Den Transiranske Jernbane blev bygget af danske ingeniører i årene 1933-38 og er med sine 3.000 broer, 300 tunneler og 1.500 km skinner, der forbinder Det Kaspiske Hav og Den Persiske Bugt, en af dansk histories største tekniske bedrifter. Af ingeniører rangeres den over Storebæltsbroen!
Forfatter Morten Hansted har gennemtrawlet historien og fortæller den 19. august - otte dage før banen fylder 80-år - den vilde tilblivelseshistorie krydret med flotte fotos og levende billeder fra bl.a. indvielsen. Det er en kulørt fortælling om både storpolitiske begivenheder, kultursammenstød og anekdoter om Hansteds eget detektivarbejde, der bl.a. har ført via ukendte privatarkiver.
Og endelig kan man nyde dokumentarklassikeren ‘Iran - det nye Persien’, hvor bl.a. Theodor Christensen og Ingolf Boisen beskriver de store maskiner og smukke landskaber i kraftfulde billeder. Pris: 95/65 kr.
Jernbanebyggeriet fik mange knopskud og trak andre til Iran. Det kan man læse om i Morten Hansteds bog ‘Danske eventyr i Iran’, der sælges til favørpris på dagen.
Endelig er der - som en nylig tilføjelse - en særlig iransk tapas-menu (tapas-menuen er et tilkøb og IKKE inkluderet i billetten til film og foredrag).
Du får én stor tallerken med særlige traditionelle retter (se menuen nedenfor) kreeret af SULTs kokke i samarbejde med Mehran Zandian, der denne måned udkommer med kogebogen ’Mine persiske livretter’ (People’s Press). Den persiske tapas-tallerken (Mazzeh) består af:
Khiâr shoor (Persisk pickles)
Zeytoon parvardeh (Oliven-mazzeh)
Mâste Boorani (Yoghurt med spinat og valnødder)
Kashke bâdemjoon (Aubergine-dip i valle-creme)
Balls on fire (Fåretestikler på spyd)
Joojeh kabâb (kyllingevinger marineret i safran og lime)
Noon barbari (Hjemmebagt sesambrød)
Den persiske tapas-tallerken kræver forudbestilling, koster 125 kr. - og betales direkte i Restaurant SULT på aftenen. Gør sådan her:
1) Book bord via www.restaurantsult.dk (herunder profil hos dinnerbooking - det er gratis).
2) Bestil tid enten kl. 18.00 (hvis du skal se foredrag med film om aftenen kl. 19.00-21.20) eller kl. 19.00 (hvis du skal se foredrag med film om eftermiddagen kl. 16.15-18.45).
3) Husk at skrive "iransk tapas" i kommentarfeltet.
Tilbuddet gælder så længe lager og pladser haves. Køkkenet er ikke åbent efter det sidste foredrag.
Uanset hvilket tidspunkt du vælger, er der mulighed for at snakke med Mehran Zandian og bladre i kogebogen (som vi håber at kunne sælge på dagen).
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
Instruktør: Ingolf Boisen, Axel Lerche, Theodor Christensen, Tove Hebo
Vidunderlige landskaber, imponerende maskiner og et utal af logistiske udfordringer. Filmen følger Kampsax-selskabets byggeri og indvielse af Den transiranske jernbane - en strækning på 1.500 km mellem Det Kaspiske Hav og Den Persiske Bugt.
Det store ingeniørarbejde gik gennem uvejsomt og vanskeligt terræn og indebar opførelsen af hele 3.000 broer og 300 tunneler!
Filmen er en af klassikerne fra dansk dokumentarfilms første guldalder. Traditionens frondmand Theodor Christensen er en af filmens fire (!) instruktører.
Danmark, 1939
DCP, 46 min.
Dansk tale
Tilladt for børn over 15 år