Steen Møller Rasmussen 70 år / del 1: Talk + kortfilm m. reception

I anledning af fotografen og filmmageren Steen Møller Rasmussens 70-års fødselsdag har Cinemateket sammensat to buketter af denne unikke billedkunstners mangeartede film- og videoværker.

Det første program – der vises på selve fødselsdagen – består af produktioner fra midten af 80’erne til midten af 90’erne og afspejler forskellige facetter af den kunstscene, som hovedpersonen har fundet inspiration i og i vid udstrækning også selv har været en del af.

Alle titler i dette program afvikles på det 16mm-format, som de oprindeligt blev skabt på. Efter viningen byder instruktøren på et glas i Asta Bar.

EN SJÆLDEN FUGL

Fotografen og filmmageren Steen Møller Rasmussen (f. 1953) har i årtier været en ener i den danske filmverden. Eller på den danske kunstscene, skulle man måske snarere sige, eftersom hans virke typisk har udfoldet sig i et grænseland mellem de gængse medie- og genremæssige kategorier.

Steen Møller Rasmussen er uddannet filmfotograf fra Den Danske Filmskole i 1980 og har siden engageret sig i et bredt spektrum af projekter med berøring til fotografi, film og billedkunst. Som stillfotograf havde han sine læreår i Brøndby Pop Club dengang i slutningen af 60’erne, hvor det stadig var muligt for en rask teenager at komme på skudhold af senere verdensstjerner som Led Zeppelin, Ten Years After m.fl.

Og som filmfotograf har han hen over årene stået bag kameraet i talrige kortfilm, dokumentarfilm og tv-programmer. Vigtigst i denne sammenhæng er det imidlertid, at han i mere end fire årtier har udforsket de levende billeder – et langt stykke ad vejen med afsæt i en klassisk eksperimentalfilmtradition, hvilket gør ham til en sjælden fugl i dansk sammenhæng.

TO GANGE LIVE

I en vis forstand er Steen Møller Rasmussen dermed den hjemlige medie- og kunstverdens outsider par excellence. Men samtidig kan man sige, at det er de færreste beskåret at være så tæt på essensen af deres metier som netop ham. Når det handler om blikket, billedet og den kunstneriske proces, er han dybere nede i stoffet end de fleste. Helt inde i materien, materialet, udtryksmulighederne – måske netop fordi han altid har fulgt sin egen nysgerrighed og intuition snarere end at rette ind efter konventioner, faggrænser og genreskel.

Nu fylder Steen Møller Rasmussen 70, og i den anledning viser vi et udvalg af hans unikke og mangeartede film- og videoværker fordelt på to programmer. Ved begge kan du møde instruktøren live i samtale med Lars Movin.

UDSTILLING

Parallelt med Cinematekets præsentation markerer udstillingsstedet Heirloom, Sølvgade 36, fødselsdagen med udstillingen ’Det var nu’ (til 1. juli). Læs mere på cinemeteket.dk og heirloom-caa.org.

In/Out the Flat #5

Director: Steen Møller Rasmussen

Scenen er en saneringsmoden ejendom i Eskildsgade. To unge kunstnere, Peter Bonde og Claus Carstensen, bevæger sig ind i opgangen med kamera og mikrofon i hælene. Op ad trapperne til 5. sal og ind i en tom lejlighed. Op med vinduerne og i gang med spraydåserne. Filmens titel skrives på væggen, og ved siden af: Årstallet.

Det er 1984, og Det Vilde Maleri er kommet til Danmark, nærmere bestemt til Vesterbro.

Med kameraet som medlevende vidne udfører de to kunstnere en aktion, en event. Mere eller mindre systematisk og med stor energi overmaler de vægge, lofter og gulve med streger, tegn og ornamenter. Som et par forvoksede, speed-inficerede graffitikunstnere tager de rummet i besiddelse med deres spontane tags og attacks. Selv ruderne og en efterladt sofa får en omgang.

På lydsporet pumper den støjende og lige så spontant improviserede musik adrenalinniveauet yderligere et par grader op mod kogepunktet. Og efter et stykke tid sættes også filmstrimlen op i tempo, så de to kunstneres foretagsomhed får et lettere komisk skær af stumfilm og slapstick. Med mellemrum aktiverer den ene eller den anden af de to aktører en udløser, der hænger ned fra loftet.

Hver gang, det sker, klippes et sort/hvidt stillbillede ind – et trick for at skjule, at der skiftes filmrulle. Mediet fornægter sig ikke.


Þátttakendur

Danmark, 1984
16mm, 20 min.
Dansk tale
Tilladt for børn over 15 år

Tretten

Director: Steen Møller Rasmussen

Med sin kalejdoskopiske præsentation af 13 danske billedkunstnere fra den såkaldte 80’er-generation er ’Tretten’ en utraditionel portrætfilm i og med, at den ikke først og fremmest har et pædagogisk sigte, men snarere et visuelt.

De forholdsvis enkle spilleregler er givet af instruktøren: Hver kunstner har til deres rådighed fået to minutter, hvor de igennem en selviscenesættelse må foretage en ordløs, men ikke nødvendigvis lydløs handling. De må ikke udøve deres primære metier, eksempelvis tegne eller male; og filmmageren selv må ikke klippe inden for den enkelte sekvens.

Ud af dette stramme koncept er vokset et opfindsomt kollektivbillede af en generation, en scene, måske en kunstnerisk tidsånd. Om filmens tilblivelse har Steen Møller Rasmussen forklaret:

“’Tretten’ er en film uden talesprog, men det betyder ikke, at der ikke er nogen form for tale, blot ligger talen som samtaler mellem den enkelte kunstner og mig, inden filmen ruller gennem kameraet. Disse samtaler har været yderst værdifulde for det færdige resultat; netop fordi kunstnere ikke er skuespillere, men seere, der er meget bevidste om det visuelle og om deres egen medvirken som filmisk udtryk.”

De medvirkende er: Anette Abrahamsson, K.B. Simonsen, Christian Lemmerz, Inge Ellegaard, Lars Nørgaard, Berit Jensen, Michael Kvium, Erik A. Frandsen, Torben Christensen, Peter Bonde, Annemette Larsen, Nina Sten-Knudsen og Lone Høyer Hansen.



Danmark, 1989
16mm, 30 min.
Dansk tale

Fin de Beckett

Filmen er på én gang en hyldest til den irske forfatter Samuel Beckett (1906-89) og en meget personlig fortolkning af dennes sproglige univers. På forskellige grader af ‘broken Danish’ reciterer eller fremfører syv udenlandske kunstnere, der er bosat i Danmark, fragmenter fra den danske oversættelse af Becketts sidste udgivelse, ’Stirrings Still’ (dansk: ’Ryk’).

De mange led, teksterne har været igennem – oversættelse, fragmentering, hukommelse samt individuel udlægning og udtale – griber stærkt ind i originalen, der visse steder nærmest er forvansket til ukendelighed. Alligevel bliver der noget tilbage, også af Beckett. Hvad dette ‘noget’ er, denne mening, som bliver hængende, uanset at ordene forvrænges, det er dét, filmen handler om.

Teksterne indrammes af instruktørens optagelser fra forskellige steder, der mere eller mindre direkte relaterer sig til Becketts univers. Dog skal man være særdeles stedkendt for at gætte billedernes oprindelse, og det er da heller ikke nødvendigt for at ‘forstå’ filmen. Ligesom der bliver ‘noget’ hængende i teksten, er der aflejret et ‘noget’ i billederne, som taler mellem linjerne.

Kun instruktøren ved, at den hund, der optræder et sted, er optaget i Andalusien, og at det således er en ægte ‘andalusisk hund’. Det er dét, vi må tro på: At billedernes sandhed, at sprogets autenticitet under billedernes konstruktion meddeler sig gennem de barrierer, der spærrer os inde eller ude.

De medvirkende er: Karin Westerlund, Christian Lemmerz, Dan Marmorstein, Anders Krüger, Jacob F. Schokking, Ingunn Jørstad og Terje Dragseth.



Danmark, 1992
16mm, 25 min.
Dansk tale
Tilladt for alle

The Place to Be

En filmisk hyldest til den by – New York – som i en årrække var et af instruktørens foretrukne rejsemål.

“Manhattan er en stor spontan legeplads af mennesker, biler, kunstnere, plakater og plattenslagere,” har Steen Møller Rasmussen sagt.

“Jeg bliver opløftet af byen, får en fornemmelse af at være, hvor jeg hører hjemme. Mit Valby-engelsk er godt nok, ja, nogle gange er det bedre end hos dem, der har boet der gennem flere årtier. Det er en by, der accepterer talefejl, men indeholder masser af billeder. Det er stedet for mig. Et sted, hvor alle prøver at forstå hinanden. De prøver også at snyde dig, men det hører sig til.”

’The Place To Be’ er således en kærlighedserklæring til den by, som med sit kakofoniske og multikulturelle mylder kan forekomme at være et nærmest uudtømmeligt reservoir af motiver. Men samtidig er filmen også et poetisk statement om de forskellige billedmediers materiale og ‘natur’ – repræsenteret ved møder med tre forbilleder eller ikoner: Stillfotografen Robert Frank (1924-2019), eksperimentalfilmmageren Jonas Mekas (1922-2019) og videopioneren Nam June Paik (1932-2006).



Danmark, 1996
16mm, 31 min.
Dansk tale
Tilladt for alle

Dates

Films in this series – EVENTS juni-august

Current films in Cinemateket

dfi_cinemateket_grid

Næsehornsdans

20. May, 22. May, 23. May, 25. May, 29. May, 30. May, 31. May

Dovendyr

20. May, 22. May, 23. May, 25. May, 29. May, 30. May, 31. May

Zebraen Zibilla

20. May, 22. May, 23. May, 25. May, 29. May, 30. May, 31. May

Mortens badebold

20. May, 22. May, 23. May, 25. May, 29. May, 30. May, 31. May

Cirkeline – Månen er en gul ost

20. May, 22. May, 23. May, 24. May, 29. May, 30. May

På tur med far - del 4 - Papabilen får vinger

20. May, 22. May, 23. May, 24. May, 29. May, 30. May

Festlige Fugle

20. May, 22. May, 23. May, 24. May, 29. May, 30. May

Sømanden

20. May, 22. May, 23. May, 24. May, 29. May, 30. May

Lillefinger - Huske-glemmeleg

20. May, 22. May, 23. May, 24. May, 29. May, 30. May

Oppe på Valmuebakken

20. May, 15. Jun

Forrest Gump

20. May, 28. Jun

Fragile Memory

20. May

Falling

20. May

Dødens gab

20. May, 14. Jun

Menneskedyret

20. May, 02. Jun

Mig og Annie

21. May, 17. Jun

Gøgereden

21. May

Summerlight and Then Comes the Night

21. May, 01. Jun

Den gale Elsker

21. May, 28. Jun

Fahrenheit 451

22. May

Smoke

22. May, 25. May

AFLYST: Roja

22. May, 15. Jun

En hvid, hvid dag

22. May, 21. Jun

Blue in the Face

22. May, 03. Jun

Vinylaften i biblioteket – Harry Potter og musikken

23. May

Make Do With Now

23. May

Do the Right Thing

23. May, 30. Jun

Phase IV

23. May

Fløjteløs

24. May, 26. May, 31. May

Min mosters historier - Det sorte tegn

24. May, 26. May, 31. May

Vågn op

24. May, 26. May, 31. May

Vitello gør en god gerning

24. May, 26. May, 31. May

Kakerlakken og havet

24. May, 26. May, 31. May

Løven og musen

24. May, 26. May, 31. May

PNYC: Portishead - Roseland New York

24. May, 24. May

Homo Sapiens

24. May

Vilde hjerter

24. May, 03. Jun

Et øjeblik

25. May, 26. May

Hr. Hublot

25. May, 26. May

Drengen Su

25. May, 26. May

Alfred danser ballet - Farvel til min gamle skole (3:8)

25. May, 26. May

Alfred danser ballet - Min første forestilling (4:8)

25. May, 26. May

Spatial Disobedience. Children in Space

25. May

Rumrejsen år 2001

25. May, 27. May, 07. Jun, 09. Jun, 20. Jun, 23. Jun

Social Equality and Urban Safe Spaces

25. May

Approved for Adoption

25. May

The Sense of Tuning

25. May, 26. May

Beautiful Beings

25. May, 16. Jun

Environmental Equality and Urban Ecosystems

26. May

Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You + Young, Gifted and Black

26. May

The Home Game (med besøg Smari Gunnarsson den 26. maj)

26. May, 12. Jun

Your Name

26. May, 22. Jun, 30. Jun

The Magic Mountain

26. May

3
<div id="item-wrapper">
</div>