enda

Harriet Bloch

(1881 – 1975)

Manuskriptforfatter. Født 26. juli 1881 (født H. Fussing) i Kolding, død 1. april 1975.


Harriet Bloch var den første professionelle, kvindelige manuskriptforfatter i Danmark og begyndte sin karriere som manuskriptforfatter efter at have set "Afgrunden" (Urban Gad, 1910) i biografen. Hun mente, at det kunne hun da gøre omtrent ligeså godt selv og skrev sit første manuskript, som hun sendte til Constantin Philipsen. Han afviste manuskriptet, og hun sendte det til Nordisk Film, som antog det og lavede filmen "Hendes ære" (August Blom, 1911). Hun skrev de næste 10 år omkring 100 manuskripter til Nordisk Film (i alt blev det til ca. 150), men var aldrig ansat i selskabet. Ikke alle manuskripter blev omsat til film, og mange er hun, efter datidens sædvane, ikke krediteret for. I begyndelsen fik hun 50,- kr. pr. manuskript, men efterhånden steg hendes anseelse, og hun endte med at få 3300,- kr. for to manuskripter i midten af 1920'erne.


Harriet Bloch havde ingen erfaring med at skrive, da hun begyndte. Sin viden om film havde hun udelukkende fra biograferne, hvor hun kunne nå at se op til tre film om dagen, inden hendes mand kom hjem fra kontoret, og maden skulle stå på bordet til ham og de seks børn. Hun regnede ikke manuskriptskrivning for noget særligt, men syntes det var en sjov hobby, som efterhånden blev en givtig indtægtskilde.


I 1916 fik hun en bestilling fra det svenske produktionsselskab AB Svenska Biografteatern på 6 manuskripter. Den første af filmene ""Kärlek och journalistik" blev instrueret af Mauritz Stiller i 1916. Senere i karrieren solgte hun manuskripter til Tyskland, hvor blandt andet F.W. Murnau realiserede "Der Gang in der Nacht" i 1921 med danske Olaf Fønss i hovedrollen. Den danske instruktør Robert Dinesen arbejdede også i Berlin på den tid, og han filmede blandt andet hendes manuskript til "Die Erbin von Tordis" (1921) om Kong Christian d. VII's elskerinde Støvlet-Cathrine.


De fleste af de manuskripter, hun skrev til Nordisk Film, var lystspil. Hun blev fra selskabets side bedt om at skrive om grever og baroner og andre folk i de højere samfundslag og helst ikke om proletariatet. Langt de fleste af hendes manuskripter var originalmanuskripter, for hun havde masser af ideer selv. Ole Olsen, direktør for Nordisk Film, roste hende for hendes professionalisme, og hun omtales som hans yndlingsforfatter på trods af, at hun aldrig mødte ham.


Når hun havde solgt et manuskript, havde hun ingen indflydelse på, hvordan den endelig film kom til at se ud. Ofte kunne hun slet ikke kende sin egen oprindelige historie, når der var blevet lavet om på filmens titel, rollenavne, mellemtekster og handling.
Gladest var hun for at skrive manuskripter til Valdemar Psilander, som hun satte meget højt. Han ønskede blandt andet at spille cowboy, hvorefter hun skrev "Manden uden fremtid" (Holger-Madsen, 1916) til ham.


Da talefilmen blev indført, indstillede Harriet Bloch karrieren som manuskriptforfatter. Efterfølgende skrev hun et par teaterstykker, som aldrig blev opført, og flere hørespil til radioen for eksempel "En desertør" fra 1938. I 1930'erne købte hun en frugtplantage i Ramløse i Nordsjælland, som hun drev med sine sønner.

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Republikaneren 1923 Manus DK/Spillefilm
Fyrstinde Tatjana 1923 Manus U/Spillefilm
Støvlet Kathrine 1921 Manus U/Spillefilm
Elskovs Magt 1921 Idé og historie U/Spillefilm
Æresgæld 1921 Idé U/Spillefilm
Kærlighed og Overtro 1920 Manus DK/Kort fiktion
Frøken Larsens Karriere 1920 Manus DK/Spillefilm
Vil De være min kone i morgen? 1920 Manus DK/Kort fiktion
Den skønne Ubekendte 1919 Manus DK/Kort fiktion
Hendes Hjertes Ridder 1918 Manus DK/Spillefilm
Den lille Virtuos 1918 Manus DK/Spillefilm
Hjerterkonge 1918 Manus DK/Kort fiktion
Pigespejderen 1918 Manus DK/Spillefilm
Prøvens Dag 1918 Manus DK/Spillefilm
Præstens Datter 1918 Manus DK/Spillefilm
Mands Vilje 1918 Manus DK/Spillefilm
Frøken Theodor 1918 Manus DK/Kort fiktion
Askepot 1917 Manus DK/Kort fiktion
Et Barnehjerte 1917 Manus DK/Spillefilm
Kærligheds-Væddemaalet 1917 Manus DK/Spillefilm
Tropernes Datter 1917 Manus DK/Spillefilm
De tossede Kvindfolk 1917 Manus DK/Kort fiktion
Millionarven 1917 Manus U/Spillefilm
1917 Manus U/Spillefilm
Viljeløs Kærlighed 1916 Manus DK/Spillefilm
For sin Faders Skyld 1916 Manus DK/Spillefilm
Du skal elske din Næste 1916 Manus DK/Spillefilm
Danserindens Hævn 1916 Manus DK/Spillefilm
Kærlighed og Journalistik 1916 Manus U/Spillefilm
Manden uden Fremtid 1916 Manus DK/Spillefilm
Hendes Fortid 1916 Manus DK/Spillefilm
Kærlighed og Skræddergæld 1916 Manus DK/Kort fiktion
En Kærlighedsprøve 1916 Manus DK/Spillefilm
Letsindighedens Løn 1916 Manus DK/Spillefilm
Prinsessens Hjerte 1916 Manus DK/Spillefilm
Gammel Ost og Blomsterduft 1916 Manus DK/Kort fiktion
Alderdom og dårskab 1916 Manus U/Spillefilm
Et Huskors 1915 Manus DK/Spillefilm
Lige for lige 1915 Manus DK/Kort fiktion
Den lille Chauffør 1915 Manus DK/Spillefilm
Naar Hævngløden slukkes 1915 Manus DK/Spillefilm
Den sidste Nat 1915 Manus DK/Spillefilm
En søvnig Brudgom 1915 Manus DK/Spillefilm
Badehotellet 1915 Manus DK/Spillefilm
En stærkere Magt 1914 Manus DK/Spillefilm
Hægt mig i Ryggen 1914 Manus DK/Kort fiktion
Et Læreaar 1914 Manus DK/Spillefilm
Den store Middag 1914 Manus DK/Kort fiktion
Under falsk Flag 1914 Manus DK/Kort fiktion
Frk. Studenten 1913 Manus DK/Kort fiktion
Livets Blændværk 1913 Manus DK/Kort fiktion
Nellys Forlovelse 1913 Manus DK/Spillefilm
Et Skud i Mørket 1913 Manus DK/Kort fiktion
Kærlighed og Penge 1912 Manus DK/Kort fiktion
Naar Kærligheden dør 1912 Manus DK/Spillefilm
Pro forma 1912 Manus DK/Spillefilm
Den Stærkeste 1912 Manus DK/Spillefilm
Oscar Stribolt som Vidunderbarn 1912 Manus DK/Kort fiktion
Gennem Kamp til Sejr 1911 Manus DK/Spillefilm
Hendes Ære 1911 Manus DK/Spillefilm
De Ægtemænd! Manus DK/Kort fiktion
Man skal ikke skue Hunden paa Haarene Manus DK/Kort fiktion
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.