enda

Annelise Hovmand

(1924 - 2016)

Instruktør, klipper, manuskriptforfatter, produktionsleder, scenograf, biografdirektør. Født 17/9 1924 (A. Reffs), død 28/12 2016.


Annelise Hovmand voksede op på Frederiksberg og blev efter endt studentereksamen journalistelev på dagbladet Nationaltidende. Her tog hun sig blandt andet af filmstoffet og blev så fascineret af filmmiljøet, at hun forlod journalistfaget efter et år. Hun blev volontør på Minerva Film, scriptgirl på Palladium og efter studierejser til London (1947) og Paris (1948) blev hun klippeelev på Nordisk Film.


Her mødte hun instruktøren Johan Jacobsen, som fik afgørende betydning for hendes karriere - og privatliv: de boede sammen i perioden 1951-1965. Johan Jacobsen oprettede i 1950 produktionsselskabet Filmatelieret Flamingo, som producerede de fleste af hans og Annelise Hovmands film. Hun begyndte her som scriptgirl og klipper af især Johan Jacobsens spille- og dokumentarfilm. I 1955 var hun instruktør på sin første kortfilm "Hvorfor stjæler barnet?". Herefter gik endnu nogle år som klipper og produktionsleder på Johan Jacobsens film, inden hun debuterede som spillefilminstruktør i 1957 med "Ingen tid til kærtegn".


Annelise Hovmand skrev selv manuskriptet til "Ingen tid til kærtegn" sammen med Finn Methling. Filmen var inspireret af hendes eget liv med barn (fra et tidligere ægteskab) og en travl karriere, hvor familietid var en mangelvare. Filmen blev en stor succes og vandt en Bodil som årets bedste film. Peter Malberg vandt ligeledes en Bodil som årets bedste mandlige hovedrolle. Året efter fulgte "Krudt og klunker", baseret på Benjamin Jacobsens "Midt i en klunketid". Også denne gang var der en Bodil til hovedrolleindehaveren Gunnar Lauring. Efter en afstikker som scenograf på Johan Jacobsens "En fremmed banker på", instruerede hun i 1960 "Frihedens pris" om modstandsbevægelsen under 2. verdenskrig. Egentlig var der planlagt tre film om emnet, men den første blev ingen publikumssucces, så det blev kun til den ene.


Det historiske drama "Gøngehøvdingen" (1961) blev godt modtaget af både anmeldere og publikum, men havde været så dyrt at lave, at filmen ikke gav overskud. Året efter fulgte "Sekstet", inspireret af Ingmar Bergman (Bergman-skuespilleren Ingrid Thulin havde hovedrollen) og Den nye bølge fra Frankrig. Denne cocktail slog ikke an, og en mere usikker periode fulgte. Parret Hovmand/Jacobsen gik fra hinanden i 1965 og Flamingo Film blev solgt året efter.


Op gennem 1960'erne bestred Annelise Hovmand flere tillidshverv. Hun var formand for Sammenslutningen af Danske Filminstruktører i begyndelsen af 60'erne og medlem af Filmrådet 1964-68.


En planlagt filmatisering af Karen Blixens "Den afrikanske farm" måtte opgives på grund af manglende finansiering, og Annelise Hovmands næste spillefilm "Nu stiger den" om flyvepioneren Ellehammer gav ligeledes underskud. I 1967 flyttede hun til Sydsjælland sammen med sin nye mand og opdrættede blandt andet hunde. Hun fik bevillingen til Næstved Bio, som hun drev med stort engagement, indtil hun fyldte 80.


I 1971 instruerede hun spillefilmen "Et døgn med Ilse", der i dokumentarisk stil fulgte stripperen Ilses tilværelse. Nogle opfattede filmen som ren spekulation og en udløber af billedpornografiens ophævelse i 1970, men filmen var også et realistisk kvindeportræt.
I 1980'erne var Annelise Hovmand instruktør på to kvindehistoriske tv-serier: "Krigsdøtre" (1981) og "To som elsker hinanden" (1988). "Krigsdøtre" var et kollektivt kvindeprojekt, der fulgte forskellige kvindeskæbner fra 1950'erne til 1970'erne, og "To som elsker hinanden" var en filmatisering af Grete Povlsens roman om Viggo og Ingeborg Stuckenberg. Endelig instruerede hun sin sidste film i 1991 "Høfeber", et projekt hun overtog efter den kræftsyge Edward Fleming.


Annelise Hovmand var i mesterlære i filmbranchen i ti år inden sin spillefilmdebut. Mødet med Johan Jacobsen blev afgørende for hendes karriere. Han fungerede både som læremester og producent på de fleste af hendes film. Hun undgik stort set folkekomediegenren, men holdt sig til de såkaldte "problemfilm", der repræsenterede hendes intellektuelle og humanistiske engagement. I sidste del af karrieren beskæftigede hun sig en del med kvindepolitiske emner uden dog at blive en integreret del af rødstrømpebevægelsen. Hun opfattede det aldrig som noget særligt at være kvinde i en mandsdomineret filmverden, for som hun sagde i begyndelsen af 60'erne: "Der er så mange kvinder, der laver film i Danmark. Derfor har det været nemt for mig. Hvis de andre ikke havde eksisteret, havde det bestemt været vanskeligere".


Se "Krigsdøtre" på www.dr.dk/Bonanza.

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Høfeber 1991 Instruktion DK/Spillefilm
To som elsker hinanden 1988 Instruktion Tv-serie
Hvor der er vilje, er der vej 1986 Instruktion Tv-film
Krigsdøtre 1981 Instruktion Tv-serie
Afsked med forældrene 1980 Producer DK/Kort fiktion
Fængslende feriedage 1978 Klip DK/Spillefilm
Hvem myrder hvem? 1978 Klip, Produktionsleder DK/Spillefilm
Den termiske mannequin 1975 Instruktion DK/Dokumentarfilm
Ta' det som en mand, frue 1975 Produktionsleder DK/Spillefilm
Et døgn med Ilse 1971 Instruktion, Gæst ved "private party", Producent DK/Spillefilm
Christa 1971 Klip U/Spillefilm
Den gale dansker 1969 Flot dame DK/Spillefilm
Dage i min fars hus 1968 Klip DK/Spillefilm
De forsvundne breve 1967 Instruktion DK/Kort fiktion
Nu stiger den 1966 Instruktion DK/Spillefilm
Grænseland 1965 Instruktion Tv-film
Norden i flammer 1965 Instruktion DK/Dokumentarfilm
Fremrykket møde 1964 Speaker DK/Dokumentarfilm
Sekstet 1963 Instruktion DK/Spillefilm
Dronningens vagtmester 1963 Manus, Produktionsleder DK/Spillefilm
Gøngehøvdingen 1961 Instruktion DK/Spillefilm
Frihedens pris 1960 Instruktion DK/Spillefilm
En fremmed banker på 1959 Produktionsdesign, Producer DK/Spillefilm
Krudt og klunker 1958 Instruktion DK/Spillefilm
Ingen tid til kærtegn 1957 Instruktion DK/Spillefilm
Den store gav-tyv 1956 Produktion DK/Spillefilm
Splintret emaille 1956 Klip DK/Dokumentarfilm
Hvorfor stjæler barnet? 1955 Instruktion DK/Dokumentarfilm
Blændværk 1955 Produktionsleder DK/Spillefilm
Ballettens børn 1954 Scripter DK/Dokumentarfilm
Den lille pige med svovlstikkerne 1953 Klip DK/Kort fiktion
Skatteøens hemmelighed 1953 Klip, Instruktørassistent DK/Dokumentarfilm
Man burde ta' sig af det 1952 Klip DK/Dokumentarfilm
Naalen 1951 Klip, Instruktørassistent DK/Spillefilm
Alt dette og Island med 1951 Klip DK/Spillefilm
Som sendt fra himlen 1951 Klip DK/Spillefilm
Min kone er uskyldig 1950 Klip DK/Spillefilm
En dag i radioen 1950 Klip DK/Dokumentarfilm
Næste Gang er det dig 1948 Klip DK/Dokumentarfilm
Tre år efter 1948 Scripter DK/Spillefilm
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.