Masterclass i manuskriptskrivning

Den Danske Filmskoles manuskriptuddannelse etablerer fra dette efterår en etårig masterclass, hvor seks deltagere får hjælp med at udvikle og skrive en spillefilm.

De seneste år har den danske filmbranche flere gange klaget over manglen på manuskriptforfattere. Som det bl.a. fremgik ved Det Danske Filminstituts Fiktionsdag i foråret, er der stor tilfredshed med kvaliteten af eleverne fra Den Danske Filmskoles manuskriptuddannelse. Til gengæld er der mindre tilfredshed med, at mange går direkte fra uddannelsen til en fast ansættelse som episodeforfatter på tv, mens danske filminstruktører sukker efter dygtige samarbejdspartnere at skrive sammen med.

Ifølge Lars Detlefsen, leder af Filmskolens manuskriptuddannelse, har skolen gennem en årrække undersøgt forskellige strategier for at uddanne flere elever, men der har været bekymring for at udvande den eksisterende uddannelse. Derfor har man nu valgt at etablere en masterclass som en form for overbygning til den eksisterende uddannelse frem for at optage flere elever i den regi.

"Det er jo skønt, at der er rift om vores elever, både på film og tv. Alle er i arbejde. Vi har de sidste år fået flere henvendelser fra branchen om at uddanne flere forfattere, og vi har haft flere modeller oppe at vende i forhold til, hvordan det kunne gøres. Resultatet er den etårige master class, vi nu udbyder fra efteråret for folk, som allerede er i kontakt med film- eller tv-branchen eller har erfaring med at fortælle i andre medier. Det kan være folk, som tidligere har gået på Filmskolen eller har gang i en anden karriere. Det er altså voksne mennesker, som har prøvet nogle ting, og som gerne vil udvikle et konkret projekt."

"Til juni vil vi meget gerne stå med nogle manuskripter, som er skrevet til branchen og til de instruktører, vi har i dansk film. Manuskripterne skal ikke skrives til skuffen"

Blandede erfaringer

Der var 44 ansøgere til uddannelsen, hvor deltagerne selv betaler 35.000 for undervisningen. Seks blev optaget. Ifølge Lars Detlefsen er det en spændende blanding af folk, som har truffet et valg om at bevæge sig i en ny retning i deres arbejdsliv.

"Ansøgningsfeltet har været over al forventning, og vi har fået en spændende blanding af folk med vidt forskellige baggrunde og lovende projekter, som vi glæder os meget til at arbejde med. Uddannelsen består af en uges undervisning på skolen efterfulgt af tre uger til at skrive og passe sit liv. Alle får konsulenter på deres historier, som følger dem hele vejen."

De seks udvalgte deltagere på kurset er stand-up-komikeren Jacob Tingleff, dokumentarinstruktøren Sussie Weinold, børnebogsforfatteren Merlin P. Mann, filmfotograf Bo Tengberg, manuskriptforfatteren Flemming Klem og dramatikeren Thorbjørn Krebs. Sussie Weinold, som er aktuel med dokumentarserien "Kunsten at overleve som barn" på Kanal 4, beskriver det som en stor beslutning at søge ind og har høje forventninger.

"Jeg har ansøgt, fordi jeg har et stort ønske om at skrive historier, hvor jeg styrer virkeligheden i en bestemt retning. Som dokumentarinstruktør styrer og iscenesætter jeg ikke på samme måde, som man kan i fiktionen. Min motivation er at tage de bedste historier ude i virkeligheden og så skærpe dem og dreje dem i min egen retning. Det ser jeg meget frem til at arbejde med, og efter at have mødt skolens folk og de andre elever en enkelt gang er jeg fuld af forventning. De andre er talentfulde folk med erfaring, og jeg glæder mig til at få løbende feedback fra filmfolk."

Ikke til skuffen

For Lars Detlefsen er den løbende relation til branchen central. Der er konkret blevet efterlyst manuskriptideer med både kunstnerisk potentiale og publikumspotentiale, og ideerne er blevet vurderet ud fra deres producerbarhed og historiernes tiltrækningskraft, nyhed og friskhed.

"Til juni vil vi meget gerne stå med nogle manuskripter, som er skrevet til branchen og til de instruktører, vi har i dansk film. Manuskripterne skal ikke skrives til skuffen," konstaterer Lars Detlefsen, men understreger samtidig, at deltagerne i kurset naturligvis kan sadle om undervejs, hvis ideen ikke kan bære.

For mere information, se www.filmskolen.dk