Transmedia: De 12 bud

PLAY ALL! Filmisk fortælling møder interaktivt game play og nye historieuniverser opstår. Det er fremtiden for film- og spil-branchen ifølge Michel Reilhac, der holdt oplæg på dette års Play All!-seminar.

Play all! holdt for syvende gang heldagsseminar om computerspil onsdag den 23. november, og en af dagens oplægsholdere, Michel Reilhac, talte om transmedia. Hvordan kan traditionelle medier tænkes sammen med spil, internet og real-life begivenheder, så der opstår et større historieunivers?

Reilhac har selv en baggrund i både film- og spilbranche og er i dag leder af ARTE France's filmafdeling, hvor han de seneste fire år har udforsket transmedial historiefortælling som en del af ARTE France's strategi med at udvikle multiplatformsprogramlægning og -produktion.

Reilhacs oplæg var primært et opråb til det, han opfatter som en stivnet filmbranche, der på fetichistisk vis dyrker sin egen fortælletradition, ser ned på spilindustrien, og er meget lidt tilbøjelig til at åbne for nye input: "Vi vil blive tvunget til at ændre holdning. Det er en gammel verden, der står for fald, og det går stærkt. Transmedia kan blive vores fremtid," sagde Reilhac.

Hvordan kan filmbranchen så tilpasse sig og inddrage sociale netværk og interaktiv historiefortælling i dens traditionelle måde at fortælle historier på? Michel Reilhac præsenterede tilskuerne for sine 10 bud og undskyldte over for Moses, at de faktisk i hans version er blevet til 12. Transmandments kalder han dem.

1. I skal arbejde sammen.
- Værket er ikke bare instruktørens, og slet ikke som i den franske filmtradition, Reilhac selv kommer fra, hvor der er kult omkring instruktøren. Det skal være et teamwork. Og det gælder om også at inddrage publikummet, som ikke må ende som en passiv tilskuer.

2. I skal fokusere på historien.
- For at gribe publikummet må historien fænge, så deltageren får lyst til at blive inddraget som en aktiv deltager.

3. I skal omfavne spilkulturen.
- Filmfolk ser ned på spilfolk, dyrker deres egen kultur, er for utilbøjelige til at åbne for nye input og lære af spildynamik. Spilbranchen er mere åben og bevæger sig meget hurtigere mod film end omvendt.

4. I skal opbygge tillid.
- Opdyrkning og pleje af et community er essentielt, og det er vigtigt, at tilliden går begge veje.

5. I skal stille spørgsmålstegn ved interfacet.
- Vores job er ikke at lave og vise film. Det er at fortælle historier. Bryd ud og udforsk det interaktive, som transmedia kan det. Og her er vi endnu kun på de første trin.

6. I skal fokusere på det sociale flow.
- Traditionelt er filmfolk startet forfra hver gang med en ny film, men filmen er kun et skridt på vejen. Publikummet er det centrale. Hvorfor starte forfra? Dokumentarfilmfolk f.eks. gør vigtige forsøg i disse år med at holde kontakten med deres publikum fra den ene film til den næste. De fortæller deres publikum om deres næste projekt, mens de er på vej ud med deres seneste film, og bruger det til at skabe interesse og i nogle tilfælde rejse penge.

7. I skal forstå værdien af begivenheder.
- Forlad platformen og mød hinanden. Live events kan bruges til at diskutere, feste og fejre som en modvægt til al den tid, vi bruger alene med mediet.

8. I skal bruge meget tid og energi.
- Den tid er slut, hvor man bare kunne lægge lidt indhold online og sætte en praktikant til at passe de sociale netværk og det interaktive. Der skal være aktivitet og fremdrift.

9. I skal være fair, når virkelighed og fiktion blandes.
- Vær forsigtige, så brugerne ved, hvornår det er fiktion. Giv publikum vink om, at det er fiktion, så de ikke føler sig snydt og bliver negative.

10.  I skal ændre verden.
- Det er måske meget "amerikansk", europæere er mere dæmpede, men der er en styrke i utopier. Det kan minde os om, at vi med vores små handlinger kan vælge at gøre en forskel i verden.

11.  I skal opbygge tilskueren som jeres hovedkarakter.
- Det er ikke svært for spilfolk at forstå, men for filmfolk, der er vant til at skrive et stramt manuskript, er det en øjenåbner. En transmedia-historie skal – for at publikum kan udfolde sig og historien skride frem – skabe et rum, som deltageren at handle aktivt og dynamisk i. Det er derfor, det er så interessant at arbejde sammen med spildesignere.

12.  I skal opbygge en sammenhængende verden.
- F.eks. starter en transmediahistorie på en internetside. Så er der et spil og nogle real-life begivenheder, og til sidst en film. På internetsiden, skal der være en fuld historie, som giver mening. Det gælder også spillet og filmen. Det hele skal fungere som et puslespil, så den samlede historie blot bliver rigere, hvis man udforsker alle delene i hele historieuniverset.

Play All! henvender sig til spiludviklere, filmfolk og relaterede brancher. Seminaret, der afholdes i Filmhuset i det indre København, arrangeres af MEDIA Desk, Computerspilzonen og DADIU. Det er syvende år, der afholdes spilseminar.