Filmskoleafgang 2007 TV-Linjen

Filmskolens ni nyudklækkede tv-talenter – seks tilrettelæggere og tre flerkamera-instruktører – fortæller her om sig selv og deres fireårige forløb på Den Danske Filmskole.

Nicole Nielsen Horanyi foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg

NICOLE NIELSEN HORANYI

30 ÅR / TILRETTELÆGGER

Factbox

Læs mere på filmskolen.dk/tv

FØR FILMSKOLEN

Den Europæiske Filmhøjskole. Redaktør på TV STOP. Fotografassistent. Producerassistent og instruktør.

EFTER FILMSKOLEN

"The DeVilles" (TjuBang Film). Dokumentar om olie (Cosmo Film). "Drømmefabrikken" (Fine & Mellow). Filmsekvenser til "Høstsonaten" (Det Kgl. Teater).

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

"Jeg havde arbejdet i branchen et stykke tid og fandt det svært at få lov til at udfolde mig kunstnerisk og prøve ting af. Det virkede, som om dokumentaren var blevet låst fast i nogle strikse formater."

FORVENTNING OG FORLØSNING

"Jeg var forberedt på, at det var en kunstskole, hvor vi ikke skulle læse bøger, men skrive vores egen teori. Og ganske rigtigt gav Arne Bro os kun én bog: Den var sort med blanke sider, som vi selv skulle udfylde. Vi skal finde ind til vores egen stemme, og der er ingen, der fortæller os, hvad vi skal gøre. Dermed skiller tv-uddannelsen sig ud fra de andre linjer på skolen – den er nærmest en lille ø for sig selv. Jeg fornemmede også, at fotograf- og klippereleverne var glade for at få friere rammer, når de arbejdede sammen med os. "

INSPIRATIONSKILDER

Vincent Gallo ("Buffalo 66"), Jonathan Glazer ("Birth"), Gus Van Sant ("Elephant"), Frederick Wiseman ("Blind"), Albert og David Maysles ("Grey Gardens").

PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?

"Køkkenbordsrealisme er ikke mig. Jeg elsker den stiliserede dokumentar, men æstetikken skal være naturligt integreret i historien. Form og indhold er lige vigtig. Jeg vil gerne fortælle om mennesker, man ikke har nogen forestilling om, og give tilskueren en uventet indsigt i et fremmed menneske eller miljø. Lige nu fokuserer jeg på at fortælle mine historier virkningsfuldt og klart, uden at de bliver overfortalt. Jeg vil gerne kommunikere til et bredt publikum. "

DE ANDRE OM NICOLE

"Nicole er æstetikeren. Hun finder frem til miljøer, der interesserer hende og graver ned i dem." (Martin)


Ditte Haarloev Johnsen Foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg

DITTE HAARLØV JOHNSEN

30 ÅR / TILRETTELÆGGER

 

FØR FILMSKOLEN

Stillfotograf. Fotografassistent. BA fra Roskilde Universitet og School of Image Arts, Toronto. Udstillinger og projekter i København, Mozambique, Canada og Sydafrika.

EFTER FILMSKOLEN

Projektudvikling. Fotoudstilling i Syrien. Dokumentarfilm om hvide kvinder og Afrika (uden produktionsselskab).

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

"At fotografere og lave film er en slags terapi. Drivkraften er mødet med mennesket og en konstant søgen efter et sted at høre til. Jeg udfordrer min generthed og min frygt og giver mig hen til mødet. Jeg søger at være der, hvor jeg ikke er tryg, og hvor jeg kan blive overrasket. På et tidsstillfotograf, og jeg følte ikke, at historien bag billederne kom ordentligt frem. I dokumentarfilmen kan menneskene sætte ord på, og samtidig har jeg stadig et kamera i hånden."

FORVENTNING OG FORLØSNING

"Jeg vidste ingenting om film og filmverdenen, før jeg kom ind på Filmskolen. Jeg havde en forestilling om, at jeg skulle lege og samarbejde med andre elever i fire år. I stedet blev det til fire års nærmest konstant eksistentiel krise. Det har været en kamp, men hold kæft, hvor har jeg lært meget. Jeg har lært at lave film. "

INSPIRATIONSKILDER

"Mine helte er mennesker, der lever deres liv på kanten og kæmper med dét at høre til et sted, en gruppe, et land. Mennesker, der kæmper på trods og prøver at skabe mening dér, hvor der ikke nødvendigvis findes en."

PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?

"Jeg er fascineret af hemmelige rum og hemmelige liv. At lave film handler om mødet, om at komme tæt på. Jeg vil gerne mærke mine hovedpersoners længsler og drømme, deres håb og smerte. Jeg vil mærke deres virkelighed og forsvinde ind i den. Det kan være mørkt og nogle gange voldsomt."

DE ANDRE OM DITTE

"Hun er en stor fortæller og næsten selvudslettende i sin sympati for mennesker, som har det hårdt." (Olavi)

 

Martin Koehler Joergensen foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg

MARTIN KØHLER JØRGENSEN

31 ÅR / TILRETTELÆGGER

 

FØR FILMSKOLEN

Den Europæiske Filmhøjskole. multimediedesigneruddannelsen. Klipper, fotograf og tilrettelægger på DK4.

EFTER FILMSKOLEN

"Roskilde Festivalen", medinstruktør (Barok). "Cirkler" (Filmværkstedet). "Whisky kan ikke være nøgen" (Den Danske Filmskole). "Earthlight", fotograf (Magic Hour). "The Triangle Project", fotograf og medinstruktør (Istanbul Biennale).

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

"Efter Filmhøjskolen troede jeg, at jeg skulle lave fiktion, men efter at have været assistent på et par fiktionsproduktioner kunne jeg slet ikke holde den tanke ud længere. Så begyndte jeg at lave dokumentar i stedet."

FORVENTNING OG FORLØSNING

"Jeg har altid ment, at jeg har en alternativ tilgang til dokumentarismen. På skolen håbede jeg at udvikle mit eget sprog og få ånden og mennesket med ind i filmene. Undervisningen er lagt an på, at alle mennesker har et unikt sprog, og at vi skal dyrke vores personlige særtræk frem for at sætte dem til side. Vi bygger vore egne regelsæt oven på skolens regelsæt og får lov til at fortælle historierne på den måde, vi har lyst til – næsten uden begrænsninger. Det var ret mærkeligt at blive betragtet som kunstner fra dag ét, men også meget befriende."

INSPIRATIONSKILDER

Stanley Kubrick, David Lynch, Jørgen Leth, Max Kestner, Lars von Trier.
PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?"Jeg vil bruge mig selv og verden til at undersøge virkelighedsbegreber og afsøge hjørnerne af dokumentarfilmens sprog. Kvinder og matematiske regler har spillet centrale roller i mine film. Derudover er jeg den på holdet, der har beskæftiget mig mest med åndelige og religiøse emner. For eksempel er jeg meget optaget af meningsfyldte tilfældigheder som en tilgang til åndelighed. Man taler ikke rigtig om Gud i Danmark, og uden at lyde for new age-agtig vil jeg gerne være med til at ændre dét."

DE ANDRE OM MARTIN

"Martin har en imponerende evne til at hænge ud med sine medvirkende og få dem til at åbne sig fuldstændig, mens kameraet kører." (Christian)

Maja Albana Foto Jasper Carlbergjpg

Foto: Jasper Carlberg

MAYA ALBANA

34 ÅR / TILRETTELÆGGER

FØR FILMSKOLEN

Sangskriver og sanger. Vært og tilrettelægger på ZTV og TV3. Tilrettelægger på Feltwave. Freelance musikskribent og musikvideoinstruktør.

EFTER FILMSKOLEN

Bag om filmen på "Frygtelig lykkelig". Udvikling af dokumentar om Mike Sheridan (Fine & Mellow). Tilrettelægger på X Factor (DR-TV). Musikvideo (Bern Film).

 

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

”Jeg blev kastet ud i at lave tv som 21-årig og fik masser af praktisk erfaring, men fordi jeg ikke var uddannet, blev det senere svært at få job som tilrettelægger. Jeg trængte til at gå i dybden med noget andet end det underholdningsstof, jeg havde haft inde på livet i mange år. Arne Bros kursus Filmisk fortælleform, som jeg tog, inden jeg søgte ind, bekræftede mig i, at jeg skulle arbejde videre med den visuelle fortælling."

 

FORVENTNING OG FORLØSNING

"Efter de korte produktionstider på tv, der kræver kontant afregning, glædede jeg mig til at gå i skole og bruge fire år på at udforske andre fortælleformer, lege mig frem og begå fejl, som jeg kunne lære af. Det tog tid at vænne sig til skolens procesorientering, fordi resultatet var vigtigere i det kommercielle miljø, jeg kom fra. Men det blev en befordrende læreproces."

 

INSPIRATIONSKILDER

"Jørgen Leths portræt af Søren Ulrik Thomsen, "Jeg er levende", fordi den er elegant og stringent formidlet. "Tarnation" (Jonathan Caouette): så vild og voldsom i sin skildring af sårbarheden i dét at være menneske. Og "The Monastery", der med visuel poesi fortæller om en karakter, som holder stædigt fast i sin overbevisning."

PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?

"De fleste af mine film handler om talent og identitet – det, der ligger til grund for, hvem vi er. Jeg vil forsvare det komplekse i mennesket, skrøbeligheden sideløbende med styrken, og beskrive mine karakterer med værdighed, humor og alvor."

DE ANDRE OM MAYA

"Maya har en ret fantastisk evne til, som menneske og fortæller, at kunne stå sammen med sine medvirkende på kanten af afgrunden uden at miste styringen." (Nicole)

Olavi Linna foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg

OLAVI LINNA

30 ÅR / TILRETTELÆGGER

 

FØR FILMSKOLEN

Filosofi og antropologi ved Stockholms og Københavns Universitet. Film ved Fridhems Folkhögskola, Svalöv i Skåne.

 

EFTER FILMSKOLEN

"Sidder på min flade røv og prøver at udvikle nogle gode film for Cosmo Doc."

 

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

"Jeg fandt ud af for længe siden, at jeg ville lave dokumentarfilm. Man kan aldrig skrive et bedre manus end det, virkeligheden har at byde på. De gange, jeg har prøvet at skrive fiktion, er det i hvert fald ikke blevet lige så godt!"

 

FORVENTNING OG FORLØSNING

"Jeg tror, de fleste på vores hold havde en idé om, hvilket interessefelt vi hver især kunne tænke os at arbejde med. Skolen hjalp os til at udkrystallisere det i dokumentarens form. Vi lærte at bruge os selv og vore egne øjne."

 

INSPIRATIONSKILDER

"Werner Herzog, Krzysztof Kieslowski, Viktor Kossakovskij og min gode ven János Vetö. Jeg husker også, hvordan Björn Runges Vulkanmannen (om forfatteren Sture Dahlström, red.) gjorde dybt indtryk på mig, fordi den i sin fortællemåde slet ikke lignede et almindeligt dokumentarprogram, men satte fantasien på en prøve. De unge danske – Pernille Rose Grønkjær, Phie Ambo, Max Kestner, Eva Mulvad – laver også nogle fantastiske film for tiden. "The Monastery" er nok den bedste film, jeg har set de sidste tre år."

 

PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?"

Jeg er meget optaget af etiske fortællinger om mennesker, som er blevet fastlåst i en situation, de ikke selv har valgt, men som de må prøve at finde noget lykke og glæde i. Et godt eksempel er min mormor, som måtte passe sin mand i 20 år, efter han fik Alz-heimers. Den slags har jeg utrolig stor sympati for."

DE ANDRE OM OLAVI

"Olavi er nok den mest intellektuelle og belæste på vores årgang. Han fortæller næsten uden sprog og bruger meget få ord i sine film – måske fordi han er finne?" (Martin)

Hilde Staalskjaer Olsen foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg

HILDE STÅLSKJÆR OSEN

29 ÅR / TILRETTELÆGGER

 

FØR FILMSKOLEN

Stillfotograf (Fatamorgana).

 

EFTER FILMSKOLEN

Projektudvikling (Cosmo Doc, Barok). Film om bænke (endnu uden produktionsselskab).

 

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

"Normalt ser jeg ikke fjernsyn, men en dag faldt jeg over en fantastisk dokumentar, som viste sig at være et afgangsprojekt fra Filmskolens tv-linje. Jeg vidste ikke engang, at uddannelsen fandtes, men jeg havde i forvejen lyst til at arbejde med levende billeder, og fordi jeg som stillfotograf ikke brød mig om at arbejde i studie, vidste jeg, at jeg i hvert fald ikke skulle lave fiktion."

 

FORVENTNING OG FORLØSNING

"I starten følte jeg mig lille og benovet over, at jeg var kommet ind på sådan et helligt sted, men det motiverede mig også til at yde mit bedste. Og fordi tv-linjen er så smal, kunstnerisk og eksperimenterende, følte jeg mig hurtigt hjemme. Det kan dog godt tage noget tid at finde et fælles sprog, når vi samarbejder med de andre linjer på tredje og fjerde år. De er tunet ind på, hvordan man laver fiktion, mens vi har siddet helt alene med vores ting og været vant til, at man som dokumentarinstruktør ikke kan planlægge alt og have svar på alting."

 

INSPIRATIONSKILDER

"Min norske landsmand Margreth Olin, som er emotionelt stærkt til stede i sine film og formår at skabe debat om de miljøer, hun skildrer."

 

PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?

"Jeg vil have seerne til at stoppe op et øjeblik og kigge på det, som de er vant til at overse. Mine film skal helst gøre en forskel, og jeg går aldrig på kompromis med alvoren. Samtidig har jeg en skævhed i mig, som gør, at jeg bruger humoren meget, selv når emnet er seriøst."

 

DE ANDRE OM HILDE

"Hilde er en stor humorist med et særegent tag på virkeligheden. Hun forstår at udtrykke sin sociale indignation på en sjov måde." (Maya)

Christian Soenderby Jepsen foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg

CHRISTIAN SØNDERBY JEPSEN

30 ÅR / FLERKAMERAINSTRUKTØR


FØR FILMSKOLEN

Musiker. Arkitektskolen. Kunstvideoer.

UNDER OG EFTER FILMSKOLEN

"Side om side" (Cosmo Doc). Tv-koncept (Deluca Film). Interaktiv jule-dvd (Det Kgl. Vajsenshus' Forlag). Webvideoreportager (Soundvenue). Reklamer.

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

"Jeg kunne godt lide, at linjen gav mulighed for at lave kunstneriske ting på video og udvikle ens personlige stil og sprog, samtidig med at uddannelsen er brancheorienteret. Vi behøver jo ikke at lave kunst. Det er helt legalt at lave mainstream-dokumentar på skolen, hvis det er dét, man har lyst til."

FORVENTNING OG FORLØSNING

"Det overraskede mig, at man kun er på kreativ bølgelængde med 1 ud af 50. Men jeg var glad både for holdarbejdet med de andre faglinjer og de film, jeg lavede one man one camera. Jeg lærte, hvor meget tid man kan spare ved at bruge flere kameraer og ved at iscenesætte nogle situationer, så man slipper for at gå og optage ingenting i flere dage. Et godt forarbejde giver et bedre resultat."

 

INSPIRATIONSKILDER

"Jeg henter megen inspiration i musik, og jeg elsker, hvordan The Flaming Lips kan lave storslåede sange, der samtidig er helt simple og nede på jorden. "24 Hour Party People" (Michael Winterbottom) er et spændende eksempel på en filmisk hybrid, der næsten er mere fiktion end dokumentar. Jeg er også glad for videokunst, straight dokumentar (fx Mira Jargil), Dostojevskijs bøger og sætningerne på GaJol-æskerne."

PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?

"Jeg forsøger at ophøje virkeligheden til noget større, så man kan se nye aspekter i den – skønheden, mulighederne, problemerne. Jeg foretrækker at iscenesætte mine medvirkende, så de må godt kunne lide at performe og lege med. Ofte har de også nogle anderledes værdier eller et skævt syn på verden, der gør, at de lever livet på en speciel måde, som kan inspirere seernes egne værdier."

Helle Pagter Kristensen foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg
 

HELLE PAGTER KRISTENSEN

32 ÅR / FLERKAMERAINSTRUKTØR

 

FØR FILMSKOLEN

Freelance danser og koreograf, uddannet fra London Contemporary Dance School.

EFTER FILMSKOLEN

Barsel.

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?"

Dansen var min barndomsdrøm, men efter nogle år begyndte jeg at lede efter noget andet, fordi frustrationerne kom til at fylde for meget. Klipperjobbet fangede min opmærksomhed, fordi det også havde med rytme og timing at gøre. Jeg begyndte at arbejde med små film, men fandt først ud af, at der fandtes en dokumentaruddannelse på Filmskolen, da jeg gik til et infomøde. Det er jo altid de andre linjer, man hører om."

 

FORVENTNING OG FORLØSNING

"Jeg kom lidt hovsa-agtigt ind i filmmiljøet, men jeg følte, at kreativiteten på tv-linjen lå i forlængelse af den filosofi, jeg havde med mig fra dansen. Det var et kæmpe privilegium at være i skolens arbejdslaboratorium i fire år og lære at være auteur, men jeg mærkede også en uklarhed om, hvad flerkameralinjen egentlig går ud på. Der mangler lidt en skarpere profilering af faggrænsefeltet."

 

INSPIRATIONSKILDER

"Et eksempel på, hvordan virkeligheden kan være så kompliceret, at man nogle gange må sprænge fortællestrukturerne, er "Capturing the Friedmans" (Andrew Jarecki): Hver gang man som tilskuer tror, man har fået hold på historien, skifter den synspunkt og sympati. Jeg er også begejstret for Direct Cinema, f.eks. Frederick Wiseman og Maysles-brødrene. Humor er også godt i dokumentar – det behøver ikke altid handle om selvmord og prostituerede."

 

PITCH DIG SELV – HVAD VIL DU FORTÆLLE?"

Farver og rum er det, jeg hele tiden vender tilbage til. Emnemæssigt bevæger jeg mig gerne udenfor min comfort zone. Om det er naturfilm eller politik er for så vidt underordnet – jeg vil gerne lave film om det hele!"

 

DE ANDRE OM HELLE

"Helle har et fantastisk øje for at iagttage, hvordan mennesker bevæger sig, og især hvad de siger. Hun kan lytte opmærksomt i timevis, hvor vi andre er zappet væk for længst." (Christian)

Hanne Nielsen foto Jasper Carlberg

Foto: Jasper Carlberg

HANNE NIELSEN

33 ÅR / FLERKAMERAINSTRUKTØR

 

FØR FILMSKOLEN

Redigeringstekniker på TV3 Nyhederne og siden som freelancer.

HVORFOR TV-UDDANNELSEN?

"Jeg ville væk fra underholdningsbranchen og længtes efter at lave historier, som havde mere dybde og handlede om rigtige mennesker."

FORVENTNING OG FORLØSNING

"De fire år på skolen har været en dejlig rejse, hvor vi har haft tid til at prøve alle fortællekunstens parametre af og skille dem fra hinanden for at arbejde koncentreret med for eksempel lyd, billede, farver eller framing. Alt er tilladt på tv-uddannelsen. Intet er rigtigt eller forkert i Arne Bros optik, hvilket både er dejligt og frustrerende; det er tit sværere at have så åbne rammer. Men vi har lært håndværket, bare på en anden, mere legende måde end på skolens andre linjer."

 

DE ANDRE OM HANNE

"Hanne forstår at se detaljen i helheden. Hun rammer det brede publikum." (Christian)