EU støtter kulturen: Rekordstor støtte til Danmark

I 2019 modtog den danske audiovisuelle branche 53,8 mio. kroner i direkte støtte fra Europa-Kommissionens Creative Europe MEDIA-program. Det er det højeste danske hjemtag i programmets historie.

EU er ikke alene miljø- og forbrugerpolitik, politisamarbejde og fri bevægelighed.
EU er også europæisk kultur med alt, hvad det indebærer af bevaring, produktion, videndeling, udbredelse og talentudvikling.

Det her er en flot anerkendelse af, at vi i Danmark har en stærk og professionel film, tv- og computerspilbranche, som har store ambitioner – også på et europæisk niveau.

- Kulturminister Joy Mogensen

Dét er kommet 31 organisationer i den danske audiovisuelle branche til gode i 2019. De har tilsammen modtaget 53,8 mio. kr. i støtte fra EU, hvilket er det bedste danske resultat siden Creative Europe-programmets start i 2014.

Kulturminister Joy Mogensen siger: ”Det her er en flot anerkendelse af, at vi i Danmark har en stærk og professionel film, tv- og computerspilbranche, som har store ambitioner – også på et europæisk niveau. Vi skal være glade for og stolte over, at MEDIA-programmet i Creative Europe nu yder en så markant støtte til de danske producenter, distributører, spil- og tech-firmaer. Det er en positiv udvikling, og det viser, hvor langt man kan nå, hvis man samarbejder på tværs. Pengene vil være med til at brede danske produktioner ud i Europa og samtidig lade danskerne få glæde af film, tv-serier og computerspil fra andre europæiske lande.”

Danmark i top-3

Med sine 53,8 mio. kr. har Danmark støttebeløbsmæssigt placeret sig på en 3. plads blandt de 36 lande, der modtog støtte i 2019 – kun overgået af de to store nationer Frankrig og Tyskland.

”Det er et vidnesbyrd om kvaliteten af danske audiovisuelle projekter og om Danmark som en stærk international spiller, hvad angår talentudvikling og udbuddet af kulturtilbud,” fortæller Ene Katrine Rasmussen, leder af Creative Europe MEDIA Desk Danmark.

For at opnå støtte skal et projekt nemlig have ”europæisk merværdi”, der eksempelvis kommer til udtryk gennem et internationalt samarbejde eller indhold, der afspejler europæisk kultur.

Vidt favnende EU-støtte

Gennem Creative Europe-programmet støtter EU således hvert år europæisk kulturudvikling, -arv, -formidling og -aktører, og gennem dets delprogram MEDIA går støtten målrettet til den europæiske audiovisuelle branche.

Creative Europe-programmet

Creative Europe-programmet er opdelt i et MEDIA-delprogram, målrettet den audiovisuelle branche, og et Kultur-delprogram, målrettet en bred vifte af den kulturelle sektor.

Det nuværende Creative Europe-program har kørt siden 1. januar 2014 og slutter 31. december 2020, hvorefter programmet træder ind i en ny syvårig periode med et nyt budget, der i øjeblikket forhandles i Bruxelles.

MEDIA-delprogrammet består af 14 støtteordninger til blandt andet udvikling af videospil, fiktions- og dokumentarfilm, produktion af tv-programmer, distribution af europæiske film, filmfestivaler, onlineplatforme og udbydere af efteruddannelseskurser.  

EU støtter på den måde hele ”cyklussen” for den audiovisuelle kultur, lige fra kompetenceudvikling af dens skabere, over selve skabelsen til at give det europæiske publikum adgang til europæisk indhold.

For branchen og for publikum

Det ses eksempelvis med Fonden De Københavnske Filmfestivaler, der står bag snart aktuelle CPH:DOX.

Fonden De Københavnske Filmfestivaler modtog samlet 2,4 mio. kroner i MEDIA-støtte i 2019, bl.a. til børnefilmfestivalen BUSTER. (Foto: Yann Houlberg Andersen / BUSTER)

I 2019 fik fonden for første gang støtte til dokumentarfilmfestivalen, der gennem de senere år er vokset til at være en af de største dokumentarfilmfestivaler i Europa.

Fonden har i flere år modtaget MEDIA-støtte til børne- og ungdomsfilmfestivalen BUSTER samt til CPH:DOX’ talentudviklingsprogram CPH:LAB og det brancheorienterede CPH:INDUSTRY. Sidstnævnte fungerer som en platform for internationale dokumentarfilmskabere til at danne netværk og præsentere deres nystartede projekter for den internationale branche, hvorved de skaffer samarbejdspartnere og finansiering til projekterne.

Branchedelen af CPH:DOX har været medvirkende til at styrke festivalens internationale status som en seriøs og attraktiv festival for både etablerede og nye dokumentarister, og er dermed også blevet en festivalplatform, hvor internationale dokumentarfilmskabere gerne vil have deres film vist – til stor glæde for publikum, der får fornøjelsen af et mangfoldigt filmudvalg.

Tv-serier hiver penge hjem til Danmark

Det højeste hjemtag til Danmark kom via støtteordningen for produktion af tv-programmer. Her fik 7 danske produktionsselskaber støtte til 8 projekter, der bl.a. tæller DR-serien ’Fred til lands’, krimiserien ’Dan Sommerdahl’ og 10 nye episoder af dokumentarserien ’Børnene på Silkevejen’.

Miso Film formåede at opnå det størst mulige støttebeløb på 1 mio. euro til produktionen af den kommende TV 2-serie ’Efterforskningen’, der har Søren Malling og Pilou Asbæk på rollelisten. Serien har forventet premiere til efteråret.

I alt modtog danske producenter 21,7 mio. kroner i støtte til produktion af tv-programmer.

MEDIA-støtteresultater 2019

Samlet støtte 2019 (til 36 lande)
101.548.567 EUR (758.171.754 kr.)
Dansk andel: 7 %

Top-3 2019
Frankrig: 281.393.371 kr.
Tyskland: 99.147.732 kr.
Danmark: 53.810.652 kr.

Mest succesfulde støtteordning for Danmark 2019
’TV Programming’, en støtteordning til produktion af tv-programmer (for Danmarks vedkommende tv-serier og dokumentarfilm).
Her modtog 7 danske producenter tilsammen 21,7 mio. kr. til 8 projekter.

Højeste danske støttetildeling 2019
1 mio. EUR (7,46 mio. kr.) under støtteordningen ’TV Programming’ til Miso Film til produktionen af ’Efterforskningen’ (forventet premiere på TV 2 efteråret 2020).

Samlet dansk MEDIA-støtte 2014-2019
252 mio. kr. (33.762.504 EUR)