Nyt dansk computerspil sælger for 3 mio. på under en uge

SPIL. Det danske spilfirma BetaDwarf udgav i torsdags action-rollespillet "Forced". Spillet er finansieret, skabt og lanceret i løbet af tre år – på et fundament af crowdfunding, DFI-støtte, banklån, sociale medier og ihærdighed. Og salget går strygende!

Torsdag aften blev computerspillet "Forced" sat til salg i online-spilshoppen Steam. I dag tirsdag har spillet solgt over 50.000 eksemplarer – og indtjent over 3 mio. kr.

Hver gang det billede er blevet delt, f.eks. af Martin Thorborg på twitter eller af hjemmesider som Funnyjunk, så kan vi se, at salgskurverne ændrer sig på Steam

Det nystartede spilfirma BetaDwarf, som står bag udgivelsen, har arbejdet på projektet i de seneste tre år og måttet gå relativt utraditionelt til værks for at nå målet. I begyndelsen boede de otte nyuddannede drenge i et tomt lokale på Aalborg Universitet for at arbejde på spillet, indtil de blev opdaget og smidt ud. Senere flyttede de sammen i et hus i Karlslunde. Og senere i Københavns Nordvest-kvarter. 

Fakta

"Forced", er et holdbaseret gladiatorkampspil, hvor spillerne skal samarbejde og udnytte forskellige karakteres evner og en særlig magisk kraft kaldet "The Orb". 

Køb spillet på Steam: http://store.steampowered.com/app/249990/
Se "Forced"-kampagnen på Kickstarter: http://www.kickstarter.com/projects/betadwarf/forced
BetaDwarfs hjemmeside: http://www.betadwarf.com/ 
"Forceds" hjemmeside: http://forcedthegame.com/
BetaDwarf på Twitter: http://twitter.com/betadwarf 
"Forced" på Facebook: https://www.facebook.com/forcedthegame
"Forced" på Youtube: http://www.youtube.com/user/forcedthegame 

Spilordningen

Det Danske Filminstituts Spilordning har til formål at styrke computerspil som kulturbærende medie og sikre bedre udviklings- og vækstbetingelser for danske spil. 

Støtten gives til ideudvikling (max. 75.000 kr.) og projektudvikling (max. 1.500.000 kr., dog max. 60% af budgettet). Spilordningen råder over 20 millioner kr. i perioden 2011-2014 (ca. 5 millioner kr. årligt).

Læs mere om Spilordningen.

Pengene kom fra egne opsparinger og private banklån, der samlet beløb sig til omkring en million kr., indtil de blev suppleret med projektudviklingsstøtte fra Spilordningen på Det Danske Filminstitut og en ualmindeligt vellykket crowdfunding-kampagne på Kickstarter.com, hvor 1.913 privatpersoner nåede at investere $65,413 (ca. 354.000 kr.) i spillet. En kampagne, der blev godt hjulpet på vej af et billede om BetaDwarfs historie, som blev et viralt hit på billeddelingssitet Imgur.

Da spillet var færdigudviklet fulgte endnu en succesfuld kampagne på Greenlight, hvor brugere stemmer om, hvilke spil der skal udgives i online-spilshoppen Steam. "Forced" blev stemt ind, og i torsdags blev det langt om længe sat til salg.

Medieomtale

Igennem hele forløbet har BetaDwarf og ikke mindst firmaets direktør, Steffen Grønning, forsøgt at få hul igennem til nyhedsmedierne for at skabe opmærksomhed omkring projektet. I forbindelse med Kickstarter-kampagnen udsendte de målrettede pressemeddelelser til over 120 forskellige nyhedssites, og ved udgivelsen af det færdige spil hyrede de ekstern hjælp til lancering overfor pressen. Resultatet har dog ifølge Steffen Grønning været det samme:

"De etablerede nyhedsmedier har ikke taget historien. Vi har fundet ud af, at hvis man er ny, har man ikke en chance for at komme igennem til de større medier. Så vi har i stedet lavet et godt spil, som folk – almindelige mennesker – har lyst til at støtte og give opmærksomhed".

Det viste sig, da Steffen Grønning i torsdags, i forbindelse med udgivelsen, lagde endnu et billede på Imgur. Billedet viser i tegneseriestil en opdateret fortælling om BetaDwarfs seneste tre år (se billedet nederst i nyheden). Det er i skrivende stund blevet set over en million gange og har haft stor betydning for salget af spillet:

"Hver gang det billede er blevet delt, f.eks. af Martin Thorborg på twitter eller af hjemmesider som Funnyjunk, så kan vi se, at salgskurverne ændrer sig på Steam". 

Udviklingen i salget af "Forced" på Steam

forced-salgskurve

Status på "Forced" og hos BetaDworf er i dag, at den personlige gæld er indfriet. Spillet er snart oversat til ni sprog. Det kan spilles på PC, Mac og Linux, men er også bekræftet til udgivelse på Nintendo og de nye Microsoft- og Sony-konsoller. Både DR og MetroXpress har dækket lanceringen.

Historien bag udviklingen af "Forced"

Se billedet på Imgur.

forced-historie-ny