Sarah Lunds sweater større brand end Lurpak

KOSMORAMA. Ny forskning undersøger dansk tv-dramas internationale sejrsgang. Find resultaterne i det nye temanummer af Kosmorama.

En gang var dansk tv-drama noget, der blev set af danskere; måske også svenskere, og i nogle tilfælde røg der en nordmand med i seerskaren. I dag eksporteres danske serier globalt. Men hvordan blev Sarah Lunds sweater et større internationalt brand end Lurpak?

Det – og meget andet – arbejder et dansk forskerhold på at kortlægge i forskningsprojektet med overskriften What makes Danish TV Drama Series Travel? Et andet internationalt projekt Mediating Cultural Encounters through European Screens borer i dansk tv-dramas internationale succes. Det nye temanummer af Kosmorama er blevet til i samarbejde med forskerne bag de to projekter.

Kosmorama

Kosmorama er Danmarks ældste nulevende filmtidsskrift.

Det første nummer udkom i oktober 1954, 12 sider i A5-format – s/h.

Lederen heri kundgjorde, at målgruppen først og fremmest var 'filmentusiaster' – de, som går i biografen for at erkende og lære noget om verden – i modsætning til 'filmfans', som bare vil 'slappe af'.

Siden 31. maj 2013 er Kosmorama udkommet som web-tidsskrift. Nye artikler publiceres løbende, og bagkataloget digitaliseres og lægges på web-sitet.

Udgiver er DFI / Museum & Cinematek. Det er gratis at abonnere på Kosmorama. Tilmeld dig Kosmoramas nyhedsbrev.

Se mere på: www.kosmorama.org

Pia Majbritt Jensen fra Aarhus Universitet udforsker det globale gennemslag i artiklen:

Global Impact of Danish Drama Series: a peripheral, non-commercial creative counter-flow

Men om den store tv-succes nu er så dansk som Lurpak, eller måske snarere amerikansk som Donald Trump, eller måske noget midt imellem, er emnet for Jakob Isak Nielsens artikel:

The Danish Way to do it the American Way

Kosmorama har også svar på, om kvinder kan være sjove, og i bekræftende fald hvordan? Det kan man læse mere om i Iben Albinus Sabroes analyse af den feministiske komedieserie "Ditte & Louise":

True Comediennes: a case study of comedy verité and performance of the self in the Danish TV series "Ditte & Louise"

Og er man nysgerrig efter, hvilke serier det danske publikum foretrækker og hvorfor, er der svar at hente i artiklen Seernes favoritserier - genrer, narrativer og kulturmøder, hvor Signe Sophus Lai og Cecilie Astrupgaard præsenterer resultaterne af en surveyundersøgelse om det danske publikums præferencer.

Find flere artikler på www.kosmorama.org