World of Ord-kraft

ABCity er et online-læringsspil, der automatisk tilpasser sig børnenes kunnen. Et moderne læringsspil, der siger goddag til adaptiv læring og gensidig forældrefeedback, og vinker farvel til ridsede cd'ere og og forældet pædagogik.

Af Thomas Vigild

Om ABCity
ABCity ApS har to ansatte, men laver spillet "ABCity" via et konsortium på i alt 15-20 mand. Spillet er primært finansieret af private investorer, og er en sammenslutning af firmaerne WeGame og Gabriel Flies, der kun er hyret til at lave "ABCity".
WeGame har før lavet mindre flash-spil til Børnenes Trafikklub og diverse undervisningsmaterialer, mens Gabriel Flies har produceret lyd og musik til børneudsendelser og spil på både DR og TV2. Se mere på www.abcity.dk

Kontakt
Tav Klitgaard, direktør, tlf: 5190 9850

Velkommen til ABCity - en by i lampen på børneværelset, hvis indbyggere ABCitterne lever af gode ord fra godnatlæsningen. Nu er det op til dig og dine børn at redde ABCitterne fra en ond edderkop, og det kan kun ske ved at lære at stave og læse.

"Vi har selvsagt kigget på 'Pixeline', for at se, hvad der virker, og hvad der ikke gør" siger Tav Klitgaard, direktør for ABCity ApS, spiludvikleren bag læringsspillet ABCity.

"For os er det vigtigt, at man tager børnenes opfattelse af narrativitet seriøst. At det er en historie, de selv kan udforske og præge. De fleste danske børnespil bygger på en forældet fortællestruktur, som man aldrig ville præsentere en teenager eller en voksen for. Rent pædagogisk er sådanne læringsspil 40 år bagefter, da de stadig terper en sekventiel form for indlæring" siger han.

"ABCity" er på mange punkter unikt, da det er et online-spil beregnet til 4-7 årige børn på tærskelen til at opdage bogstavernes verden. Og den verden er netop ABCity, som børnene flytter ind i ved at skabe en virtuel figur i starten af spillet. Med støtte på 670.000 kr. fra New Danish Screen skal "ABCity", gennem spilmekanikker inspireret af online-rollespil som "World of Warcraft", motivere børnene til at lege med ord, bogstaver og stavning. Nogle opgaver handler om at forstå universet, andre om at dyrke de ord, der skal bruges til at lave f.eks. abemad i køkkenet, eller skyde vokaler efter Krapylias edderkopper, der angriber byen.

ABCity

 

"Målet er at skabe en adaptiv læringsprogresssion, da "ABCity" hele tiden observerer, hvor barnet er henne, og hvordan det klarer sig. Ikke som i "Pixeline"-spillene, hvor børnene selv skal vælge sværhedsgrad, og altid tager den nemmeste" siger Tav Klitgaard.

Forældrene skal spille med

Af den grund arbejder ABCity på, at spillet får et stort rapporteringsmodul, så forældrene kan få løbende feedback om børnenes kunnen. For det vigtigste for ABCity er at kende sit medies grænser:
"ABCity kan give børnene en motivation til at lære, men der er en grænse. For spillet alene kan ikke lære børnene at læse" siger Tav Klitgaard. "Derfor vælger vi at tage forældrenes rolle seriøst i indlæringen. F.eks. kan spillet fortælle, at nu har lille Oskar spillet en række spil, der handler om ting, der rimer. Derpå foreslår spillet forældrene, at de skal prøve at følge op på dette ved at rime med barnet i virkeligheden".

For Tav Klitgaard handler det om at anerkende computerens styrker og svagheder, når det kommer til indlæring via spil:

"F.eks. virker gentagelsen godt i et computerspil, men de er ikke gode til at finde ord, der kommer børnene ved i hverdagen. Spillet kender f.eks. ikke den største del af børnenes ordforråd, når det gælder navne på søskende, kæledyr eller familiemedlemmer. Her ved forældrene bedre og kan høre hvilke ord, børnene har problemer med at udtale eller stave," siger han.

Som pædagogisk sparringspartner i udviklingen deltager Nationalvidenscenter for Læsning, og hele spillet er konceptualiseret, så det kan fungere på flere forskellige sprog. ABCity arbejder også sammen med et tv-produktions-selskab, da drømmen er, at gøre hele konceptet til et tværmedialt læringsspil.
"ABCity" bliver lanceret i løbet af 2009.

Billedtekst:  
I online-spillet ABCity skaber børnene en virtuel figur, der flytter ind i bogstavsuniverset ABZ, der findes oppe i skrivebordslampen på bordet, men nu er truet af den onde edderkop Krapylia. Ved at løse opgaver omkring ord, stavning og bogstaver skal børnene redde verdenen og samtidig lære at læse.