Cinemateket

Serie

Dorothy Arzner

Det siger en del om han-elefanternes historiske dominans i Hollywood, at en af de vigtigste kvinder i Hollywoods historie er ukendt for langt de fleste. Dorothy Arzner hed hun – og hendes…
Det siger en del om han-elefanternes historiske dominans i Hollywood, at en af de vigtigste kvinder i Hollywoods historie er ukendt for langt de fleste. Dorothy Arzner hed hun – og hendes generalieblad er lige så imponerende, som hendes historie er væsentlig. Fra starten var det kvindernes historier, hun fortalte – eller hun vinklede historierne, så kvindefigurerne fik selvstændighed og rationale. Hun kunne genfortolke et eksisterende værk, så skurken blev til offer. Og helt centralt: Hun underminerede billedet af den monogame og heteroseksuelle ægteskabsinstitution som det eneste saliggørende. Dorothy Arzner (1897-1979) banede sin egen vej i Hollywood via manuskriptafdelingen, klipperummet og assistentjobs. Hun var den første klipper i Hollywood, der blev krediteret på lærredet som sådan. I 1927 instruerede hun Paramount-studiets første lydfilm og opfandt til formålet den revolutionerende boomstangs-mikrofon. Hun gav power-kvinderne Katharine Hepburn, Lucille Ball og Rosalind Russell deres første hovedroller og opnåede, hvad forgængerne Lilian Gish og Lois Weber ikke gjorde, nemlig at blive optaget i Hollywood-instruktørernes fine klub, Directors Guild. Dorothy Arzner var den eneste kvindelige instruktør i Hollywood fra 1927 til 1943 – og hun er stadig den kvindelige instruktør, som har lavet flest spillefilm der. 17 styks blev det til. Den 1. oktober – præcis på 40-års-dagen for hendes død – blænder vi i samarbejde med festivalerne POW og MIX op for hendes nok bedste film, ’Dance, Girl, Dance’ samt et foredrag om hendes virke og betydning, inden vi i november – oven på POW og MIX – viser fem af hendes andre glemte perler, herunder storfilmen ’Blod og sand’ med Rudolph Valentino. Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
Se mere

Film i serien

11. maj.

‘I lyst og død’ (‘A New Leaf’) m. intro til Elaine Mays filmværk

17. maj.

‘Mikey og Nicky – jaget af fortiden’ m. intro

20. maj.

I lyst og død

29. maj.

Mikey og Nicky – jaget af fortiden

04. jun.

‘Hjerteknuseren’ (‘The Heartbreak Kid’) m. samtale om jødisk humor

10. jun.

‘Ishtar’ m. intro om Mays filmiske kendetegn

14. jun.

Hjerteknuseren

25. jun.

Ishtar