Sepideh skaber vrede, glæde og forundring

REPORTAGE. Siden "Sepideh" havde dansk premiere i oktober sidste år, har et hav af festivaler som IDFA, Sundance og Irans største filmfestival, Tehran Fajr vist filmen. Instruktør Berit Madsen fortæller om "Sepidehs" modtagelse rundt om i verden, og hvordan filmen pludselig forsvandt fra festivalprogrammet i Iran efter en iransk mediestorm.

Først var "Sepideh" den første dokumentarfilm i den internationale hovedkonkurrence på Irans største filmfestival Tehran Fajr. Så blev filmen officielt taget af festivalprogrammet, fordi filmen ifølge iranske medier gav et misvisende billede af Iran. 

"Sepideh" havde kort forinden deltaget på den amerikanske independent-festival Sundance. Da de iranske medier fik nys om, at en film om en iransk pige lavet af en dansk instruktør var blevet vist på en amerikansk festival, begyndte en massiv mediekampagne mod filmen – vel at mærke uden at filmen nogensinde havde været vist i landet.  

Rørende oplevelse

Filmens danske instruktør Berit Madsen var netop selv vendt hjem fra en festival i Göteborg, da beskeder fra Iran om, at filmen var blevet fjernet fra festivalen, begyndte at tikke ind.

"Jeg blev meget forbløffet og forstod det egentlig ikke helt, fordi jeg ikke havde fået nogen besked fra selve festivalen," siger Berit Madsen.

Det viste sig dog, at den iranske festival stadig ønskede at vise filmen, men blot havde fjernet den fra festivalens officielle program og hjemmeside for at imødegå den kritiske medieomtale. Berit Madsen rejste derfor til den iranske hovedstad Tehran, hvor hun sammen med filmens hovedperson Sepideh, Sepidehs mor og mand og Sepidehs sympatiske og astronomi-entusiastiske lærer mr. Kabiri  kunne opleve en biografsal fyldt med iranere, der havde været kvikke nok til at finde frem til festivalens visning af filmen.

sepideh-After-premiere-scre

 

Publikum efter premieren i den iranske hovedstad. 

 

"Det var en virkelig rørende oplevelse at dele filmen med det iranske publikum," fortæller Berit Madsen.

"Siden filmens visning har jeg fået mange henvendelser fra især unge iranske kvinder, som fortæller, at deres historie minder om Sepidehs, og som er taknemmelige for, at jeg har valgt at fortælle den historie."

Berit Madsen har generelt oplevet en varm respons på filmen rundt omkring i verden. Det, der slår hende mest, ved filmens modtagelse, er, at publikum reagerer på præcis samme måde, uanset om de kommer fra Danmark, USA, Amsterdam eller Iran. 

"Der bliver grint og grædt nøjagtigt de samme steder. Og der bliver sjovt nok også stillet præcis de samme spørgsmål efterfølgende. Det iranske publikum er lige så forundrede over, hvordan jeg er stødt på den her historie, og at der in the middle of nowhere findes en så stærk og insisterende ungdomsentusiasme for at forstå det store univers," siger Berit Madsen.   

En anden historie at fortælle

En af de væsentligste årsager til, at festivalen i Tehran inviterede "Sepideh" til festivalen, var, ifølge Berit Madsen, at de ønskede at ændre det iranske publikums opfattelse af Vestens syn på landet.

"Det er jo en film, som er fyldt med håb, og som fortæller en anden historie end den kendte forestilling om et land, som har isoleret sig fra omverdenen, og hvor kvinder har begrænsede udviklingsmuligheder," siger Berit Madsen, der har mødt stor interesse for filmen fra det iranske astronomi- og sciencemiljøet og håber, at filmen af den vej kan nå ud til et større publikum i Iran. 

Berit-Madsen---Sundance2014
Berit Madsen var med filmen på Sundance Film Festival tidligere på året.

Som hun ser det, går ønsket om at nuancere billedet af Iran, begge veje. På Sundance-festivalen trodsede publikum lange køer og snevejr for at komme til at se filmen om en pige fra et land, der længe har været en af USA's ærkefjender.

Berit Madsen peger på, at den seneste tids udvikling i forholdet mellem de to lande, hvor både præsident Barack Obama og Irans nye præsident Hassan Rouhani har åbnet op for muligheden for et diplomatisk samarbejde, kan være en af årsagerne til den store tilstrømning til filmen. Med positive reaktioner til følge.

"Det amerikanske publikum var generelt meget forbløffede over, at de kunne genkende sig selv i en pige, der bor så langt væk og lever under så anderledes livsomstændigheder. Det, som dokumentarfilm jo ofte kan, er at bringe mennesker tættere på hinanden. Når vi først får oprullet de mere menneskelige sider af det liv, vi beskriver, ligger identifikationen meget tæt på," siger Berit Madsen.

Sepideh-Hooshyar,-Berit-Mad
Instruktør Berit Madsen sammen med Sepideh og hendes moder i Iran.

Ingen skår i ambitionerne

Men hvad siger filmens hovedperson egentlig til al den virak og omtale, filmen har skabt?

"Sepideh er først og fremmest stolt af filmen og rørt over den modtagelse, den har fået rundt omkring i verden. Hun er samtidig også klog nok til at vide, at kritikken mod filmen ikke er rettet mod hende eller den konkrete historie. Som instruktør er det mit ansvar at sørge for, at hun fortsat bliver holdt ude af det politiske spil," siger Berit Madsen og fortsætter: 

"Sepideh er meget bevidst om det ansvar, hun har påtaget sig ved at medvirke i filmen. Hun ved godt, at folk vil spejle sig i hende, og at hun derfor har et ansvar for at leve op til de ting, hun har sat sig for og forfølge sine drømme."

Sepideh er i dag 20 år gammel og er, siden vi mødte hende sidst, blevet gift og flyttet til en ny by, hvor hendes mand er blevet borgmester. Hun er også blevet optaget på et mindre universitet, hvor hun studerer fysik.

"Selvom det ikke er hendes drømmestudie, ved hun, at det er et skridt i den rigtige retning. Hun er stadig lige så ambitiøs, men er også blevet mere moden og ved, at der er andre vigtige ting i livet. Med ægteskabet følger f.eks. en masse familiære forpligtelser, som hun ved, hun skal tage sig af. På den måde er hun ikke særlig anderledes end os andre, der også kæmper med at få familie og karriere til at hænge sammen," siger Berit Madsen.

"Sepideh" bliver vist på DR3 senere på året, men kan allerede nu downloades fra iTunes