Støtte til De Københavnske Filmfestivaler

FESTIVALER. Det Danske Filminstitut støtter De Københavnske Filmfestivaler med 4,2 millioner kroner. CPH PIX fusionerer med Buster og afvikles i sit nye format i oktober 2016, mens CPH:DOX er flyttet til marts 2017. Kvalitet, talent, diversitet og unge som målgruppe er nøgleordene for fremtidens festivaler, siger direktør for De Københavnske Filmfestivaler Steffen Andersen-Møller.

Det Danske Filminstitut støtter Fonden De Københavnske Filmfestivalers arbejde med at tilbyde danskerne særlige film og filmoplevelser med 4,2 millioner kroner i 2016. Frem for at øremærke støtte til de enkelte festivaler, CPH:DOX, CPH PIX og BUSTER, lader Filminstituttet i år fonden disponere midlerne selv.

"Der er ingen tvivl om, at hvis vi skal sprede vingerne helt ud og gøre CPH:DOX til en virkelig stor international A-festival, der ligger i top 3 i verden, skal den have noget mere plads at folde sig ud på."

Festivalerne annoncerede i vinter en strukturomlægning, der betyder, at CPH PIX og BUSTER fusionerer til én fiktionsfestival i oktober, og CPH:DOX flyttes til marts.

De Københavnske Filmfestivaler

Fiktionsfestivalen, der er en fusion af CPH PIX og BUSTER, finder første gang sted den 27. oktober-6. november 2016.

Den næste CPH:DOX løber af stabelen den 16.-27. marts 2017.

Tilskuere i 2015:

BUSTER: 38.000CPH PIX: 55.000

CPH:DOX: 90.000

Samlet tilskuertal:

2013: 149.000
2014: 175.000

2015: 183.000

Fonden De Københavnske Filmfestivaler omfatter også DOXBIO, der viser dokumentarfilm året rundt i hele landet.

Billede af områdedirektør for Publikum og Formidling Steffen Andersen Møller
Steffen Andersen-Møller, direktør for Fonden De Københavnske Filmfestivaler. Foto: Robin Skjoldborg

"CPH PIX og BUSTER har særligt fokus på publikum og undervisning, mens CPH:DOX er en kombineret publikums- og branchesatsning," fortæller direktør for De Københavnske Filmfestivaler Steffen Andersen-Møller om fremtidsvisionerne for festivalerne.

CPH PIX og BUSTER – det nye navn er stadig under udarbejdelse– løber af stablen første gang i oktober 2016. Der er tale om en egentlig fusion, hvor børnetilbuddene langt fra kommer til at stå i skyggen af voksenfiktion, bedyrer Steffen Andersen-Møller.

"Uden at sammenligne os størrelsesmæssigt og budgetmæssigt kommer inspirationen til en fusionering fra Berlinalen, der har et meget stærkt børne- og ungdomsprogram, Generation. Jeg mener, at hele børneområdet har potentiale til et væsentligt løft. Derfor har vi stort fokus på at samarbejde med skolerne om at bruge billedbårne fortællinger i undervisningen ved at give børn gode filmoplevelser og forstå og skabe film," siger han.

Mens BUSTER traditionelt er en børnefestival og CPH PIX er for voksne, vil den nye festival også fokusere på unge i gymnasiealderen som målgruppe. Det skal bl.a. ske ved at fokusere på talent i alle kategorier og i det hele taget satse på stor diversitet og film med et bredere publikumspotentiale med store internationale independentfilm. Ved at koncentrere sig om én festival håber Steffen Andersen-Møller at opnå større gennemslagskraft i forhold til volumen og kvalitet.

CPH:DOX folder vingerne ud

Flytningen af CPH:DOX fra november til marts har man diskuteret på festivalen i mange år, fortæller han. Den endelige beslutning er truffet efter en stakeholder-analyse og et udpræget brancheønske om at give mere plads til INDUSTRY-delen – bl.a. koproduktionsforum CPH:FORUM og udviklingen af nye filmformater, CPH:LAB – der er vokset eksplosivt i de senere år.

"Vi flytter CPH:DOX for at udnytte det momentum, festivalen har haft i en årrække. Flere har sagt, at vi ligger for tæt på IDFA. Indtil videre har det ikke betydet særlig meget hverken for repertoire eller projekterne på INDUSTRY-delen. Men der er ingen tvivl om, at hvis vi skal sprede vingerne helt ud og gøre CPH:DOX til en virkelig stor international A-festival, der ligger i top 3 i verden, skal den have noget mere plads at folde sig ud på. Ideelt set åbner CPH:DOX festivalåret og IDFA lukker det," siger han.

Et tredje tiltag, der er undervejs, er at flytte sammen med Københavns Filmfond og Filmværkstedet / København i et fælles filmhus, hvor organisationerne kan udnytte hinandens ressourcer inden for talentudvikling, erhverv og publikumsformidling. 

Derudover fortsætter festivalerne med at arbejde på at vise flere film i hele landet, både med CPH PIX, DOX:ON:Tour og DOXBIO.

Alt i alt glæder Steffen Andersen-Møller sig over festivalernes udvikling som en vigtig del af det danske kulturliv.

"Festivalerne er vigtige, fordi de præsenterer publikum for film, de ellers ikke har mulighed for at se. Filmbranchen får et vigtigt første vindue til at præsentere deres projekter til både publikum og branche og en mulighed for at udvikle og afprøve nye former. Grundlægende gavner filmfestivaler filmkunsten både kommercielt og kulturelt - alle vores festivaler er vokset hvert år."