(Opdateret 11. september 2015)
Venedigs filmfestival, der kan prale af at være verdens ældste internationale filmfestival, fandt sted første gang i 1932 og afholdes i år for 72. gang. Under 2. Verdenskrig blev festivalen ikke afholdt et par år og heller ikke i en periode i 1970'erne på grund af politiske modsætninger i Italien. Til sammenligning er Cannes Festivalen først blevet afholdt fra slutningen af 1930'erne. Berlin Filmfestivalen har været afholdt siden 1951.
Hovedprisen blev i 1949 omdøbt til Sankt Markus Guldløven. Inden da havde der været en Grand Prix International og en Mussolini Cup. Siden er Sølvløverne kommet til.
Dansk film i Venedig
På festivalen i Venedig har dansk film ikke haft samme position som i Cannes og i Berlin. Der har været færre film og ganske få priser.
I 1947 modtog både Carl Th. Dreyer for "Vredens Dag" Juryens Specialpris og festivalens Ærespris, og i 1955 vandt samme Dreyer Guldløven for bedste film med "Ordet". Helle Ryslinges "Sirup" deltog i 1990 i hovedkonkurrencen og blev belønnet med en Sølvløve for bedste manuskript.
Joshua Oppenheimers "The Look of Silence" vandt i 2014 fem priser: Juryens Grand Prix i hovedkonkurrencen, Den internationale sammenslutning af filmkritikeres FIPRESCI-pris for bedste film i hovedkonkurrencen, Federation of Film Critics of Europe and the Mediterraneans Pris for bedste European-Mediterranean Film i hovedkonkurrencen, de italienske online-filmkritikeres såkaldte Guldmus-pris og the Human Rights Nights Award.
Generelt har der ikke været meget fokus på skandinavisk film i Venedig. Det har betydet, at dansk film har haft svært ved at bruge festivalen som et afsæt for efterårets film. Hvor filmfestivalerne i Berlin i februar og Cannes i maj hvert år er besøgt af mange fra den danske filmbranche og Det Danske Filminstitut, kan antallet af danske fremmødte på august-septembers Venedig Filmfestival som regel tælles på to hænder. I modsætning hertil er for eksempel omkring 300 danskere i Cannes og endnu flere i Berlin for at gøre et stort arbejde for at promovere dansk film internationalt, og de to steder mødte danske journalister ligeledes talrigt op for at dække begivenhederne.
I de seneste år har der fra filmbranchens og fra Filminstituttets side været gjort en stor indsats for at få Venedig til at lukke dansk film ind i varmen. Uden for hovedprogrammet har serierne og konkurrence-programmerne for mere æstetisk søgende film inviteret enkelte danske film: I 2003 deltog Jørgen Leths og Lars von Triers dokumentarfilm "De fem benspænd" i Controcorrente, i 2012 Tobias Lindholms spillefilm "Kapringen" i Orizzonti og i 2013 Anna Eborns dokumentarfilm "Pine Ridge" i samme sektion.
De seneste år har dansk film endelig fået åbnet døren til hovedprogrammet, indtil i år dog uden for konkurrence. I 2009 blev Nicolas Winding Refns "Valhalla Rising" således vist i hovedprogrammets Midnight Screenings, og i 2013 Susanne Biers "Den skaldede frisør" ved en gallavisning.
Da festivalen i 2014 inviterede Joshua Oppenheimers "The Look of Silence", var det første gang i 24 år, at en dansk film var med i hovedprogrammets konkurrence. Samme år blev også Lars von Trier budt velkommen med "Nymphomaniac Director's Cut – Volume 2" med verdenspremiere i festivalens hovedprogram uden for konkurrence.
Priserne på festivalen
I hovedprogrammet, som også lyder navnet Venezia 71, uddeler juryen nu om dage følgende priser til film i konkurrence: Juryens Specialpris, Marcello Mastroianni-prisen for bedste nye unge skuespiller, Manuskript-prisen, Coppa Volpi for bedste mandlige skuespiller, Coppa Volpi for bedste kvindelige skuespiller, Juryens Grand Prix, Sølvløven for bedste instruktion, og Guldløven for bedste film.
I Orizzonti-konkurrenceprogammet er der en Orrizonti-pris for bedste film og for bedste instruktør samt en Special Orizzonti Jury Prize og en Special Orizzonti Jury Prize for bedste skuespiller.