Vi hører ofte mediehistorier om kæntrede både med flygtninge, men af logiske årsager sjældent i første person. Her er undtagelsen.
Den syriske kunstner Amel Alzakout krydsede i 2015 Middelhavet…
Vi hører ofte mediehistorier om kæntrede både med flygtninge, men af logiske årsager sjældent i første person. Her er undtagelsen.
Den syriske kunstner Amel Alzakout krydsede i 2015 Middelhavet med en menneskesmugler. Men ud for den græske ø Lesbos’ kyst kæntrede den overfyldte båd, hun var ombord på. Med et GoPro-kamera spændt fast til håndleddet optog hun hændelserne, mens hun ventede i vandet sammen med massevis af andre mennesker.
Resultatet, ’Purple Sea’, er en uafrystelig film med abstrakte nærbilleder af orange redningsveste og dinglende ben. På lydsiden høres skiftevis skrig, nødfløjt og instruktørens egen voice-over, der udgør en overraskende rolig, nærmest optimistisk modvægt til tragedien, vi ser.
”Jeg talte sommerfuglene på en kvindes t-shirt,” fortæller hun blandt andet – og laver kærlige refleksioner over forholdet til medinstruktør Khaled Abdulwahed, som hun er flygtet for at kunne leve sammen med.
“Kraftfuld og barsk at betragte,” skrev avisen The Guardian og kaldte filmen ”dokumentarisme, der glider over i galleri-inviterende visuel kunst.”
Medvirkende: Amel Alzakout
Instruktør: Amel Alzakout, Khaled Abdulwahed
Tyskland, 2020
DCP, 66 min.
Engelske undertekster
Tilladt for børn over 15 år