Syddansk Universitet (SDU) barsler med en ny og akademisk funderet manuskriptuddannelse. Den kommende studieleder, Heidi Philipsen, har for nylig været på studietur til University of California Los Angeles (UCLA), som også bliver en fremtidig samarbejdspartner for SDU.
En af initiativtagerne er spillefilmproducenten Michael Obel.
"Ideen opstod som naturlig konsekvens af, at der er stor mangel på filmmanuskriptforfattere i Danmark", forklarer Obel. "Jeg ser problemet som en alvorlig trussel mod dansk films renomme og fortsatte succes, og har diskuteret flaskehalseproblemet med folk rundt omkring."
"På et tidspunkt faldt samtalen på, hvordan man med stor succes havde skabt en alternativ journalistuddannelse på SDU i Odense, blandt andet ved at kombinere det journalistiske fag med en akademisk tilgang. Derfor tænkte jeg, at man måske kunne benytte samme strategi i uddannelsen af filmmanusforfattere. UCLA er også en akademisk uddannelse, og derfor kunne vi hos dem søge inspiration til, hvordan man arbejder med "bløde" værdier inden for vores fag. Bo Damgaard fra FilmFyn købte straks ideen, og han kendte folk på SDU, som vi kunne kontakte. Med økonomisk hjælp fra Producentforeningen, Nordisk Film Fonden og FilmFyn – og efter en del møder – er det lykkes at få startet uddannelsen sammen med SDU."
Michael Obel mener, at der er stor forskel på godt amerikansk og godt dansk historiehåndværk.
"Efter min mening kan vi lære meget af amerikanerne, men de kan så sandelig også lære meget af dansk film. Vi står på skuldrene af blandt andre Strindberg og Holberg, hvor Hollywood står på skuldrene af Disney og F. Scott Fitzgerald. Jeg har produceret film i Hollywood med Weinstein-brødrene fra det daværende selskab Miramax, og jeg har produceret film med Erik Balling på Nordisk Film. Både Balling og Weinstein-brødrene ville lave kvalitetsfilm til et stort publikum. Men selvom målet umiddelbart var det samme, kom der vidt forskellige film ud af det. I Danmark kan vi levere noget originalt og anderledes. Vi skriver på en dansk fortælletradition, kombineret med en fornemmelse for publikum, og en lyst til at nå publikum. Det er den recept, der kan sikre dansk film en sikker position nationalt og internationalt også i fremtiden."