Den digitale forbruger 2019

ANALYSE. Det er ikke længere kun de yngre befolkningsgrupper, der streamer film og serier, viser nye tal fra Filminstituttet. Generationskløften bliver mindre takket være især DR TV og Netflix. Find hele analysen nedenfor.

De modne dele af befolkningen har været lidt længere end de unge om at hoppe ombord i de nye digitale muligheder for at se film og serier via streamingtjenesterne, men tal fra en ny undersøgelse foretaget af Filminstituttet viser, at generationskløften er ved at blive udvisket.

Vækst i forbruget

I en ny undersøgelsen Den digitale forbruger 2019, der bygger videre på en tilsvarende undersøgelse fra 2017, fremgår det, at selvom det fortsat er unge, der benytter flest forskellige streamingtjenester, er der dog størst vækst i brugertallet blandt personer over 50 år. Især blandt 50-65-årige er forbruget steget fra i gennemsnit 2 tjenester i 2017 til 2,7 i dag. Det svarer til en stigning på 32 %.

Antal anvendte tjenester


Blandt de 50-65-årige er det især DR TV og Netflix, der er populære. Halvdelen af de adspurgte i denne gruppe angiver, at de bruger disse tjenester. Cirka en fjerdedel benytter TV 2 Play og HBO Nordic, og der er vækst i forbruget af stort set alle de undersøgte tjenester.

Brug fordelt på streamingtjenester


På tværs af alle aldersgrupper er det generelt den abonnementsbaserede streaming – som Netflix, HBO Nordic og TV 2 Play – der er den mest udbredte måde at tilgå film og serier online, men digitale køb og leje er fortsat i vækst. De, der køber og lejer digitalt, er generelt storforbrugere af film. De ser oftere film på lovlig vis både i hjemmet og i biografen end andre, men det er også i dette segment, at man finder den største andel, der ser piratkopieret indhold.

Læs hele analysen

Filminstituttet arbejder løbende på at indsamle indsigter om danskernes brug af danske film og serier på tværs af formater og platforme – det vil sige i biografen, på leje- og købemarkedet for film hjemme og på farten samt på tv.  

Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Der er gennemført i alt 2.500 internetinterviews med 15-79-årige.

For flere oplysninger

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Tags: