98% af alle børn er født geniale. Efter skoletiden gælder det kun 2%. Vi er vant til, at skole og indlæring handler om lære det enkelte barn mest muligt indenfor nøje fastsatte rammer og et veltilrettelagt mønster. Der er ikke plads til at træde udenfor den sikre sti og resultatet er ensretning af børn og unge.
Læreprocessen sættes under lup og der gås om bag hele den struktur, der ligger til grund for den moderne skole. Filmen sætter fokus på den konkurrencementalitet, der præger skolesystemerne i mange lande verden over. Gennem interviews med eksperter, fagfolk, studerende og ufaglærte i bl.a. Kina, Tyskland og Spanien, spørges der kritisk til, om uddannelsessystemet hæmmer børn og unges kreative og frie udfoldelsesmuligheder.
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.