Weekenden i biografen uge 48

TOP-10. Julen blev officielt skudt i gang i weekenden og skubbede ’Familien Jul og Nissehotellet’ i top sammen med Bond og den nye 'Ghostbusters: Afterlife'.

Med første søndag i advent begyndte juletiden for alvor denne weekend, der bød på 7 nye premierefilm og 'Familien Jul og Nissehotellet' som weekendens mest sælgende film.

Starten på julesæsonen mærkede man i biograferne på flere måder. 'Familien Jul og Nissehotellet' steg markant i forhold til weekenden før og blev dermed den mest sete film i sin nu tredje weekend med et totalsalg på 41.500 billetter. Weekenden bød også på et gensyn med 'Ghostbusters', og det var der lidt over 11.000 publikummer, der indløste billet til.

Om Weekenden i biografen

Hver uge nærstuderer Filminstituttets analysekonsulent Martin Kofoed Hansen weekendens billetsalg i biograferne med fokus på de danske film.

En uge i biograftal-terminologi løber fra torsdag til den efterfølgende onsdag. Weekendens tal indeholder derfor billetsalg fra torsdag til søndag.

Det samlede billetsalg i weekenden på 68.000 vidnede dog også om, at mange danskere valgte at bruge deres tid på at spise æbleskiver og besøge julemarkeder fremfor at gå i biografen. Tallet er det laveste billetsalg for en weekend siden juli måned, og dertil også markant lavere end for samme weekend sidste år. 

Men selvom weekenden ikke var en af de store, så var der flere af de danske film, der krydsede milepæle. Ole Bornedals ’Skyggen i mit øje' rundede 200.000 billetter. Filminstituttets løbende målinger af biografpublikummet viser, at 'Skyggen i mit øje' vurderes højt med en gennemsnitligt score på over 6 ud af 7, og at filmen i høj grad formår at berøre, sætte tanker i gang og give anledning til samtaler hos publikum. 'Skyggen i mit øje' er Biografklub Danmarks næstsidste film i programmet på denne side af nytår.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Også 'Ternet Ninja 2' fastholder sin succes hos publikum og rundede i weekenden hele 925.800 billetter. Filmen er nu, 15 uger efter premieren, stadig i top-10. Det betyder også, at den nu er snublende tæt på at overgå den første 'Ternet Ninja', der samlet blev set af 929.000. I et normalt år ville så stort et billetsalg uden tvivl have sikret filmen førstepladsen over årets mest sete film. Men efter den ekstremt store tilslutning til Bond-filmen ’No Time To Die’ rykker 'Ternet Ninja 2' til en andenplads . Bond er lige nu set af over 1 million i biografen. 

Til gengæld kan det konstateres , at den første 'Ternet Ninja' vandt over den forrige Bond-film, 'Spectre', hvis man kigger på publikum på tværs af platformene biograf, home entertainment og streaming. Her er Anders Matthesens film set af hele 1,75 mio. danskere, mens 'Spectre' "kun" er set af 1,4 mio. I det lys følger vi spændt udviklingen for de to aktuelle films udbredelse.

Nyt vidensunivers på torsdag

På torsdag den 2. december lancerer Filminstituttet universet 'Viden om publikum', som er en helt ny platform for publikumsindsigter på dfi.dk. 

'Viden om publikum' tilbyder filmbranchen tilgængelige publikumsindsigter til inspiration i deres arbejde med at udvikle og lancere spillefilm, dokumentarfilm og serier. Universet formidler indsigter om både danske og udenlandske film og serier samt generel viden om biograf- og streamingmarkedet. Filminstituttets mål med universet er at sikre tilgængelig viden og et oplyst grundlag for samtaler om publikum og markedets udvikling.