enda

Vivi Bak

(1939 - 2013)

Sangerinde, skuespillerinde. Født 3/9 1939, død 22/4 2013 på Ibiza. Gift med den tyske tv-vært og skuespiller Dietmar Schönherr.

Uddrag fra Morten Piils "Danske filmskuespillere" (Gyldendal, 2003):

Danmarks bagerjomfru-svar på Brigitte Bardot. Sådan var Vivi Baks image, da hun i slutningen af 1950'erne trådte frem som et tækkeligt teenage-idol og kernesundt sexsymbol, der blev landskendt ved at optræde i Ole Lukøje-natkjole med den ældre politimester Vagn Bro under en karnevalsfest i Køge. En kuriøs episode, der i koncentrat rummer 1950'ernes uskyld og spirende frisind. Hendes sang- og spilletalent er spædt, men både som scene- og privatpersonlighed havde denne pige af folket - bagerdatter fra den dengang barske, københavnske gade Aabenraa - en umiskendelig sødme og ligefrem charme, der gjorde hende vellidt overalt.

I Tyskland og Østrig gjorde hun fra 1959 filmkarriere i B- og C-musikkomedier og inferiøre farcer og blev efterhånden en fremtrædende tv-personlighed i quiz- og talkshows. Hun blev i Tyskland et stort teenage-idol op gennem 1960'erne. Og hendes interviews afslører da også en langt mere levende personlighed end den spage ingenue, hun nåede at vise i sine tidlige danske film.

Hendes bedste rolle og bedste danske film er den første - Annelise Hovmands idylliserende århundredeskifte-komedie "Krudt og klunker" (1958), hvor hun er barnepigen Therese. Her falder hendes lidt tøvende spillestil i hak med personens usikkerhed i det nye job hos den ekscentriske klunke-familie. I "Seksdagesløbet" (1958) er hun lige så umulig som cykel-atleterne Poul Reichhardt og Jørgen Reenberg i en generelt svagt spillet film, mens hun i "Pigen i søgelyset" (1959) atter kan trække veksler på sin spagfærdige spillefacon i portrættet af den naive skønhedsdronning, der kommer fra et arbejdermiljø og oplever en helt ny verden i dansk showbiz.

Hun er adelsfrøken og love interest for Jens Østerholms Svend Gønge i Johan Jacobsens flop "Dronningens vagtmester" (1963) - det er nydeligt og dekorativt; henholdsvis frelserpige og Nyhavnsrestauratør i bundskraber-farcerne "Elsk ...din næste" (1967) og "Onkel Joakims hemmelighed" (1967) - det er bare dumt; og konventionel husmor i Ebbe Langbergs "Det er så synd for farmand" (1968) - og nu er hun stiv som en pind.

Til gengæld fungerer hun udmærket i den kvindelige hovedrolle i Lone Scherfigs afgangsfilm fra Filmskolen, "Den onde cirkel" (1984), hvor hun låner 1950'er-atmosfære til en stemningsmættet historie om en provinsfamilies lig i lasten. Men dette come-back blev ikke fulgt op.


Kun 11 af hendes 35 tyske, østrigske, spanske, italienske, tjekkiske og franske film, indspillet under navnet Vivi Bach, er blevet vist i Danmark. Hun regner selv den tjekkiske "D'ymky"/"Pfeiffen, Betten, Turteltauben" (tjek./østri. - 1966) efter Ilja Ehrenburgs historie for sin bedste film. Denne erotiske komedie fra 1966 er instrueret af Vojtéch Jasny, en af de vigtige instruktører i den tjekkiske Ny Bølge i 1960'erne. I tre episoder fortæller den Breughleske film om en piberygende mands forhold til tre forskellige kvinder - spillet af Bak, den danske Gitte Hænning og den tjekkiske Jana Brejchová (Milos Formans første hustru). Den burleske historie parodierer forskellige genrer, har grove erotiske scener, men har aldrig været vist herhjemme. [Uddrag fra "Danske filmskuespillere" slut]

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Den onde cirkel 1984 Medvirkende DK/Kort fiktion
Det er så synd for farmand 1968 Dorte, Jacobs kone DK/Spillefilm
Onkel Joakims hemmelighed 1967 Eva, Erbners datter DK/Spillefilm
Elsk... din næste 1967 Liselotte DK/Spillefilm
Dronningens vagtmester 1963 Karen Kaas DK/Spillefilm
Pigen i søgelyset 1959 Jonna DK/Spillefilm
Soldaterkammerater rykker ud 1959 Inger DK/Spillefilm
Krudt og klunker 1958 Therese, Ferdinands datter DK/Spillefilm
6-dagesløbet 1958 Marianne DK/Spillefilm
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.