Slyngelstuedag på Filmværkstedet

Kamikaze-projektet lukkede fredag den 18. september dørene op for skæve ideer til "Slyngelstuedag." FILMupdate var med til inspirationsdagen.

Sidst på eftermiddagen fredag d. 18. september er der stadig travlhed på fjerde sal i Filmhuset i Gothersgade, København. Sebastian, Dennis og Dan er kommet helt fra Viborg for at lufte deres idé om et virtuelt computerspil, men er sidst af en stribe unge, der er mødt op for at få inspiration til at komme i gang med at lave film. Sebastian, Dennis og Dan sad i kø på motorvejen. Men pyt – humøret er fortsat intakt, og de slynger ideer frem og tilbage og kaster længselsfulde blikke hen mod bordet med orange Kamikaze-drinks.

Der er puder på gulvet, varme boller fra morgenstunden og forventning i luften. Unge med filmdrømme er inviteret til at pitche deres ideer overfor Kamikazes tre konsulenter Michael Noer, Philip Einstein Lipski og Martin de Thurah.

Slyngelstuedag

"Slå endelig din idé ihjel, hvis den ikke fungerer. Du får altid en ny"

Elsk din hovedperson
Film behøver ikke være flot produceret for at være bevægende. Det er vigtigt at holde af den person, man filmer. Det er nogle af de gode råd, dokumentarinstruktør Michael Noer giver i sin introduktion, mens han fortæller om de overvejelser, han har gjort sig om sine egne film som "Vilde Hjerter", "Vesterbro" og "Mimis sidste valg". For ham er det vigtigste at få det menneskelige frem og behandle de medvirkende med respekt. Gør man det, får man dem også til at åbne sig mere, siger han.

Fakta

Kamikaze er et nyt talentudviklingstiltag, som Filmværkstedet under Det Danske Filminstitut netop har lanceret. Målet er at få så mange unge som muligt til at byde ind med nyskabende og udfordrende idéer på alle platforme.

De mest lovende projekter får op til 50.000 kroner i støtte.

Ansøgningsfrist til Kamikaze er 28. september. Download ansøgningsskema og læse mere om Kamikaze her. Besøg også projektets facebook-gruppe.

Konsulenterne er filminstruktørerne Michael Noer og Martin de Thurah og reklamemanden Philip Einstein Lipski.

Følg din intuition
"Følg din intuition", opfordrer den anden konsulent, Martin de Thurah. "Materialet er altid lige ved hånden."

Instruktøren fortæller om, hvordan hans musikvideo til Carpark North-sangen "Human" er inspireret af den følelse, han havde som præ-teenager af at være fuld af energi, tanker og følelser, men ikke have et sprog at udtrykke det i. Tilhørerne griner, da han demonstrerer følelsen med en elektrisk robotagtig bevægelse.

Kill your darlings
Reklamemanden Philip Einstein Lipski – dagens tredje og sidste konsulent - der bl.a. står bag kampagnerne til "Mænd der hader kvinder" og "Rejsen til Saturn" - taler om at få ideer. Noget han mener, at man skal lade være med at bruge for lang tid på. Selv har han – siger han - otte minutter om morgenen imellem, at hans yngste og ældste barn vågner.

"Slå endelig din idé ihjel, hvis den ikke fungerer. Du får altid en ny", råder han.

Slyngelstuedag

Ikke X-Factor
Der er lav-selv sandwich og mingling, inden konsulenterne lukker op for ti-minutters private samtaler, hvor de unge kan få afprøvet deres egne ideer. Stemningen er afslappet, og ingen af de unge virker specielt nervøse for møderne med konsulenterne. Philip Einstein Lipski pointerer således også, at dagen ikke skal opfattes som en konkurrence. Konsulenterne er her for at hjælpe de unge til at gøre deres ideer endnu federe. "Det er ikke X-Factor", siger han.

Arrangørerne bag Slyngelstuedagen har bevidst valgt de løse rammer.

"Det er nemmere at tale sammen, når man har siddet stuvet sammen på gulvet", siger produktionsleder Maria Schou Andersen. Hun er glad for den store tilstrømning. "Der kunne ikke have været én mere i det her rum".

Køen for at tale med konsulenterne er lang, men de unge venter tålmodigt rundt omkring i sofaer og op ad væggene, mens de hyggesnakker og spørger ind til hinandens ideer.

Slyngelstuedag

Personlige historier
Ea og Roja kommer fra Københavns Film & Fotoskole og drømmer om at lave dokumentarfilm. Fordi de vil fortælle menneskers historier. De to piger er ved at gå i gang med en film om Rojas veninde, der netop er taget hjem til Filippinerne for at finde sine rødder.

Om ti minutter skal de ind til Michael Noer og præsentere ideen. De håber på at få gode råd til, hvordan man kan få sine medvirkende til at åbne sig.

Martin de Thurah er begejstret for kreativiteten efter at have talt med rigtig mange unge i løbet af dagen.

"Jeg ville ønske, at jeg selv havde haft nogen til at hjælpe mig med at rydde op i kassen med ideer og slå ned på det, jeg skulle gå videre med," siger han. "Jeg lægger vægt på skæve historier, et spændende sprog, og at indholdet er baseret på noget personligt."

Drinksene er færdige, og de unge går hjem og arbejder videre med lidt mere hold på drømmene.

Slyngelstuedag klaverspiller