Tilbage til begyndelsen – til minde om Marguerite Engberg

KOSMORAMA. Det nye nummer af filmtidsskriftet Kosmorama går tilbage til dansk filmkulturs begyndelse og frem til stumfilmperiodens afslutning med fire artikler, der udgives til minde om grundlæggeren af dansk filmvidenskabelig forskning, Marguerite Engberg, som døde i december, 102 år gammel.

Fra den allerførste filmvisning for publikum – til Storm P's korte filmkarriere, Asta Nielsen som kønspolitisk rollemodel og Fy & Bi i et nyt lys.

Sådan lyder overskrifterne for de fire artikler, en dansk og tre engelske, i Filminstituttets tidsskrift Kosmorama #281, der udkommer til minde om filmforskningens Grand Old Lady Marguerite Engberg, hvis store interesse netop var stumfilmen.

Læs mere i introduktionerne og links til artiklerne herunder: 


Den første offentlige filmvisning i Danmark fandt sted den 7. juni 1896. Denne filmhistoriske milepæl er emnet for Casper Tybjergs artikel, der også undersøger, hvordan filmhistorikere fra ind- og udland har afdækket, hvad der foregik i Pachts pavillon på Rådhuspladsen i København. Dermed handler artiklen også om, hvordan man bedst bedriver filmhistorisk forskning:


Da først filmen slog an i biograferne, opstod behovet for at producere dem i Danmark. Blandt pionererne hos Nordisk Films Kompagni var den kreativt lommefilosofiske multikunstner, Robert Storm Petersen. Hvad der drev Storm P’s korte karriere i filmbranchen, hvorfor han forlod Nordisk i Valby og diverse erindringsbøgers historiske kildeværdi – ikke mindst Storm P’s egne – udreder Stephan Schröder i denne artikel:


Asta Nielsen var spydspids for dansk stumfilms internationale gennembrud i 1910’erne. Hendes karriere udgik primært fra Tyskland, hvor Asta gav den som hankønskarakter ved flere lejligheder og i flere genrer. Hvordan en kvinde i herretøj blev modtaget af samtidens filmkritik, kan kvalificere nutidige idéer om Asta Nielsen som kønspolitisk foregangsfigur. Helle Kannik Haastrup sætter Astas 'bukseroller' i historisk perspektiv:


Fy & Bi overlevede overgangen fra stum- til tonefilm og fik siden et langt liv på tv. Trods den lange og internationalt vidt forgrenede karriere har eftertidens kritikerdom over komikerparret været barsk. Men spørgsmålet er, hvad kritikerne af Fy & Bi overhovedet har set? For der findes næppe noget andet filmkorpus, der er blevet sønderklippet, lyddubbet og tv-versioneret så langt væk fra de originale biografudgaver som lige netop Fy & Bi-filmene. Læs mere om, hvor vanskeligt det er at nærme sig det oprindelige værk i Jannie Dahl Astrup, Mikael Braae og Ulrich Ruedels artikel:

Kosmorama er Filminstituttets tidsskrift for filmforskning og filmkultur. Find tidligere temaer og artikler på kosmorama.org.