Film – et sprog uden grænser

BØRN OG UNGE. Kan film fremme integration og tværkulturel forståelse? Det har Det Danske Filminstitut sat sig for at undersøge sammen med British Film Institute og den tyske organisation Vision Kino i et EU-støttet projekt.

Still fra Fighter
'Fighter' af Natasha Arthy bliver vist i Cinemateket i forbindelse med projektet 'Film – et sprog uden grænser'. Foto: Jens Juncker-Jensen

Projektet 'Film – et sprog uden grænser' skal udforske, hvordan film kan styrke børn og unges samtale om og forståelse af forskellige samfund og kulturer.

Film krydser nemt grænser – også på tværs af kontinenter. Med sin appel til et ungt publikum kan film stimulere til refleksion på tværs af nationalitet, alder, køn og livserfaring. Her kan europæiske organisationer med stor erfaring i at anvende film i undervisningen bidrage til at skabe fælles oplevelser blandt børn og unge, herunder også de grupper af migranter og flygtninge, som ankommer til Europa af sociale, kulturelle, økonomiske eller politiske årsager.

Sådan lyder den fælles vision hos BFI, Vision Kino og Det Danske Filminstitut om filmmediets potentiale i denne kontekst. Formålet med det nye projekt er at undersøge, hvilke film og formidlingsformer der fungerer – og hvordan man kan styrke anvendelsen af film fremadrettet med dette formål for øje.

Projektet finder sted i Danmark, Storbritannien og Tyskland i løbet af 2018, og det rummer følgende elementer:

  • Visninger af europæiske spillefilm og kortfilm i biografer og online
  • Udvikling af en grundlæggende vejledning i at bruge film som fællesoplevelse
  • Udvikling af undervisningsmaterialer til en række film
  • Evaluering og opsamling af resultater i samarbejde med forskere, blandt andet på internationale konferencer
  • Oversættelse af de grundlæggende vejledninger til andre europæiske sprog, så lande med mange immigranter har mulighed for at bruge dem

Projektet er støttet af EU’s Creative Europe.