Steen Møller Rasmussen 70 år - del 2

I anledning af fotografen og filmmageren Steen Møller Rasmussens 70-års fødselsdag har Cinemateket sammensat to buketter af denne unikke billedkunstners mangeartede film- og videoværker.

Dette det andet program dækker perioden fra midten af 90’erne og godt ti år frem og fokuserer fortrinsvis på værker, der på overfladen kan handle om hvad som helst, men hvor det underliggende tema er sproget og de problemer, der kan være forbundet med at kommunikere. Et andet kodeord kunne være “undersøgelser” – af mediet, materialet, billedet i en bred betydning.

EN SJÆLDEN FUGL

Fotografen og filmmageren Steen Møller Rasmussen (f. 1953) har i årtier været en ener i den danske filmverden. Eller på den danske kunstscene, skulle man måske snarere sige, eftersom hans virke typisk har udfoldet sig i et grænseland mellem de gængse medie- og genremæssige kategorier.

Steen Møller Rasmussen er uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole i 1980 og har siden engageret sig i et bredt spektrum af projekter med berøring til fotografi, film og billedkunst. Som stillfotograf havde han sine læreår i Brøndby Pop Club dengang i slutningen af 60’erne, hvor det stadig var muligt for en rask teenager at komme på skudhold af senere verdensstjerner som Led Zeppelin, Ten Years After m.fl.

Og som filmfotograf har han hen over årene stået bag kameraet i talrige kortfilm, dokumentarfilm og tv-programmer. Vigtigst i denne sammenhæng er det imidlertid, at han i mere end fire årtier har udforsket de levende billeder – et langt stykke ad vejen med afsæt i en klassisk eksperimentalfilmtradition, hvilket gør ham til en sjælden fugl i dansk sammenhæng.

TO GANGE LIVE

I en vis forstand er Steen Møller Rasmussen dermed den hjemlige medie- og kunstverdens outsider par excellence. Men samtidig kan man sige, at det er de færreste beskåret at være så tæt på essensen af deres metier som netop ham. Når det handler om blikket, billedet og den kunstneriske proces, er han dybere nede i stoffet end de fleste. Helt inde i materien, materialet, udtryksmulighederne – måske netop fordi han altid har fulgt sin egen nysgerrighed og intuition snarere end at rette ind efter konventioner, faggrænser og genreskel.

Nu fylder Steen Møller Rasmussen 70, og i den anledning viser vi et udvalg af hans unikke og mangeartede film- og videoværker fordelt på to programmer. Ved begge kan du møde instruktøren live i samtale med Lars Movin.

UDSTILLING

Parallelt med Cinematekets præsentation markerer udstillingsstedet Heirloom, Sølvgade 36, fødselsdagen med udstillingen ’Det var nu’ (til 1. juli). Læs mere på cinemeteket.dk og heirloom-caa.org.

Frederiksberg d. 8.9.1996

Steen Møller Rasmussens film handler om sprog. “Film er udforskning af sprog,” har han sagt.

Og mest rørende kommer optagetheden af sprogets magt og afmagt måske til udtryk i denne film, hvor filmmageren på nærmest beckett’sk vis har iscenesat en samtale med forhindringer mellem kunstneren Peter Land (f. 1966) og den afasiramte kulturjournalist og tidsskriftsredaktør Niels Olaf Gudme (1944-2021).

Men ikke blot har de to medvirkende svært ved at kommunikere på grund af den enes sygdomsbetingede sproglammelse, også apparaturet har knas i maskineriet. Råfilmen er langt over sidste anvendelsesdato, og båndoptageren, en defekt Nagra, lyder, som om den har fået hikke.

Med andre ord: En kunstner (Land), som i sine tragikomiske videoværker har for vane at falde ned fra trappestiger eller barstole, udspørger et talehæmmet sprogmenneske, og samtalen dokumenteres på en filmstrimmel, der ikke kan fremkaldes, og en båndoptager, som er ude af sync.

I ’Frederiksberg d. 8.9. 1996’ er en ekstrem grad af sproglig modstand således selve præmissen, og filmen fremstår dermed som et smerteligt portræt, måske tillige et selvportræt – på én gang gribende og næsten ubærligt at se på. Det er en sjældent nøgen film, uden at nogen af de medvirkende dog klædes mere af, end de selv ønsker. Der er rust på samtlige tandhjul i sprogets maskine, og alligevel er man ikke i tvivl om, hvad der menes.

På overfladen skiftes mellem tale og tavshed, men mellem ordene og neden under det hele løber en strøm af betydning, som demonstrerer, at der i al kommunikation eksisterer en afstand mellem det, der siges, og det, der menes.



Danmark, 1996
Kendes ikke, 19 min.
Dansk tale
Tilladt for alle

Parachute Jump

Endnu et eksempel på en film, der dybest set handler om sprog: Om selve de levende billeders materiale og vanskelighederne ved at kommunikere. ’Parachute Jump’ er optaget i tre omgange på forskellige formater – Super 8, Hi8 video og DV Cam – og ud over denne mediemæssige ‘sprogforbistring’ har de medvirkende også i dén grad problemer med at udtrykke sig.

Filmen udforsker de betydninger, der knytter sig til titlens fotogene 'Faldskærmstårn', der står som et vartegn over den for længst lukkede forlystelsespark Steeplechase ved Coney Island, New York. Det 65 meter høje tårn, der blev bygget i forbindelse med Verdensudstillingen i 1939, er et velkendt motiv i fotokunstens historie og optræder tillige i mange film.

Tårnet blev taget ud af brug efter en alvorlig ulykke i 1964. Mere end tre årtier senere har Steen Møller Rasmussen stillet sig op på promenaden foran området, hvor Steeplechase lå – som ‘manden med kameraet’ – og bedt forbipasserende om at fortælle, hvad de ved om tårnet.

Vi er i Amerika, så sproget er – eller burde være – engelsk. Men netop fordi vi er i Amerika, regner en babylonisk forvirring af sprog ned over den, der vil i samtale. Filmmageren møder russisk, spansk, broken English, tegnsprog og billedsprog i sit forsøg på at få et enkelt svar. “På russisk hedder det ‘parachute’, men jeg ved ikke, hvad det hedder på engelsk,” siger én. “No speak Spanish,” siger en anden – og mener vist, at han ikke taler engelsk. En ung pige, fotografelev, med et kæmpe kamera på stativ, kan uden tøven slynge ud, at hendes projekt handler om “defunct amusement parks on the east coast of America” – men kunstfotografiets historie er hun ikke helt stiv i. En anden svarer godt for sig på spansk, men: “I don’t understand to say it in English.”

Hovedsagen er imidlertid, at selv om man ikke taler samme sprog, forstår man hinanden. Nogenlunde, i hvert fald.



Danmark, 1999
Kendes ikke, 15 min.
Dansk tale
Tilladt for alle

One Shot

Instruktør: Steen Møller Rasmussen

Den amerikanske forfatter William S. Burroughs (1914-1997) indledte på sine ældre dage en anden karriere som billedkunstner og blev i den forbindelse især kendt for sine såkaldte ’Shotgun Paintings’, malerier, der blev skabt med brug af haglgeværer eller lignende våbentyper. Steen Møller Rasmussen fik den tanke, at hvis denne praksis skulle overføres til videokunst, kunne det eksempelvis udmønte sig i, at kunstneren rettede sit gevær mod kameraet – skød linsen i stedet for lærredet.

Og i 1995 lykkedes det ham faktisk at få forelagt denne idé for Burroughs, dog uden resultat. Otte år senere besøgte Møller Rasmussen den nu afdøde forfatters hjem i Lawrence, Kansas, i forbindelse med optagelserne til dokumentarfilmen ’Words of Advice – William S. Burroughs on the Road’ (s.m. Lars Movin, 2007). Og ved den lejlighed fik han adgang til selv at realisere sin vision om ’Shotgun Video Art’, idet han fik lov til at låne en specialfremstillet .45 revolver med kikkertsigte, som Burroughs havde fået forærende af sin kollega, gonzoforfatteren Hunter S. Thompson (1937-2005). Resultatet blev disse to ultrakorte videoer.



Danmark, 2003
Kendes ikke, 1 min.
Dansk tale
Tilladt for børn over 15 år

One Shot Two

Instruktør: Steen Møller Rasmussen

Den amerikanske forfatter William S. Burroughs (1914-1997) indledte på sine ældre dage en anden karriere som billedkunstner og blev i den forbindelse især kendt for sine såkaldte ’Shotgun Paintings’, malerier, der blev skabt med brug af haglgeværer eller lignende våbentyper. Steen Møller Rasmussen fik den tanke, at hvis denne praksis skulle overføres til videokunst, kunne det eksempelvis udmønte sig i, at kunstneren rettede sit gevær mod kameraet – skød linsen i stedet for lærredet.

Og i 1995 lykkedes det ham faktisk at få forelagt denne idé for Burroughs, dog uden resultat. Otte år senere besøgte Møller Rasmussen den nu afdøde forfatters hjem i Lawrence, Kansas, i forbindelse med optagelserne til dokumentarfilmen ’Words of Advice – William S. Burroughs on the Road’ (s.m. Lars Movin, 2007). Og ved den lejlighed fik han adgang til selv at realisere sin vision om ’Shotgun Video Art’, idet han fik lov til at låne en specialfremstillet .45 revolver med kikkertsigte, som Burroughs havde fået forærende af sin kollega, gonzoforfatteren Hunter S. Thompson (1937-2005). Resultatet blev disse to ultrakorte videoer.



Danmark, 2003
Kendes ikke, 1 min.
Dansk tale
Tilladt for børn over 15 år

Richard Winther - en undersøgelse

Instruktør: Steen Møller Rasmussen

Et portræt af kunstneren Richard Winther (1926-2007), en ægte eksperimentator, der havde mere end interessen for filmtekniske rariteter tilfælles med instruktøren. Kodeordet er “undersøgelse”, og mere end én gang i filmen udbryder den imødekommende og excentriske vært: "Er det ikke morsomt!”

Og morsomt er det – i betydningen interessant, pudsigt, bemærkelsesværdigt. Der springes behændigt i emnerne, efterhånden som Winther generøst viser rundt i sin verden. Her er en ufuldendt rytterstatue, og her er resterne af den hest, der stod model. Her er reoler, der bugner af notater, skitser og fotografier, i sirlig orden, på rad og række. Og her er biblioteket, hvor et opslag i en bog om Edisons tidlige filmeksperimenter viser, at ejermanden har et nært forhold til de mange bind. Her er en garage fuld af døde svaner, der ligger og venter på, at fluerne får pillet kødet af benene. Og her er et skelet af et menneske, en mand, som mangler et hoved – Winther er ellers i besiddelse af en del kranier, som han har gemt fra krigen, hvor drengene spillede fodbold med dem på gaden, men de stammer alle sammen fra kvinder. Her er skelettet af en mårhund fra Japan, og her er en mappe med hundredvis af fotografier af den samme mur:

“Det er det, man kalder en undersøgelse.”

Sådan bliver det ved og ved i et rigt og fascinerende univers, stablet på benene af et menneske med en umættelig nysgerrighed efter at finde ud af, hvordan tingene fungerer og hænger sammen. Rundvisningen slutter i køkkenet, hvor filmmageren inviteres på frokost. Værten har i de sidste fem år levet af den samme mad: Hvidkål, løg og selleri stegt i vand – tilsat lidt kogte kartofler, rugbrød og en halv islandsk sildefilet. Dét hører også med, når det nysgerrige kamera er på besøg.

Og manden bag søgeren er ikke blot nyfigen, han er oprigtigt interesseret, ydmyg og langt hen ad vejen indforstået. Det er både monolog og samtale – selv om det stort set kun er den portrætterede, der siger noget. Som alle gode portrætfilm er filmen om Richard Winther også et selvportræt.


Medvirkende: Richard Winther

Danmark, 1999
Kendes ikke, 21 min.
Dansk tale
Tilladt for børn over 15 år

Fotografi

Instruktør: Steen Møller Rasmussen

Hvad er et godt fotografi? Det spørgsmål må naturligvis optage et billedmenneske som Steen Møller Rasmussen, og gennem fire intense møder med kolleger fra forskellige generationer og traditioner søger han svar. Fælles for møderne er, at de portrætterede ikke filmes, mens de udfører deres metier. Snarere er der tale om et koncentreret samvær, hvor man med afsæt i fælles iagttagelser i nuet søger at indkredse såvel den individuelle praksis som selve fotografiets væsen.

Første i rækken er Keld Helmer-Petersen (1920-2013), der taler om motivets mystiske fascinationskraft, om kunstnerens håndskrift og om det gode fotografi som resultatet af målrettet arbejde.

Per Bak Jensen (f. 1949) overtager stafetten og taler om, at et fotografi altid i en vis forstand er et billede af fotografen; hvorpå han rejser han spørgsmålet om, hvorvidt et fotografi er et billede af noget eller et billede på noget.

Næste i rækken er Krass Clement (f. 1946), der reflekterer videre over spørgsmålet ved at tale om fotografiets forbundethed med virkeligheden; men også om dets mellemværende med det magiske.

Endelig viser Kirsten Klein (f. 1945) rundt i pløjemarkerne på Mors, mens hun taler om de mange ressourcer, fotografiet kan hente ud af naturen.

Fire møder, fire locations, fire årstider, fire bud på vejen til det gode fotografi.



Danmark, 2006
Kendes ikke, 34 min.
Dansk tale
Tilladt for alle

Datoer

Film i serien – EVENTS juni-august

Aktuelle film i Cinemateket

dfi_cinemateket_grid

En Herre i Kjole og Hvidt

11. maj

Det levende slot

11. maj, 08. jun

Velkommen til frontlinjen afsnit 5+6

11. maj, 07. jun

Rom - åben by

11. maj, 24. maj

The Big Blue

11. maj, 17. maj, 05. jun, 01. jul, 05. jul

I lyst og død

11. maj, 20. maj

Chok

11. maj

George

13. maj

Pigen med paraplyerne

13. maj, 28. jun

Lost Highway

13. maj, 24. maj

Donna Haraway: Story Telling for Earthly Survival

13. maj, 17. maj, 18. maj

Macbeth

13. maj, 17. jun

De fem år

14. maj

Amfi

14. maj

Dancer in the Dark

14. maj

Tess

14. maj, 31. maj

Betty Blue - 37,2 om morgenen

14. maj, 29. maj, 20. jun

Ernst i svømmehallen

15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Cirkeline - På ferie

15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Peter Pix - Kagen

15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Som hund og kat

15. maj, 16. maj, 18. maj, 22. maj, 24. maj, 29. maj, 30. maj

Manden, der var akrobat

15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Drengen og fisken

15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Dråberne

15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Rita og Krokodille - Nat

15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Min lille hund Mester - Mester er forelsket

15. maj, 17. maj, 22. maj, 23. maj, 25. maj, 29. maj, 31. maj

Aske og diamanter

15. maj

Tove i stykker

15. maj

Den fabelagtige Amélie fra Montmartre

15. maj, 23. maj, 08. jun, 29. jun

Den nye lejer

15. maj, 28. maj

Vilde hjerter

15. maj, 30. maj

Twin Peaks - Laura Palmers sidste dage

15. maj

Never Rarely Sometimes Always

15. maj

Hænderne op!

16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Odd er et æg

16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Vitello får en klam kæreste

16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Alma flytter på landet - Min ven fra byen

16. maj, 17. maj, 23. maj, 25. maj, 30. maj

Clueless

16. maj, 30. maj, 11. jun

Nymphomaniac Director's Cut Vol. 1+2

16. maj

Chinatown

16. maj

Filmquiz maj

16. maj

Twin Peaks - Laura Palmers sidste dage

16. maj, 04. jun

Duellen

17. maj

‘På Vej til den syvende Himmel’ (‘Safety Last!’)

17. maj, 15. jun

Amadeus - Director's Cut

17. maj, 28. maj

Frantic

17. maj

Farlige forbindelser

17. maj, 27. maj, 15. jun

Mikey og Nicky – jaget af fortiden

17. maj, 29. maj

Hannibal & Jerry

18. maj, 30. maj

Yesterday

18. maj

Laputa: Slottet i himlen

18. maj, 22. jun

3
<div id="item-wrapper">
</div>