Dansk film har en stærk forankring i befolkningen, hvilket den nationale markedsandel gang på gang har vist.
I 2021 blev 41 procent af alle billetter solgt til en hjemlig film, viser de nyeste tal fra European Audiovisual Observatory, der indsamler og distribuerer information om de audiovisuelle brancher i Europa. I EU er det tal kun overgået af Tjekkiet, der opnåede en lokal markedsandel på 41,9 procent.
De nationale markedsandele steg kraftigt i mange europæiske lande i 2020 som følge af et manglende udbud af brede amerikanske film, der enten blev udskudt eller udkom direkte på streaming på grund af corona. I 2021 nærmede de nationale markedsandele sig mere normale år, men for Danmarks vedkommende var der en stigning på 14,3 procentpoint i forhold til 2019.
Uden for EU opnåede Storbritannien en markedsandel på 41,1 procent. Briterne medregner dog også koproduktioner, hvor USA er hovedproducent, eksempelvis Bond-filmen 'No Time to Die'.
Et presset europæisk biografmarked
Billetsalget i EU faldt med hele 69 procent fra 2019 til 2020 på grund af nedlukninger, afstandskrav og udskydelser af premierefilm, men rejste sig en smule i 2021. Det er dog stadig langt fra niveauet før corona.
Ser vi på faldet i det samlede billetsalg i EU fra 2019 til 2021, ligger det på 63 procent. Danmark er det land i EU, der har oplevet det mindste fald med "blot" 47 procent. Det er især billetsalget til de udenlandske film, som er faldet i perioden, mens antallet af billetter til danske film har været nogenlunde stabilt på trods af lange perioder med tomme sale.