Priser på IDFA i Amsterdam

IDFA. Andreas Koefoeds film om flygtningebørn i Danmark, "Et hjem i verden", vandt onsdag den 25. november den næststørste pris på den store dokumentarfilmfestival i Amsterdam.

Holdene bag to danske og to dansk koproducerede film modtog onsdag aften priser på den store dokumentarfilmfestival i Amsterdam, IDFA.

Andreas Koefoeds "Et hjem i verden" vandt IDFA Prisen for bedste dokumentarfilm af mellemlængde, festivalens næststørste pris.

"Vi er særligt begejstrede for en film, som det lykkes for at give et menneskeligt blik på de emner, som vi alle er så optaget af for tiden. Med stor følsomhed og kærlighed til filmens personer sætter instruktøren ansigt på de mest sårbare flygtninge, børn som bravt passer sig til i en ny verden. Vi er dybt rørt over en film, som giver folk overalt et glimt af håb," lød juryens begrundelse for prisen.

Nicole Horanyis "Motley's Law", der skildrer hverdagen for den amerikanske forsvarsadvokat Kimberley Motley i Kabul, vandt festivalens pris for Bedste dokumentarfilm instrueret af en kvinde.

Hæder til 2 film mere med dansk aftryk

Juryen for festivalens konkurrence med dokumentarfilm for børn gav en Special Mention til Victor Kossakovsky’s norsk-danske "Varicella", der er en del af en serie på seks film, "Sports Kids", som for tiden vises på DR Ultra. Filmen om to søstre, der drømmer om at blive solodansere, kan allerede nu ses på Filmcentralen sammen med tre andre film fra serien.
 

Tom Fassaerts hollandsk-danske "A Family Affair", der er koproduceret af Sigrid Jonsson Dyekjær for Danish Documentary vandt Juryens Specialpris for Bedste hollandske dokumentar.

IDFA_vindere-450
Glade vindere: (fra venstre) producer Helle Faber, instruktør Nicole Horanyi, instruktør Andreas Koefoed og producer Sara Stockmann.

"Et hjem i verden" er produceret af Sara Stockmann for Sonntag Pictures med støtte fra Det Danske Filminstitut.

"Motley's Law" er produceret af Helle Faber for Made in Copenhagen med støtte fra Det Danske Filminstitut.

"Varicella" er koproduceret af Final Cut for Real med støtte fra Det Danske Filminstitut.