Danske selskaber skaber stærke MEDIA-resultater i 2015

MEDIA delprogrammet under Creative Europe uddelte i 2015 i alt 797 mio. kr. til den europæiske audiovisuelle branche – af dette beløb gik 49 mio. kr. direkte til danske selskaber og fonde. Resultatet er en stigning på 36% i forhold til 2014, hvilket placerer Danmark på en imponerende fjerde plads blandt de 38 deltagerlande i MEDIA delprogrammet, kun overgået af Frankrig, Tyskland og Italien.

Støtte til danske film, tv-programmer og computerspil

I alt ti danske produktionsselskaber modtog tilsammen knap 14 mio. kr. til produktionen af tv-programmer. Den helt store vinder var Nordisk Film Production, som sikrede sig ca. 7,5 mio. kr. til produktionen af anden sæson af tv-serien "The Team" ("Mord uden grænser"). Et så højt tilskudsbeløb gives kun til tv-serier med et samlet budget på mere end 10 mio. EUR, og kun to øvrige europæiske tv-produktioner, passerede foruden Nordisk Film Production gennem nåleøjet i 2015. 

Knap 11 mio. kr. blev desuden fordelt på 14 danske filmselskaber, heriblandt Miso Film, Fridthjof Film, Zentropa Entertainments og Adomeit Film, til udviklingen af nye danske fiktions-, animations- og kreative dokumentarfilm af høj kunstnerisk kvalitet og med internationalt potentiale. 

Om Creative Europe

EU's kulturstøtteprogram Creative Europe blev lanceret 1. januar 2014 og løber frem til 2020. Igennem programmet uddeles samlet ca. 1,6 mia. kr. årligt til audiovisuelle og kulturelle projekter i Europa.  

Mere information om programmet.


De fire danske spilvirksomheder Investigate North, APEX Virtual Entertainment, Die Gute Fabrik og Cape Copenhagen modtog tilsammen 3,4 mio. kr., som er øremærket udviklingen innovative og narrative computerspil.

Støtte til publikumsudviklende initiativer, uddannelsesforløb og filmworkshops

Med støtten gennem MEDIA delprogrammet ønsker EU også at medvirke til at stimulere interessen for de mange europæiske film, der bliver produceret og forbedre adgangen til disse bl.a. gennem PR, events, filmkundskab og festivaler. 

European Documentary Network (EDN) modtog i forlængelse heraf godt 1,27 mio. kr. til initiativet "Moving Docs", som er et pan-europæisk netværk med fokus på distribution og promovering af kreative dokumentarer med stærke temaer. Trust Nordisk modtog knap 2 mio. kr. til projektet "New World Cinema", der af selskabet beskrives, "som en revolutionerende integreret streaming- og distributionsmodel for europæiske film på den digitale filmscene."

Desuden gik knap 2,8 mio. kr. fra Creative Europe til danske filmworkshops og uddannelsesforløb. EDN (Europan Documentary Network) modtog støtte til EDN Workshops Southern Europe, Fonden de københavnske filmfestivaler modtog støtte til CPH:LAB, mens The Animation Workshop i Viborg, som hvert år tiltrækker animationskreative fra hele verden, fik støtte til efteruddannelserne 3D Character Animation & Visual Effects og AniDox:Lab.

Indirekte EU-støtte til danske film

Udover den direkte støtte på i alt 49 mio. kr. til de danske aktører, har mange danske film fået distributionsstøtte i udlandet. Det er blandt andet Thomas Vinterbergs "Kollektivet", Susanne Biers "En chance til", Mikkel Nørgaards "Fasandræberne", Anders Thomas Jensens "Mænd og høns", Jannik Hastrup og Flemming Quist Møllers animationsfilm "Cykelmyggen og minibillen" samt de to Oscar-nominerede film "Krigen" og "The Look of Silence". Dette beløb nåede i 2015 op på ca. 17 mio. kr. Støttekronerne er med til at øge de enkelte films synlighed og indtjeningsmuligheder på det europæiske marked.

Se en oversigt over MEDIA resultater Danmark 2003-2015.