Creative Europe i 2025

Creative Europe-programmet vil i 2025 have fokus på grøn og digital omstilling, og på at styrke den sociale og økonomiske modstandskraft.

Med et budget på næsten 340 mio. € vil Creative Europe i 2025 fortsætte med at støtte de kreative og kulturelle sektorer, herunder den audiovisuelle sektor. Programmet vil bygge på resultaterne fra de sidste fire år og integrere yderligere grønne, digitale og sociale inklusionsaspekter.

Støtte til de kulturelle og kreative sektorers overgang til en miljømæssigt bæredygtig, inkluderende og digital fremtid er integreret i alle tre dele af programmet: MEDIA, Culture og Cross Sector.

I 2025 vil Creative Europe have et budget på ca. 338 mio. € til at gennemføre sine aktioner.

Prioriteter i 2025

Støtte den digitale udvikling
Gennem de eksisterende succesfulde støttetiltag søger Creative Europe at udnytte data og digitale værktøjer, herunder kunstig intelligens, i produktionen og distributionen af kulturelt og audiovisuelt indhold.

Bæredygtighed
I tråd med EU's Green Deal vil Kommissionen fortsat støtte tiltag, der effektivt kan implementeres i Creative Europe-aktiviteter, for at støtte en bæredygtig tilgang til projekternes udvikling og implementering, samtidig med at programmets centrale mål respekteres.

Inklusion og ligestilling mellem kønnene
Emnerne inklusion og ligestilling er fortsat centrale i Creative Europe-programmet i 2025: Finansierede projekter skal tage stilling til disse aspekter i deres udviklings- og implementeringsfaser.

Internationale relationer
Creative Europe vil fortsat styrke EU's internationale relationer. Dette omfatter støtte til Ukraine og fra 2025 vil Ukraine deltage fuldt ud i MEDIA-delprogrammet.

MEDIA

Det årlige arbejdsprogram for 2025 viderefører og fornyer eksisterende støttetiltag, samtidig med at det foretager nogle justeringer og opdateringer i overensstemmelse med retsgrundlaget.

Støtten vil fokusere på tre områder:

Content
Indhold af høj kvalitet, især europæiske co-produktioner, inden for film, tv-serier, dokumentarfilm, animation, videospil og XR.

Business development
Forretningsudvikling, herunder støtte til filmdistribution i hele Europa, styrkelse af faglige færdigheder og talenter, udvikling af strategiske branchefora og udformning af innovative forretningsmodeller.

Audiences
At nå ud til et bredere publikum i hele Europa, bl.a. gennem et netværk af europæiske biografer (Europa Cinemas), paneuropæiske filmdistributionsstrategier, filmfestivaler og publikumsudvikling.