Rolf Konow og illusionerne

PORTRÆT. Den danske stillfotograf Rolf Konow er netop draget til Los Angeles for at deltage i åbningen af udstillingen CREW CALL. Som eneste dansker har han fem fotografier med på udstillingen. I den anledning har FILMupdate talt med fotografen om hans arbejde gennem mere end 40 år.

Dansker i internationalt selskab

Måske genkender du ikke navnet, men du kender med garanti hans arbejde. Rolf Konow har i årtier været manden bag mange af de filmhistoriske Kodak moments, som står printet på nethinden af os alle.

Konow er som den eneste dansker blevet optaget i foreningen The Society of Motion Picture Still Photographers (SMPSP), der foruden et par få canadiere og europæere, hovedsageligt består af nordamerikanske stillfotografer.

Konow på Crew Call

 Holdbillede fra The Three Musketeers
Holdbillede fra "The Three Musketeers"

 Arbejdsbillede fra Seed of Chucky
Arbejdsbillede fra "Seed of Chucky"

 Arbejdsbillede fra Seed of Chucky
Arbejdsbillede fra "Seed of Chucky"

 Arbejdsbillede fra De grønne slagtere
Arbejdsbillede fra "De grønne slagtere"

Foreningen, hvis erklærede formål er at bevare og sikre stillfotografiet som særlig kunstart, står bag udstillingen CREW CALL 2011: Celebrating the Crafts, hvor i alt 115 stillfotos taget af 25 udvalgte fotografer pryder væggene i The Acadamy's Grand Lobby Gallery i Los Angeles frem til midten af december.

"Udstillingen går tæt på filmfolk i arbejde. Fotografierne er 'arbejdsbilleder' af alt fra lyssættere, dukkeførere, stuntmænd, makeup-artister og kameramænd i aktion, til visual effects-folkenes minutiøse forberedelser af action-scener. Små glimt af, hvordan filmens magi skabes gennem lange dage og nætters arbejde på et filmset," fortæller Rolf Konow.

Den danske fotograf har fem værker med på udstillingen. Blandt dem billeder af dukkeførernes arbejde på gyserklassikeren "Seed of Chucky" (2004) samt et klassisk holdbillede af folkene bag filmen "The Three Musketeers" (dansk premiere oktober 2011), der bl.a. har Orlando Bloom og Milla Jovovich på rollelisten. Men særligt to af billederne vækker genkendelse: På det ene ses Line Kruuse og Nikolaj Lie Kaas siddende på en badebro omringet af kameraer, lamper og filmteknikere. På det andet tager en filmkran en tur forbi Lie Kaas i en smuk solnedgang.

"Billederne er taget under indspilningerne til 'De grønne slagtere'. Det er ret bemærkelsesværdigt, at stills fra en dansk film optræder på en udstilling i Hollywood, men udover, at billederne er stemningsfulde, viser de bredden og alsidigheden i filmarbejdet," forklarer Konow.

Arbejdsbillede fra De grønne slagtere
Arbejdsbillede fra "De grønne slagtere" (2003). Foto: Rolf Konow. 

Mine billeder skal fortælle en historie

Rolf Konow har arbejdet professionelt som stillfotograf på filmsets rundt omkring i verden siden begyndelsen af 1970'erne. Adspurgt om hvad, der kendetegner et vellykket fotografi, svarer han: "De billeder, jeg laver, skal fange essensen af de følelser, der er på spil i filmen – mine billeder skal fortælle en historie."

"Det kræver bl.a., at jeg læser manuskriptet forud for optagelserne. Ofte ser jeg optagelser af den enkelte scene igennem. Efterfølgende beder jer skuespillerne stille op og 'drejer' måske scenen lidt, så jeg kan skyde karaktererne fra den vinkel og i det lys, som jeg synes fungerer bedst. På den måde 'snyder' jeg – jeg laver et billede, som ikke findes på filmstrimlen. Det er ofte nødvendigt, for at ét billede kan fortælle historien.

"Andre gange lister jeg rundt på settet under optagelserne og skyder mine billeder undervejs," fortsætter Konow. "Jeg har en såkaldt blimp, en kasse, som sidder rundt om fotografiapparatet, så det bliver lydløst, og jeg kan tage mine billeder uden at genere skuespillerne og lydfolkene."

Billede fra filmen Pelle Erobreren, 1987
Still fra "Pelle Eroberen" (1987). Foto: Rolf Konow.

Ballings 'Høp!'

Da Rolf Konow begyndte sin karriere som stillfotograf for Erik Balling på Nordisk Film i 1970, var det med et stort Hasselbladkamera og uden blimp. "Når jeg skulle tage billeder under optagelserne til Olsen Banden, sagde jeg det til Balling. Så sagde Balling 'Høp!', hvorefter skuespillerne stillede sig i en bestemt opstilling, så jeg kunne få taget mine billeder. Derefter sagde Balling 'Høp!' tre gange, og så var det overstået…"

"Det fungerede fint, men kunsten var at undgå, at billederne virkede for stive og opstillede. Da jeg gennem venner i L.A. hørte om den hér blimp, skyndte jeg mig at skaffe en til Danmark. Jeg var den første her i landet, som begyndte at arbejde med den. De sidste år sagde Balling ikke 'Høp!' mere – da var det mig selv, der lavede billederne! Men jeg havde en god læremester i ham," understreger Konow, som var med på i alt 12 Olsen Banden-film og 82 afsnit af "Huset på Christianshavn".

Billede fra filmen Olsenbanden i Jylland, 1971
Still fra Olsen Banden i Jylland (1971). Foto: Rolf Konow.

Pelle Erobreren og Charlton Hestons overskæg

Hårdt presset til at fremhæve et par af sine særligt vellykkede billeder falder snakken på Bille Augusts Oscarvinder "Pelle Erobreren" (1987) og Kenneth Branaghs "Hamlet" (1996). "Jeg er rigtig glad for portrættet af Pelle Hvenegaard og Max von Sydow og 'posterbilledet' fra "Hamlet" med al konfettien. Det er svært at beskrive præcist, hvad det er, som er lykkedes med de billeder, men på en eller anden måde indfanger de hver især den enkelte films stemning og essens," siger Rolf Konow.

Stillbillede fra Hamlet
Still fra "Hamlet" (1996). Foto: Rolf Konow.

"Rollen som stillfotograf har forandret sig gennem årene. Som mange andre brancher har filmbranchen måttet stramme budgetterne, og det kan mærkes. Indtil for to-tre år siden var stillfotografen en del af filmholdet og som sådan med på hele filmen. Det får man desværre sjældent lov til længere," konstaterer Konow og fortsætter:

"Når man kun er med på optagelserne et par dage om ugen, kan man ikke være sikker på at få de rigtige billeder. Man risikerer at gå glip af filmhistoriske øjeblikke med instruktører og skuespillere. Det er ikke noget mere ærgerligt end at møde op på settet og blive mødt af sine positive kolleger med et: Ej, du skulle bare have været her i går – der var det fuldstændigt fantastiske plakatbillede!"

Det er tydeligt, at Rolf Konow elsker sit arbejde – og når anekdoterne begynder at rulle, forstår man godt hvorfor. Som da en pr-dame under optagelserne til storfilmen "Hamlet" prikkede til Rolf: "Hun foreslog mig at tage et billede af Charlton Heston, mens han fik påført sit skæg til rollen som Player King. Men Charlton Heston fik øje på mig og afbrød: 'No, no, Rolf! The director Cecil B. DeMille told me that it takes away the illusion!'"

Arbejdsbillede fra filmen Hamlet
Chalton Heston har afsluttet sit arbejde på "Hamlet" (1996). Foto: Rolf Konow.

Tags: