En gang var dansk tv-drama noget, der blev set af danskere; måske også svenskere, og i nogle tilfælde røg der en nordmand med i seerskaren. I dag eksporteres danske serier globalt. Men hvordan blev Sarah Lunds sweater et større internationalt brand end Lurpak?
Det – og meget andet – arbejder et dansk forskerhold på at kortlægge i forskningsprojektet med overskriften What makes Danish TV Drama Series Travel? Et andet internationalt projekt Mediating Cultural Encounters through European Screens borer i dansk tv-dramas internationale succes. Det nye temanummer af Kosmorama er blevet til i samarbejde med forskerne bag de to projekter.
Pia Majbritt Jensen fra Aarhus Universitet udforsker det globale gennemslag i artiklen:
Global Impact of Danish Drama Series: a peripheral, non-commercial creative counter-flow
Men om den store tv-succes nu er så dansk som Lurpak, eller måske snarere amerikansk som Donald Trump, eller måske noget midt imellem, er emnet for Jakob Isak Nielsens artikel:
The Danish Way to do it the American Way
Kosmorama har også svar på, om kvinder kan være sjove, og i bekræftende fald hvordan? Det kan man læse mere om i Iben Albinus Sabroes analyse af den feministiske komedieserie "Ditte & Louise":
Og er man nysgerrig efter, hvilke serier det danske publikum foretrækker og hvorfor, er der svar at hente i artiklen Seernes favoritserier - genrer, narrativer og kulturmøder, hvor Signe Sophus Lai og Cecilie Astrupgaard præsenterer resultaterne af en surveyundersøgelse om det danske publikums præferencer.
Find flere artikler på www.kosmorama.org