikke er i stand til at matche antallet af inviterede familiemedlemmer, kan de leje de resterende gæster hos Hagemashi Tai til i dyb hemmelighed at udfylde rollen som slægtninge eller nære venner.

"Tanken om at man kan leje en person til at udfylde rollen som bedstemor, barndomsven, ægtefælle, bror eller søster fascinerede mig," siger Schröder, der i 2009 debuterede med dokumentarfilmen "Opfindelsen af Dr. Nakamats" om den japanske opfinder Dr. Nakamats og hans mærkværdige liv.

Ekstremt japansk samfund

Han er tiltrukket af det japanske samfund, fordi det er så anderledes end det danske.

"De trækker alting til ekstremerne i Japan. De gør ikke noget halvhjertet. Hvis man samler på Beatles-LP'er, har man ikke bare mange af deres plader, man har alle LP’er med the Beatles, der nogensinde er udgivet," siger Schröder, der med "Lej en familie" ville undersøge, hvad der driver japanerne til at lyve og have så ekstreme hemmeligheder for deres nærmeste. Og det er netop i den japanske kultur og mentalitet, at forklaringen på fænomenet 'lej en familie' skal findes, siger Schröder:

"Det er nødvendigt at forstå, hvorfor nogle mennesker er nødt til at leje slægtninge for at dække over familiehemmeligheder. Selvom det kan synes meget kortsigtet, kan en stand-in dække over en persons eller families hemmeligheder og på den måde redde deres anseelse og position."

Derfor betragter Ryuichi også sig selv som én, der hjælper andre med at løse deres problemer. "Jeg er en håndværker, der reparerer forhold," som han siger.

Det kan for eksempel være en pige, der har løjet for sin kæreste og fortalt, at hendes forældre lever – fordi det er for skamfuldt eller smertefuldt at fortælle, at de rent faktisk er døde. Når forholdet så udvikler sig, de forlover sig, og hun skal introducere sin kommende mand for forældrene, kontakter hun Hagemashi Tai og lejer et forældrepar som stand-ins.

Hemmeligheder og ensomhed

Ligesom Ryuichis klienter er bange for de konfrontationer, der måtte opstå, hvis de skulle vise omverdenen tingenes sande tilstand, holder han selv sandheden skjult for sin familie. Hverken hans kone eller børn ved, at han driver udlejningsfirmaet, og han har heller ikke fortalt dem, at familien er i alvorlige økonomiske problemer. Bekymringer er noget, man holder for sig selv i Japan – familiens ære kommer før individets lykke, og når man som mange japanere arbejder 16 timer i døgnet og dermed ikke har tid til at opretholde et socialt liv, bliver man uundgåeligt ensom.

Og netop ensomhed er det gennemgående tema i "Lej en familie" – såvel hos Ryuichis klienter, der er nødt til at leje sig til nære relationer, og hos Ryuichi selv, der er så indestængt, at han føler sig mest lykkelig, når han træder ind i rollen som en andens familiemedlem. Han og hans kone er for længst holdt op med såvel at tale som at sove sammen. De bekender sig i stedet til det udenforstående kamera, mens fjernsynet som et symbol på parrets resignation sender sine endeløse quizshows ud i den menneskeligt fraværende stue. Dobbeltlivet, ensomheden og familiens tiltagende økonomiske problemer driver til sidst Ryuichi derud, hvor han har svært ved at se fordelene ved livet.

"Lej en familie" har premiere onsdag den 22. august. Se biografer og spilletider på www.doxbio.dk  

Filmen er produceret af Mette Heide for Plus Pictures med støtte fra Det Danske Filminstitut.