Ny skandinavisk thrillerbølge

TENDENS. Skandinaviske krimifilmatiseringer med høj production value kan blive en ny bølge, spår branchefolk.

Stieg Larsson, Jo Nesbø, Henning Mankel, Jens Lapidus, Camilla Läckberg, Liza Marklund, Elsebeth Egholm. Listen over de mange skandinaviske krimiforfattere, der har sat usædvanligt godt gang i bogsalget, er lang. Deres krimier har længe været en solid og succesfuld eksportvare til udlandet, og deres internationale gennemslagskraft synes nu også at forplante sig til biograflærredet.

"Vi har kvindefrigørelse, sociale sikkerhedsnet, gratis uddannelsesmuligheder og så videre. Men i krimifilmene ser man også en hverdag, der har en anden, mere mørk side"

Millenium-trilogiens bragende succes, der både har fået publikum og kritikere op af sofaen, har banet vejen for mere ambitiøse og bekostelige krimifilmproduktioner med en bred international appel. Yellow Bird, der stod bag Larsson-filmatiseringerne, præsenterede på dette års Berlin Film Festival en kort promo-video af deres nye produktion, en filmatisering af Jo Nesbøs "Headhunterne" med Nikolaj Coster-Waldau i en stor rolle, og den blev omgående opkøbt af den store nordamerikanske biografdistributør Magnolia.

Nordiske thrillers på vej

Et udvalg. Oplysningerne skal tages med forbehold, da størstedelen af projekterne er under løbende udvikling. (Red. Lars Fiil-Jensen: larsf@dfi.dk)

Den som dræber
12 tv-afsnit og en spillefilm
Forlæg og manus: Elsebeth Egholm og Stefan Jaworski.
Instruktion: Birger Larsen med flere
Produktion: Miso Film

Headhunterne
Spillefilm
Forlæg: Jo Nesbø
Instruktion: Morten Tyldum
Produktion: Yellow Bird, Friland og Nordisk Film

Hypnotisøren
Spillefilm
Forlæg: Lars Kepler
Instruktion: Lasse Halstrøm

Afdeling Q
Forlæg: Jussi Adler Olsen
Produktion: Zentropa

Nobels testamente
6 tv-film og en spillefilm
Forlæg: Liza Marklund
Instruktion: Peter Flinth
Produktion: Yellow Bird

Tre romaner af Anne Holt
Forlæg: Anne Holt
Instruktion: Peter Flinth
Produktion: Yellow Bird

Hamilton
3 spillefilm
Forlæg: Jan Guillou
Instruktion: Kathrine Windfeld
Produktion: Pampas Produktion

Fjällbacka mordene
10 tv-film og 2 spillefilm
Forlæg: Camilla Läckberg
Produktion: Tre Vänner og Nordisk Film

Den Skandinaviske co-produktion bliver til i samarbejde mellem svenske Yellow Bird, Norske Friland og Nordisk Film i Danmark. Rikke Ennis, direktør for TrustNordisk, der står for det internationale salg, tror, at "Headhunterne" kan få samme format og appel som Millenium-trilogien, og dermed sikre endnu en stor international succes for den skandinaviske krimifilm.

Film og tv spiller sammen

"Vi ridder helt åbenlyst på en bølge efter Millenium-succesen. Filmene viste omverden, at vi kan noget helt særligt med krimiproduktioner i Skandinavien, selvom vi selv har vidst det længe og har en lang tradition bag os. Derfor er der stor fokus på den nordiske krimi lige nu. Det er forholdsvis nyt for os, og vi vil være de førende på området", fortæller Ennis.

Hun har desuden store forhåbninger til TV 2s nye satsning "Den som dræber", der har premiere i marts. "Den har en ekstrem høj kvalitet, som vi ellers kun ser magen til i engelsksprogede produktioner".

"Den som dræber" er baseret på et originalt univers skabt af den århusianske krimidronning Elsebeth Egholm og skrevet i samarbejde med manuskriptforfatteren Stefan Jaworski. Birger Larsen er konceptuerende instruktør. Serien er produceret i 6 gange 90 minutters individuelt afsluttede afsnit, som på tv kan deles op i 12 visninger. Sidste afsnit bliver dog sat op som biograffilm i julen 2011.

Man benytter altså tv-serien til at markedsføre filmen. I modsætning til andre produktioner, der også har benyttet både tv og biografen som forskellige lanceringsplatforme, så er det sidste del, der skal trække folk i biografen, og ikke den første, som det oprindeligt var intentionen med Millenium-trilogien. Her blev Niels Arden Oplevs BAFTA-vinder "Mænd, der hader kvinder" produceret som spillefilm, mens de to efterfølgende kapitler egentlig skulle være henvist til tv-skærmen, hvis ikke den store succes havde fået Yellow Bird til at omproducere og lancere dem som spillefilm.

HeadHunters_Erik_Aavatsmark
Headhunters. Foto: Erik Aavatsmark

Ny markedsføringsmodel

Ifølge producer Peter Bose på Miso Film, der står bag "Den som dræber", skyldes valget af denne nye strategi, at man ikke havde et populært litterært forlæg, der allerede var et solidt forankret kulturelt fænomen, at promovere en spillefilm med. "Da vi begyndte på projektet havde Elsebeth Egholm kun skrevet et par af sine Dicte Svendsen-krimier. Vi besluttede os for en ny metode, og den tror jeg bliver et eksempel til efterfølgelse".

Også Rikke Ennis mener, at det er en ny model, der er brug for, og den vil blive kopieret i andre territorier. Herhjemme er det sandsynligt, at Zentropas kommende filmatisering af Jussi Adler Olsens krimier kommer til at følge samme model. I Sverige er modellen blevet adopteret af producerne bag indspilningerne af Camilla Läckbergs "cosy crime"-romaner, der starter optagelser i sommeren 2011.

Ifølge Peter Bose er Skandinavien på vej til på ny at markere sig på det internationale landkort: "Jeg tror, at de skandinaviske krimiers succes, kan åbne muligheder på samme måde, som Dogmekonceptet gjorde det".

Det er en forhåbning, Rikke Ennis deler:" Krimifilm er en ny niche for os, og jeg kan godt se det udvikle sig til en ny bølge, om jeg så må sige".

Skandinavien er eksotisk

Søren Stærmose, executive producer ved Yellow Bird, der stod bag Millenium-filmene, ser en række forklaringer på boomet i interessen for skandinavisk krimi: "Vi kan lave film med høj production value for 30-35 millioner kroner, og selvom det er mange penge for en film i Skandinavisk regi, så er det ikke voldsomt sammenlignet med engelsksprogede produktioner.

Vi kan holde prisen nede, fordi vi ikke skal betale de voldsomme priser til skuespillere, som man skal i for eksempel USA. Vores filmteam er mindre og arbejder flerfunktionelt, indspilningstiden er generelt kortere, og så har vi virkelig veluddannede filmmedarbejdere og gode manuskriptforfattere. Alt det skaber et effektivt system".

Derudover mener han, at det er interessant for et internationalt publikum at få et indblik i den Skandinaviske virkelighed, som er fremmed for mange og præget af fordomme. "Blandt andet på grund af Millenium-trilogien har folk fået et nyt syn på Sverige og Skandinavien generelt. Vi er traditionelt blevet betragtet som idealsamfund. Vi har kvindefrigørelse, sociale sikkerhedsnet, gratis uddannelsesmuligheder og så videre. Men i krimifilmene ser man også en hverdag, der har en anden, mere mørk side", siger Stærmose, der mener, at det i virkeligheden er i god tråd med den nordiske films tradition for at tage fat på emner, der gør ondt, som man ser det hos blandt andet Bergman og Trier.

Gode skuespillere

For Peter Bose er de mange gode skuespillere, vi har at byde på i Norden, også noget, der tiltrækker et udenlandsk publikum. Og så vores evne til at fortælle om noget, der lige så godt kunne ske for din nabo eller din nærmeste.

"Det særlige ved vores krimiproduktioner er den høje grad af samfundsmæssig relevans. Vi laver ikke tomme action-brag, men forankrer vores historier i den virkelighed, vi lever i. Da vi præsenterede vores seriemorder-historie, mente nogle, at den var helt utopisk, men så blev Amager-manden afsløret, og så indhentede virkeligheden altså alligevel fiktionen", siger Bose.

Det regelmæssige skud krimi

Danmark har længe været en nation af ivrige krimilæsere, og det er en af grundene til, at det ikke er svært at lokke publikum i biografen for også at se intrigerne udfolde sig på det store lærred, vurderer Bose. Men ifølge Søren Stærmose skal også DR have stor ros for at udvikle vellykkede krimidramaer, der har gjort danskerne afhængige af et regelmæssigt skud krimi. "Det har udviklet vores nysgerrighed for genren, og jeg tror også, at publikum er modne til at tage springet fra tv-seere til biografgængere."