At gå mod strømmen

TORONTO. Finske Pirjo Honkasalos "Concrete Night" er et barskt drama om en 14-årig dreng, der følger sin bror i det sidste døgn, før han skal i fængsel. Filmens danske koproducer Lise Lense-Møller fra Magic Hour Films fortæller, hvorfor det er så vigtigt for hende at tage del i en film som denne. "Concrete Night" har verdenspremiere på filmfestivalen i Toronto.

Hvordan opstod samarbejdet med Pirjo Honkasalo og Bufo Film?

Jeg har arbejdet sammen med Pirjo Honkasalo før: Magic Hour Films koproducerede hendes dokumentarfilm "The 3 Rooms of Melancholia" i 2004, og det var et rigtig godt samarbejde. Danske Niels Pagh Andersen klippede filmen, og det var Pirjo så glad for, at Niels var førstevalg til "Concrete Night". Der var ikke noget koproduktionsstrategisk i det.

Fakta

Den danske vinkel

"Concrete Night" er produceret af Bufo Film i Finland og koproduceret af Plattform Produktion i Sverige og Magic Hour Films i Danmark. Lise Lense-Møller er dansk koproducer. Niels Pagh Andersen er klipper. Al lydefterarbejde blev udført i Danmark, inklusive lydmix af Niels Arild, og Dicentia Studios stod for mastering.

Filmen har modtaget støtte fra Det Danske Filminstituts koproduktionsordning, der støtter danske producenters deltagelse i internationale koproduktioner.

Magic Hour Films

Magic Hour Films, tidligere Lise Lense-Møller Film, blev etableret i 1984. Den faste stab består, ud over Lise Lense-Møller, også af producerne Cecilia Valsted og Lars Brask Frederiksen.

Magic Hour Films står bag en række danske dokumentarfilmsucceser som "Burma VJ – Reporter i et lukket land" (Anders Østergaard, 2008), "Into Eternity" (Michael Madsen, 2010) "Mit Afghanistan" (Nagieb Khaja, 2012), "Krigskampagnen" (Boris Bertram, 2013) og "Jeg hader ADHD" (Erlend E. Mo, 2013).

Pirjo Honkasalo

Instruktør, fotograf og manuskriptforfatter. Født i 1947, Finland. Har instrueret dokumentarfilmene "Mysterion" (1991), "Tanjuska and the 7 Devils" (1993), "Atman" (1996) og den stærkt roste "The 3 Rooms of Melancholia" (2004). Med "Concrete Night" instruerer Honkasalo spillefilm som i begyndelsen af hendes karriere.

Misha Jaari og Mark Lwoff, producerne fra finske Bufo Film, kendte jeg gennem EAVE (europæisk producerkursus, red.), hvor jeg underviser. Bufo Film holder til huse samme sted som et andet finsk selskab, Mouka Film, som jeg har arbejdet med på blandt andet Michael Madsens to film "Into Eternity" og "The Visit". Så vi er en del af det samme kreative miljø.

Hvad var det ved netop "Concrete Night", der fik dig til at gå ind i projektet?

Pirjo Honkasalo er en helt unik billedmager. Inden for filmkunsten har vi i mange år fokuseret på historiefortælling og dramaturgi og mindre på, hvordan man fortæller med billeder. Det kan Pirjo i en grad som få andre, og jeg synes, at billedmageriet er vigtigt at holde fast i som en del af filmkunsten. Jeg synes, at Pirjo er vanvittig dygtig, og jeg vil gerne være med til at sørge for, at hendes film bliver realiseret. For mig er det desuden personligt tilfredsstillende og fagligt udviklende at være med til at producere den type film, som insisterer på at gå imod strømmen.

Vi taler med andre ord ikke om en blockbuster?

Nej, det bliver den sikkert ikke. "The 3 Rooms of Melancholia" var heller ikke en blockbuster, for det er en svær film, men det er samtidig en film, som utrolig mange mennesker refererer til. Den har påvirket sit publikum og sat sig spor.

Det er vigtigt, at der bliver produceret et bredt udbud af film, som er med til at påvirke hinanden og sørger for, at filmkunsten bevæger sig. Det kræver, at vi har de her meget specielle film, som har noget på hjerte kunstnerisk og insisterer på noget. Den insisteren er vigtigere, end at filmene rent faktisk lykkes.

Magic Hour Films har koproduceret en del i Finland?

Ja, det er rigtigt, og det er vi meget glade for. Finnernes tilgang til projekterne, kunstnerisk, kreativt og arbejdsmæssigt, stemmer vældig godt overens med vores.

Finland er et meget interessant filmland, der har fostret mange spændende instruktører. Særligt på dokumentarfilmområdet er Finland bemærkelsesværdigt. Den nationale tv-station YLE har insisteret på at udfordre tv-seerne på en måde, som har været unik i Europa. Ved at insistere på at vise og producere dokumentarfilm, som normalt ikke kommer på primetime-tv, har de formået at fastholde publikum.

Trailer