Trodsfilm fra provinsen

INTERVIEW. Inden for genren af danske ungdomsfilm insisterer instruktørtalentet Kasper Rune Larsen på at træde sine egne stier. Mange ungdomsfilm tynger deres fortællinger ned med moraler, mener instruktøren, der med debutfilmen 'Danmark' skildrer ungdomslivet i en sløv jysk provins uden at gøre sig til dommer over det. Filmen havde premiere herhjemme på CPH PIX og skal fra 15. februar dyste i Berlin Filmfestivalens konkurrence for ungdomsfilm.

Still fra filmen Danmark

Livet for den 22-årige hovedperson i Kasper Rune Larsens debutfilm 'Danmark' er ikke specielt ophidsende. Men med en pålidelig strøm af øl, joints og søde piger er det heller ikke specielt kedeligt. Det er bare. Roligt og ukompliceret mellem slidte boligblokke og tilgroede togskinner et sted i Jylland.

Mange af de film, der foregår i Jylland, har en tendens til at præsentere nogle overkarikaturer som for eksempel bondeknolden. Det bliver hurtigt meget fiktionaliseret

Det er det liv, den unge filminstruktør kender fra sin egen opvækst i Sydjylland, og derfor var det også det liv, han ville skildre i sin afgangsfilm fra den alternative filmuddannelse Super8 i Aarhus. Projektet med at lave 'Danmark' kastede han sig over på et tidspunkt, hvor man normalt fraråder dimitterende instruktører at prøve kræfter med en spillefilm og i stedet anbefaler dem at starte ud med kortfilm.

Fakta

'Danmark' er produceret af Martin Fugl Chabert, Stefan Frost og Henrik Underbjerg for Radiator Film med støtte fra Aarhus Filmværksted, Den Vestdanske Filmpulje, Dansk Skuespillerforbund og Danske Filminstruktører. Filmen er produceret uden støtte fra Filminstituttet. Den havde premiere på CPH PIX i oktober med en senere visning på DR3.

'Danmark' får international premiere i Berlin Filmfestivalens konkurrence for ungdomsfilm, Generation 14plus.

Berlin Filmfestivalen løber 15.-25. februar.

"Tiden var rigtig," fortæller Kasper Rune Larsen, der droppede ideen om en kortfilm for i stedet at fortælle en historie baseret på nogle år fra sine teenagedage. Om skateren Norge (Jonas Lindegaard Jacobsen), der bliver vækket fra sin lammende rus af solskin og alkohol, da den 16-årige Josephine (Frederikke Dahl Hansen) banker på hans dør og fortæller, at hun er gravid med hans barn og skal have en abort.

Fra da af ændrer alting sig for Norge. "Josephine bliver katalysatoren til den forandring, Norge har undertrykt, og den usædvanlige situation viser sig at være skubbet, der får ham tilbage på sporet," forklarer Kasper Rune Larsen.

Råt og uprøvet

Mens filmens abortplot er fiktion, trækker fortællingens øvrige elementer i høj grad på erfaringer fra instruktørens eget liv og de unge skuespilleres. 'Danmark' er rig på dialog og lange samtaler, som ikke udspringer af omhyggeligt nedskrevne replikker, men improvisationsøvelser, der ifølge Kasper Rune Larsen tillod skuespillerne at være så naturlige som muligt og bidrage med oplevelser fra deres egne liv.

Spillefilmdebutanten Jonas Lindegaard Jacobsen mødte Kasper Rune Larsen på en bodega i Aarhus. Instruktøren ledte efter rå og uprøvede talenter, der troværdigt og overbevisende kunne indtage rollerne som unge provinsslackere.

"Jeg havde som sagt den her ide om at lave en film om min ungdom, men jeg kunne simpelthen ikke finde nogen skuespillere i den rigtige aldersgruppe, som ikke kom fra et villakvarter og velbemidlede forældre. Det er først, da jeg møder Jonas, og vi begynder at lave nogle improvisationsøvelser, at det giver mening, at filmen skal laves."

Sværere var det at finde den rigtige til rollen som Josephine. Efter at have set omkring 120 piger, castede Kasper Rune Larsen Frederikke Dahl Hansen. Selv om hun havde erfaring fra film som 'Frit fald' (2011) og 'You and Me Forever' (2012), besad hun alligevel den rette autenticitet og umiddelbarhed, synes instruktøren.

Virkeligheden i provinsen

Resultatet er blevet en film, der med håndholdt kamera går helt tæt på ungdommen, men ikke moraliserer over den – noget for mange danske ungdomsfilm har en tendens til at gøre, mener Kasper Rune Larsen.

"Filmen er på mange måder en trodsreaktion på det, som vi i Danmark kalder ungdomsfilm. Det er som regel en ældre og mere moden generation, der laver fortællinger om teenagedrenge- og piger og kaster en eller anden morale hen over deres ungdomsliv, og det harmonerer ikke med virkeligheden."

"For eksempel lever unge mennesker i dag tit nogle ret ekstreme liv, mens det typisk i ungdomsfilm bliver portrætteret som et spørgsmål om 'Åh, tør du kysse ham fra parallelklassen?' Tiden har skubbet sig, og dér mener jeg, at man må følge med."

I det hele taget er Kasper Rune Larsen optaget af at komme så tæt på den unge generations virkelighed som muligt. Det betyder også at give et troværdigt billede af det sted, hvor størstedelen af dem i Danmark vokser op, nemlig provinsen. I tilfældet med 'Danmark' er det en større jysk provinsby, som instruktøren beskriver som "en by stor nok til at rumme alle de fristelser, et ungt menneske uden klart fremtidssyn behøver for at glemme alt om den, men også en lille by for alle, der ikke kan spille fodbold."

At det stille drama mellem Norge og Josephine på den måde udspiller sig langt fra hovedstaden, hvor mange danske film ellers finder sted, er blevet fremhævet i flere anmeldelser og omtaler af filmen. Det kommer bag på instruktøren, der "bare er vokset op dér".

"Men måske er det, fordi mange af de film, der foregår i Jylland, har en tendens til at præsentere nogle overkarikaturer som for eksempel bondeknolden. Det bliver hurtigt meget fiktionaliseret," siger Kasper Rune Larsen.

Medvind for nye talenter

'Danmark' er ikke den eneste aktuelle danske ungdomsfilm af en debuterende instruktør, der i bestræbelsen på et autentisk ungdomsbillede trodser moraler og genrekonventioner.

Han og flere andre yngre navne er blevet associeret med en nybølge i dansk film, en bølge karakteriseret ved en rå energi og en lyst til at eksperimentere med filmsproget.

Kasper Rune Larsen kan godt genkende oplevelsen af, at der lige nu sker noget nyt i dansk film:

"Jeg fornemmede, da jeg startede med at lave 'Danmark', at hvis jeg brugte min Super8-uddannelse på at lave kortfilm, ville jeg stå den dag i dag og ærgre mig over, at jeg ikke havde lavet en spillefilm. For der er en vind, der blæser, og et bål, der brænder et sted."

"Hvad sådan en bølge kommer til at betyde for dansk film og nye unge instruktører, vil tiden vise."