26-04-2005
Onsdag den 25. maj afholder Filmværkstedet seminar om
manuskriptskrivning. Morten Dragsted lægger ud under overskriften "Kunsten
at pitche" og Kim Fupz Aakeson fortsætter under overskriften
"Arbejdsmetoder".Program:09:30 Den gode pitch / Morten
Dragsted12:00 - 13:00 Frokost13:00 Arbejdsmetoder / Kim Fupz
AakesonVi slutter kl. 16:30 med et
glas.
Tilmelding sker ved at udfylde formular http://www.dfi.dk/sitemod/upload/Root/Vaerksteder/Filmvaerkstedet/Tilmeldingsformular.doc
Luk formularen og gem den på "skrivebordet" for eksempel.
Sendes som vedhæftet fil til monicah@dfi.dk Kun tilmelding pr. email
senest den 11. maj kl. 16:00. Herefter tilsendes en faktura til de, som vi
kan sikre plads. Fakturaen skal være betalt senest onsdag den 18. maj.
Pris for hele dagen inkl. kaffe og sandwich: 300,- kroner. Antallet af
pladser er begrænset. Bekræftelse på tilmelding bliver fremsendt så
hurtigt som muligt. Spørgsmål kan rettes til Signe
Frydenlund.
Kunsten at
pitche / Morten DragstedEn vigtig del af det at
arbejde med historier er hurtigt at kunne servere en kort, mundtlig
version - en såkaldt "pitch". Nogen er født med evnen til at pitche. De
kan fortælle deres historie hurtigt, dynamisk og medrivende, så folk
griner hvis det er en komedie, og græder hvis det er en tragedie, og man
bagefter føler, at man lige har fået en hel film fortalt på fem minutter.
Andre går fuldstændig i baglås, når de skal koge lang tids arbejde med
karakterer, fortælleteknik og historie ned til en kort præsentation og
ender med at fortælle alt andet end historien. Hører du til den sidste
kategori, men vil gerne op i den første, så er her chancen for at få svar
på spørgsmål som:Hvordan foregår en pitch?Er
min ide high koncept eller low koncept?Hvordan koger jeg en to timers
film ned til fem minutter?Hvordan tænder man folk på en ide?Vi ser
på de forskellige former for pitches, hvordan man kan bruge pitch'en som
et arbejdsredskab, og hvad man gør, når en producer midt i det hele
foreslår, at ens hovedperson ikke skal være en 30-årig forstadshusmor, men
en 70-årig indvandrer-transvestit. Vi vil også se på de beslægtede emner;
ideudvikling og synopsskrivning, som på mange måder lapper ind over det at
pitche. Alt sammen krydret med eksempler fra danske og udenlandske film,
og gode tips om de skjulte dagsordner man kan risikere at rende ind
i...Morten Dragsted:Professionel
manuskriptforfatter. Har skrevet spillefilmene "Regel nr. 1" og "Af
banen", samt snart sagt alt muligt andet, fra TV-fiktion over
standup-humor til reklamer og computerspil. Har undervist som ekstern
lektor i dramaturgi på Københavns Universitet, og afholdt utallige kurser
og workshops i manuskriptskrivning.
Arbejdsmetoder / Kim Fupz Aakeson Hvor går man hen efter
ideerne, hvordan skruer man det hele sammen, er det tilladt at have
elefanter med, hvad med dialogen, hvad med økonomien, hvad er et
midtpunkt, hvem er hovedpersonen, hvorfor skal filmen foregå inden døre og
findes der virkelig en skudsikker opskrift på et manuskript?
Kim Fupz vil fortælle bredt om at fortælle på film,
overvejelser, udfordringer, de forskellige faser, dialog, snakke om hele
manuskriptskrivnings processen?
Kim Fupz
Aakeson: Født 1958. Arbejdede i 1980'erne og starten af 90'erne som
tegner og er siden uddannet på Den Danske Filmskoles manuskriptlinje
1994-95. Har skrevet hen ved 40 billedbøger, romaner og novellesamlinger
og desuden lavet radioteater og sceneteater. Blandt de film, han har
skrevet manuskript til, kan nævnes: "Kinamand" (2005), "Anklaget" (2005),
"Lad de små børn" (2003), "Forbrydelser" (2003), "Se til venstre, der er
en svensker" (2003) "Okay" (2002), Små ulykker (2002), Mirakel (2000), Den
eneste ene (1999), Sallies historier (1997, 13 korte tegnefilm) og
Hannibal & Jerry (1997, skrevet sammen med Wikke &
Rasmussen).
For yderligere oplysninger, kontaktDet Danske
Filminstitut / FilmværkstedetMonica Hellström / monicah@dfi.dk