Microsofts bud på et smartphonestyresystem, Windows Phone 7, satser på det danske spil "Max and the Magic Marker", som et af de første spil til deres iPhone-konkurrent.
"Max and the Magic" marker blev oprindeligt udviklet til Wii. I spillet bruger man Wii-fjernbetjeningen som en tusch, der kan tegne sig gennem forhindringerne. Kommer man f.eks. til en kløft kan man tegne en bro – hvis man da ikke er løbet tør for blæk!
"Max and the Magic Marker" blev i maj kåret til Nordens bedste børnespil ved Nordic Game Conference.
Magic touch-screen
På Windows Phone er fjernbetjeningen erstattet af touch-screen, så man kan tegne med fingeren direkte på skærmen. Københavnske Press Play, der står bag "Max and the Magic Marker" har længe ment, at spillet egnede sig godt til toutch-interface.
"Vi er rigtig glade for at Microsoft ikke bare er enige, men ligefrem har valgt at gøre det til en af launch-titlerne, der skal promovere deres nye telefon" siger Mikkel Thorsted, en af hovedmændene bag spillet.
Desværre må danskerne vente et stykke tid, før de selv kan se, hvordan Max tager sig ud på mobilen. Windows Phone 7 blev lanceret i hele Europa den 21. oktober, men først næste år vil det være muligt for danskere at købe spil, musik og apps til deres mobiltelefoner.
Ud over versionerne til Wii og Windows Phone kan "Max and the Magic Marker" også fås til PC og MAC. Disse vrsioner kan købes på spillets hjemmeside www.maxandthemagicmarker.com, hvor man også kan prøve en gratis version af spillet.
Succes for danske spil
Max and the Magic Marker er ikke det eneste danske spil, der har begejstret Microsoft.
Tidligere på året blev det populære "Limbo" udsærligt udvalgt til lancering på den store onlinespilplatform Microsoft Xbox Live. Her blev spillet hurtigt det bedst sælgende og det bedst bedømte i mange områder af verden.