Succes for dansk virtual reality i Venedig

PRISER. Dansk virtual reality modtog endnu engang hæder, da David Adler og Makropols 'Nattens ende' vandt en pris på Venedig Filmfestivalen. Festivalen har de senere år hilst flere danske projekter velkommen.

Danske virtuelle værker gør sig fornemt bemærket på filmfestivalen i Venedig, der anses for at have en af de mest prominent VR-sektioner blandt de store internationale festivaler.

Ved årets festival modtog instruktør David Adler prisen for bedste VR-fortælling for sit værk 'Nattens ende' om menneskers flugt og skyldfølelsen forbundet med at forlade sine kære. VR-filmen er skrevet af Adler og Hans Frederik Jacobsen og produceret af Mikkel Skov for Makropol.

OM VR I VENEDIG

Venedig Filmfestival var en af de første store festivaler til at omfavne virtual reality i 2016.

Siden har VR-delen af festivalen vokset sig til en af verdens største. På årets festival blev 24 VR-værker vist i konkurrence.

Prisuddelingen fortsætter den danske succes fra Venedig sidste år, hvor kunstnerparret Michelle og Uri Kranot vandt Virtual Reality-Guldløven for 'The Hangman at Home'. Ud over Kranot-parrets værk deltog i 2020 også David Adler med VR-projektet 'Smagen af sult', et selvstændigt sidestykke til Christoffer Boes spillefilm af samme navn, og Vibeke Brylds 'Havfolket kalder mørknet vand', der ledsager dokumentarfilmen ’Thyland’, og som også kan opleves selvstændigt.

Netop nu arbejder David Adler og Makropol på et VR-værk, der skal ledsage Ole Bornedals snart premiereaktuelle historiske drama, 'Skyggen i mit øje'.

Flakkende minder fra besættelsen

'Nattens ende' blander avancerede teknologier og filmisk fortælling til en interaktiv helhedsoplevelse, der placerer publikum midt i en robåd, omgivet af mørke.

Her sidder man ansigt til ansigt med Josef (Jens Jørn Spottag), som fører os gennem sine smertefulde minder om den skæbnesvangre nat i 1943, hvor han flygtede fra nazibesatte Danmark mod sikkerhed i Sverige. Båden standser ved særlige øjeblikke, men må ro videre, når minderne bliver for overvældende for Josef.

Stilen er baseret på et komplekst miks af animationsstilarter, der skaber et collagelignende 3D-univers. Værket bygger på virkelige beretninger fra besættelsen og er realistisk i sin skildring af krigshærgede København, men rummer også flakkende og ekspressionistiske elementer.

David Adler er uddannet animationsinstruktør fra Den Danske Filmskole i 2014. Hans afgangsfilm 'Sort' vandt animationsprisen ved Odense Filmfestival. Også her udforskede instruktøren historiske begivenheder med fortællingen om en ung soldats oplevelser i skyttegraven under Første Verdenskrig.

'Nattens ende' varer 49 minutter og er produceret med støtte fra Filminstituttets talentstøtteordning, New Danish Screen. Der er forventet dansk premiere i slutningen af 2021.