Max Pinlig på Roskilde

I PRODUKTION. Både Max og hans pinlige mor er med, når Orange Scene åbner på Roskilde Festival torsdag. I den tredje Max Pinlig-film, "Max Pinlig på Roskilde – nu med mor", forsøger den 16-årige Max at frigøre sig fra sin kærlige, men omklamrende mor ved at tage på festival – for til sin gru at opdage, at mor er fulgt med. Ifølge filmens instruktør, Lotte Svendsen, er den seriens sjoveste og mest absurde.

Søde lille Max, hvis kamp for at være normal er blevet udfordret af hans pinlige mor i DR's børneserie "Max" og to "Max Pinlig"-film, er nu fyldt 16 år og på vej til at blive voksen. Mor er ikke blevet mindre pinlig med årene, så Max intensiverer forsøget på at slippe ud af hendes overvågende, bedrevidende greb.

Sønnike vil afprøve sin nyfundne insisteren på frihed med debut på Roskilde Festival, men hans mor siger klart nej. Altså flytter Max over til far, trodser alles formaninger og kaster sig hovedkulds ud i festivallivet med sin nye kærlighed, Gry, ved armen. Men da mor opdager, at Max er taget af sted, beslutter hun sig for at tage med og holde øje.

"Filmen handler om, hvor meget man skal blande sig i sine børns personlige frihed. Det er en sårbar periode, hvor man som forælder ikke kender grænserne for, hvornår man skal træde i karakter, og hvornår man skal holde sig tilbage. Skal man acceptere, når sønnen siger, 'du må ikke komme herind', eller skal man sparke døren ind?" spørger instruktør Lotte Svendsen, der har set det som en vigtig opgave at lade filmen og dens tematikker modnes med Max.

"Vi har forsøgt at følge med den udvikling, der sker i et mor-søn-forhold, fra sønnen er 10 til 16. Max skal frigøre sig, og mor skal finde et andet ståsted i livet. Hun skal være menneske igen. Så vi har ikke bare kunnet læne os op ad det vante koncept.

Det gælder også formmæssigt, hvor vi har skåret ned på passagerne med Max' voice over. Det reflekterende udtryk passer ikke til en teenager. En teenager går til livet på en anden måde. Som 10-årig var Max enormt åben, modtagelig og filosoferende, mens han som 16-årig blinker flere gang og i højere grad bygger en skal omkring sig selv og støder ting fra sig. Til gengæld træder han i karakter som kunstner og finder et frirum ved at observere verden gennem sit kamera. Så han er blevet mindre fabulerende, men mere poetisk," siger Lotte Svendsen.

"Vi har en flokmentalitet, der gør os enormt nemme at manipulere, og vi bliver hele tiden indoktrineret af det kapitalistiske samfund til at følge en eller anden fællesnævner. Max' mor er min heltinde, fordi hun hele tiden klovner i den modsatte retning."

Mere plads til mor

I takt med Max er også hans trofaste publikum vokset op. Lotte Svendsen har denne gang valgt at stile efter en ældre målgruppe, der består af teenagere og ikke mindst deres forældre.

"Vi har fundet ud af, at Mette (Horn, der spiller mor, red.) har et stort publikum blandt jævnaldrene kvinder, og derfor har vi givet Mette mere plads. Hun har scener alene og en selvstændig udviklingshistorie, der handler om, at hun skal redefinere sit liv fra forælder til et mere helt menneske. Det er ikke let, når man er i 40'erne, og mændene ikke henvender sig på samme måde, men hun udvikler et meget underligt had-kærlighedsforhold til den lokale bibliotekar, som bliver spillet af Lars Mikkelsen."

Ved at slippe de helt små som målgruppe er filmen ifølge Lotte Svendsen blevet sjovere og mere absurd i sin humor.

"Den har flere intellektuelle referencer, er sværere og på den måde også sjovere. Fordi jeg har besluttet, at det bliver den sidste 'Max Pinlig'-film – jeg skal videre i mit liv - gør vi bare alt det, vi har lyst til. Det bliver den mest vanvittige film indtil videre."

Fakta

"Max Pinlig på Roskilde – nu med mor" bliver instrueret af Lotte Svendsen, skrevet af Lotte Svendsen, David Sandreuter og Mette Horn og produceret af Per Holst og Michael Bille Frandsen for Asta Film. Lars Skree fotograferer, og Camilla Ebling klipper.

Max og mor bliver igen spillet af Samuel Heller Seiffert og Mette Horn. På rollelisten er desuden Lars Bom, Lars Mikkelsen, Michelle Bjørn-Andersen, Anna Agafia Svideniouk Egholm, Faysal Mobahritz, Anders Nyborg og Carla Malling.

Størstedelen af filmen er optaget på Jelling Festival og suppleres af optagelser fra Roskilde Festival i denne uge. Filmen har biografpremiere 2. juledag.

Filmen er støttet med 4 millioner kroner af Det Danske Filminstituts markedsordning og 368.656 fra regional pulje.

Mod normaliteten

Grundpillerne i "Max Pinlig på Roskilde – nu med mor" er dog de samme: Max' forsøg på at passe ind bliver udfordret af mor, der konstant stiller spørgsmålstegn ved samfundets normer.

"Max har altid bare gerne villet være normal. Det vil de fleste mennesker. Vi har en flokmentalitet, der gør os enormt nemme at manipulere, og vi bliver hele tiden indoktrineret af det kapitalistiske samfund til at følge en eller anden fællesnævner. Det gør os sårbare menneskeligt, kommercielt og økonomisk. Max' mor er min heltinde, fordi hun hele tiden klovner i den modsatte retning. Hvorfor skal alle i din klasse have den der Hummel-trøje, og hvorfor skal en mobiltelefon absolut se sådan ud? Hun stiller alle de der irriterende spørgsmål og går imod strømmen af individualisme og egoisme."

"Hun er en dinosaur, og hun ligger i den grad klemt af tiden. I filmen er hendes diametrale modsætning, naboen og selvhjælpsforfatteren Steen Cold, blevet gengift med sin kone, og fylder hele den lokale boghandler med bøger som "Forelsket i den samme igen" og "Græd mand, græd". Så står mor og argumenterer over for en noget skeptisk boghandler for, at han også skal stille hendes bog ud i vinduet, der hedder "Kvinder i krigstid. Heltinder uden medalje". Hun er sådan et ordentligt menneske, der beskæftiger sig med seriøse og vigtige emner og ikke vil gå på kompromis. På den måde er hun virkelig rørende. "

I modsætning til de tidligere film, ender mor dog ikke i samme grad med at få ret over for Max.

"Faktisk er det mor, der bliver den barnlige på Roskilde, hvor hun bl.a. stagediver, bliver tabt og slår hovedet. Vi bliver nødt til at lade hende tabe lidt, så hun kan slippe drengen."

Nærvær er kodeordet

Lotte Svendsen har hentet inspiration til "Max Pinlig"-universet fra sin egen barndom, hvor hun voksede op alene med sin far, som ligesom Max' mor var historieinteresseret, intellektuel og pinlig – men også meget nærværende.

"Denne her film handler først og fremmest om nærvær. Det er essensen i Max og mors forhold. Det kan godt være, det er fjollet og pinligt, men der er en kerne af nærvær. Det er præcis den kerne, der mangler i familien Cold, hvor succesen i den grad har sin pris."

Nærvær er ifølge Lotte Svendsen en generel mangelvare i vores samfund. En opfattelse, der deles af arrangørerne af Roskilde Festival.

"Roskilde Festival har åbnet sine døre for os og lader os filme overalt, fordi de bakker op om, at forældre skal gå ind og sætte grænser og blande sig i de unges liv. Festivalen har oplevet enormt mange vage forældre, der sender deres teenagere alene på Roskilde og lader festivalen overtage forældrerollen og give psykologkrisehjælp til de små piger, der bryder sammen. For nok er Max' mor pinlig, men hun er også sød. "