Lone Munkeberg er projektleder i Medierådet for Børn og Unge, der arbejder med børn og unges mediebrug og -kompetencer. Hun koordinerer Nordic Game Week i Danmark, hvor børn og unge og sågar voksne kan spille og skabe spil. Det hele er gratis og foregår i biblioteker, kulturhuse, skoler og brætspilklubber i hele landet fra den 30. oktober til 5. november.
Hvilke organisationer kan tilmelde sig Nordic Game Week?
Alle biblioteker, skoler og foreninger, der ønsker at fremme en positiv spilkultur, kan nu tilmelde sig til Nordic Game Week. Det er gratis at tilmelde sit arrangement, og til de 200 første steder, der tilmelder sig, er der endda lækkert merchandise.
Hvilken slags arrangementer kan man tilmelde?
Der er stort set ikke grænser for, hvad det kan rumme. Arrangementerne skal være åbne for offentligheden og skal handle om spil, men ellers er der ikke mange andre rammer. Nogle laver brætspilsturneringer, mens andre har fokus på teknologi og laver kurser i kodning. Nogle underviser i at male rollespilsfigurer, mens andre holder LAN-parties.
Skal ens arrangement vare en hel uge?
Det behøver det ikke. I år er der bare mulighed for at lave noget over flere dage, hvis man har lyst.
Hvem er målgruppen for begivenhederne?
Spil er ikke kun for børn og unge. Mange voksne spiller også spil, og mange i de ældre aldersgrupper spiller kort og skak, så der er rig mulighed for at lave noget, der går på tværs af generationer.
Er der også nogle fælles events?
Der er en stor fællesnordisk konkurrence i mobilspillet Big Bang Legends, som kombinerer læring og leg. Spillet giver indsigt i atomer, partikler og giver i sidste ende indsigt i det periodiske system. Præmien for at vinde er en tur til det europæiske atomforskningsprogram CERN i Schweiz. Eksperter på CERN har også været med til at udvikle spillet.
Medierådet for Børn og Unge er medarrangør på Nordic Game Week.
Om Medierådet
Medierådet for Børn og Unge er forankret i Det Danske Filminstitut. Medierådet beskæftiger sig med børn og unges medievaner i en bred forstand, herunder deres brug af digitale medier/teknologier og computerspil.