Fire BAFTA priser til INSIDE

SPIL. Det danske spil INSIDE overgik alle giganterne og vandt imponerende fire priser ved BAFTA prisuddelingen i aften torsdag. Spillet har sat en milepæl for dansk spilkunst, udtaler DFI’s direktør Henrik Bo Nielsen.

BAFTA priserne for årets bedste spil blev i aften torsdag den 6. april uddelt i London, og det danske spilfirma Playdead deltog med spillet INSIDE, der var nomineret i hele syv kategorier – flere end noget andet spil. Succesen var ikke mindre, da INSIDE hjemtog fire af priserne – flere end noget andet spil.

Direktør for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen, var også til stede ved prisoverrækkelsen og udtaler: 

"Vi har meget at glæde os over, når et dansk spil bliver anerkendt og hyldet rundt om i verden. Selvom INSIDE konkurrerer med spil med langt større budgetter, står det distancen i kraft af en høj kunstnerisk kvalitet og integritet kombineret med en sjældent kompetent udførsel. Det har sat en milepæl for dansk spilkunst og fire BAFTA Awards er en meget smuk manifestation." 

INSIDE vandt priserne for "Best Game Design", "Artistic Achievement", "Narrative" og "Original Property" – og var desuden nomineret i kategorierne "Best Game", "Audio Achievement" og "Music". 

Det har været en imponerende tid for INSIDE, der tidligere i år høstede priser på både Game Developers Choice Award (GDC) i San Francisco og D.I.C.E. Awards i Las Vegas. Spillet har desuden en metascore på 93 på sitet Metacritic, der samler alle væsentlige anmelder-kilder, hvilket placerer spillet på andenpladsen over alle spil i verden, der udkom i 2016. Kun overgået af "Uncharted 4: A Thiefs End", der også endte med at vinde prisen for "Best Game" ved BAFTA. 

"INSIDE" udkom i 2016 til Xbox One, Steam (PC) og Playstation 4. Spillet er bl.a. støttet af DFI / Spilordningen og MEDIA.