Endnu et rekordår for Cinemateket

CINEMATEKET. En offensiv strategi i form af øget aktivitet og tætte partnerskaber har for fjerde år i træk skabt publikumsvækst i Cinemateket i København, og tilbuddene om helt særlige filmoplevelser er nu udbredt til hele Danmark.

I 2018 har 140.000 gæster besøgt Cinemateket i Gothersgade, en stigning på knap 35 % siden 2015. Samtidig er der etableret samarbejde om cinemateksvisninger med 19 biografer i hele landet, og i januar er der skabt filialer af Cinemateket i Aalborg og Odense foruden den allerede eksisterende i Aarhus. 

Flere eventvisninger

Faldende bevillinger og konkurrence fra streamingtjenester kunne give anledning til at anlægge en forsigtig linje for Cinemateket. I stedet er der anlagt en offensiv strategi. Cinemateket har skruet op for særarrangementer, hvor filmvisninger kombineres med instruktørbesøg, ekspertoplæg og oplevelser for alle sanser. Ud af Cinematekets i alt 2.600 visninger i 2018 var 814 eventvisninger.

Fakta

Cinemateket

Cinemateket puster nyt liv i filmarven og formidler film fra hele verden, som ellers ikke vil finde vej til det store lærred.

Cinemateket i København har eksisteret siden 1941, men er de seneste år blevet udvidet med filialer i Odense, Aarhus og Aalborg, samt 19 samarbejdsbiografer i hele landet under konceptet "Cinemateket præsenterer".

Øget aktivitet og besøgstal

Cinemateket har siden 2015 arbejdet målrettet på at tiltrække flere besøgende gennem flere visninger og events, samt et større fokus på brugerne og markedsføring af programmet. Fra 2014-2018 er der sket en vækst i:

Antal visninger: Fra 1.800 til 2.600
Antal events: En tredobling, nu 814
Besøgstal: Fra 105.000 til 140.600
Medlemmer: Fra 3.461 til 4.015
Facebook-følgere: Fra ca. 15.000 til ca. 50.000

"Selvom mange af os elsker at spendere tid med de mange tilgængelige film på streamingtjenesterne hjemme i sofaen, har vi også en stor lyst til at opleve filmklassikere fra nær og fjern sammen med andre. Arrangementerne i Cinemateket engagerer publikum på en helt særlig måde; de sætter filmoplevelserne i en nutidig sammenhæng og lægger op til fordybelse, refleksion og debat – men også til at have det sjovt i fællessang med Wikke & Rasmussen, lytte til klassisk musik til en sort-hvid stumfilm med Asta Nielsen – eller nyde Babettes overdådige menu med skildpaddesuppe og vagtler før en visning af Gabriel Axels Oscar-vinder Babettes Gæstebud," siger Jakob Buhl Vestergaard, der er vicedirektør for Det Danske Filminstitut.

Cinemateket holder desuden mere åbent; helt konkret er der nu også aktiviteter i huset om mandagen, og kapaciteten i biograferne udnyttes maksimalt med f.eks. tilbud om sprogfilm til gymnasieelever i dagtimerne og filmvisninger til institutioner om formiddagen. Øget aktivitet betyder også øgede indtægter, så udgifterne er ikke steget – snarere tværtimod. 

Samarbejder i hele landet

Det øgede aktivitetsniveau kommer langt fra kun københavnerne til gode. Med afsæt i Filmaftalen 2015-2018 er der arbejdet målrettet på at give borgere i hele landet mulighed for at se eller gense filmklassikere og historiske film på det store lærred i biograferne. I 2018 har der været samarbejde med 19 biografer om konceptet Cinemateket præsenterer, der er et tilbud til alle danske biografer om visning af udvalgte filmklassikere.

"Alle de forskellige tilgange tilføjer filmoplevelsen ekstra perspektiver – ligesom filmmediet med sin sanselighed kan kommunikere og skabe forståelse for vigtige temaer, og på den måde bidrage til den offentlige samtale om det, der er vigtigt for os som borgere og som samfund"

I begyndelsen af 2018 blev der etableret en filial i Aarhus i form af ugentlige cinemateksvisninger i biografen Øst For Paradis, og i januar 2019 er der etableret filialsamarbejde med Biffen i Aalborg og Cafe biografen i Odense. Og det er blevet rigtig godt modtaget af det lokale biografpublikum.

Foruden samarbejdet med biografer over hele landet er der de seneste år etableret en lang række offentlige og private partnerskaber. Cinemateket har f.eks. tilbagevendende samarbejder, der har bidraget til at øge aktivitetsniveauet og skabe interesse og engagement.

Det er en udvikling, som ifølge Jakob Buhl Vestergaard har højnet både relevans, kvalitet og diversitet i aktiviteterne, som skal styrkes yderligere i løbet af de kommende år:

"Vi har lagt kræfter i at gøre filmarven levende og relevant for borgere i hele landet. Det er tydeligt, at de mange samarbejder er berigende for alle parter; biografer, kulturinstitutioner, festivaler, universiteter, spillesteder, eksperter, forfattere og folk med særlige interesser og passioner. Alle de forskellige tilgange tilføjer filmoplevelsen ekstra perspektiver – ligesom filmmediet med sin sanselighed kan kommunikere og skabe forståelse for vigtige temaer, og på den måde bidrage til den offentlige samtale om det, der er vigtigt for os som borgere og som samfund."