Filmbranchen bliver jævnligt beskyldt for kønsdiskrimination, men når det gælder dokumentarfilmproduktion i Danmark, står kvinderne stærkt.
Læs: Uudslukkeligt kærlighedsforhold til virkeligheden
FILMupdate har spurgt seks markante, internationalt orienterede kvindelige dokumentarfilmproducere om deres drivkraft, skelsættende projekter, daglige udfordringer og bud på, hvad det er, kvinderne kan.
SIGNE BYRGE SØRENSEN / FINAL CUT FOR REAL
Hvorfor er du producer – hvad er din drivkraft?
"Jeg er ret vild med virkeligheden. Virkelige menneskers virkelige liv indeholder fantastiske historier. Når man producerer dokumentarfilm, må man fange historierne i flugten, og det er en kæmpe udfordring."
Nævn arbejdet med en produktion, instruktør eller andet, der har bragt dig særlig glæde?
"Det har været en enorm udfordring og glæde at arbejde med 'The Act of Killing'. Især på grund af samarbejdet med instruktøren Joshua Oppenheimer og vores indonesiske samarbejdspartnere. Jeg er også virkelig glad for de meget stærke tilkendegivelser, vi har modtaget om filmens betydning for indonesernes selvforståelse.
Jeg nyder at arbejde internationalt, og på dokumentarfilmområdet er internationalt samarbejde helt afgørende."
Hvad er dine største udfordringer?
"Min største udfordring er vores evige kamp for tid. Tid til at udvikle. Tid til at optage, tid til at klippe. I virkeligheden er kampen for finansiering en kamp om tid. Tid er en af de vigtigste ressourcer i produktionen af langtidsholdbare dokumentarfilm. Og tid er en meget knap ressource i nutidens mediebillede."
Har du et bud på, hvorfor der er så mange kvindelige dokumentarfilmproducere, der markerer sig for tiden (fx er syv ud af otte danske film i konkurrence på IDFA produceret af kvinder)? Er der nogen særlige 'kvindelige' egenskaber, du har gavn af som producer?
"Hvis jeg skal se på de kvindelige producere, jeg arbejder med til daglig, er de alle sammen dygtige, kreative, kloge, velorganiserede og seje. Om det er fordi, de er kvinder, er meget svært at svare på."