Pressemeddelelse fra parterne bag Bæredygtig Film- og TV-Produktion (bftp): Producentforeningen, FilmFyn, Den Vestdanske Filmpulje, Vision Denmark og Det Danske Filminstitut.
I dag lanceres websitet bftp.dk, det første tiltag i projektet Bæredygtig Film- og TV-Produktion (bftp). Bag både website og projekt står klyngeorganisationen Vision Denmark, der sammen med Producentforeningen, Det Danske Filminstitut og de regionale filmfonde vil hjælpe branchen med at producere mere klimavenligt.
”Vi skal hjælpe med at skabe rammer for den grønne omstilling, så det ikke alene er op til den enkelte producent at finde hoved og hale i, hvad det vil sige at producere bæredygtigt. På websitet bftp.dk kan filmfolk i alle funktioner nemt få et overblik over, hvordan de kan nedbringe deres klimabelastning,” siger Caroline Gjerulff, projektleder på bftp i Vision Denmark.
Film- og tv-produktion udgør en væsentlig del af den digitale visuelle industris klima- og miljømæssige aftryk. Flere steder i Europa stilles der allerede krav om, at man har forholdt sig til klimaaftrykket på en produktion for at kunne få støtte. Derfor mener initiativgruppen, at det på høje tid, at vi styrker den grønne profil herhjemme og forbereder os på lignende tiltag.
”Det er en vigtig milepæl for den grønne omstilling, at stærke stemmer er gået sammen. Samarbejdet giver en unik mulighed for at koordinere og dele viden samt sikre fælles fodslag mod fremtidens produktionsformer,” lyder det fra Claus Ladegaard, direktør i Det Danske Filminstitut.
Hvordan ved vi, at det virker?
Optagelser på fysiske locations, brug af materialer til kulisser mm., generering af affald, transport af skuespillere og filmhold samt energi til lys og generatorer er alt sammen en del af den danske film- og tv-produktions miljøbelastning – men hvor meget, det reelt set belaster, er uklart.
Ud over websitet arbejder bftp-gruppen derfor med et dokumentationsspor, hvor CO2-udledningen for konkrete produktioner skal gennemgås og analyseres med udgangspunkt i de mest anerkendte metoder på området. Således bliver det klart, hvor det største klimaaftryk ligger og hvordan det kan betale sig at sætte ind. Desuden bliver det muligt at måle, om branchen faktisk formår at skifte spor og producere mere klimavenligt.
”Vores mission er at sikre et fælles fundament i form af viden, som vi sørger for kommer alle til gavn. Vi skal sætte ind, der hvor der er potentiale for at gøre en reel forskel. Derfor ser vi det først og fremmest som en vigtig opgave at etablere et solidt datagrundlag, som vi kan handle ud fra,” fortæller Jan Neiiendam, direktør i Vision Denmark.
Hvis projektet med den grønne omstilling bliver tænkt og gjort rigtigt, kan bæredygtighed blive en styrke for dansk film og tv, og gøre branchen konkurrencedygtig på den lange bane.
”Lige nu er vi alle hårdt pressede i branchen. Derfor er det vigtigt for os, at vi forener den grønne omstilling med den fortsatte kommercielle udvikling af branchen. Vi skal fortsat skabe fortællinger, der kan få succes på et globalt mediemarked, mens vi bliver mere klimavenlige. Det er sådan, vi kommer bedst muligt videre på den anden side af Corona-krisen,” udtaler Jørgen Ramskov, direktør i Producentforeningen.
Parterne bag Bæredygtig Film- og TV-Produktion (bftp) hjemmesiden er: Det Danske Filminstitut, Producentforeningen, FilmFyn, Den Vestdanske Filmpulje, og Vision Denmark.