Filmåret 2021

OVERBLIK. På trods af et år med nedlukning og afstandskrav har dansk film sat et markant aftryk i biograferne. Vi tegner de store linjer for biografåret 2021 og giver et overblik over dansk films succes internationalt.

Igen i år har coronakrisen sat sine spor i filmverdenen. I Danmark varede biografernes nedlukning frem til 6. maj, og afstandskravene strakte sig ind i august.

Men trods et kortere biografår med indbyggede forhindringer har publikum vist stor opbakning til de danske film – og generelt til den fysiske  biografoplevelse.

Biografoplevelsen stadig et hit

Danske film har indtil videre (pr. 12. december) solgt 2,7 mio. billetter. Med markante titler på plakaten og udsigt til to danske premierer inden nytår forventes det, at tallet lander på 3 mio. solgte billetter. Sammenlignet med de to seneste "normale" biografår i 2018 og 2019 er tallet lidt lavere, men højere i forhold til årene 2016 og 2017.

Efteråret har med stor tydelighed vist, at vi i den grad har lyst til den fælles oplevelse, som biografen giver.

- Direktør Claus Ladegaard

Især efter sommeren var publikum ivrige efter at komme i biografen. Fra august til oktober blev der solgt mere end 4 mio. billetter, hvilket er det højeste niveau for perioden siden 2012.

Filminstituttets direktør Claus Ladegaard siger:

”Efteråret har med stor tydelighed vist, at vi i den grad har lyst til den fælles oplevelse, som biografen giver. Publikum vil i biografen, når bare de kan komme til det. Branchen har heldigvis kunnet holde gang i produktionen, og derfor har der været et varieret udbud af danske film, der har haft kvalitet og gennemslagskraft til at tage konkurrencen op med de store internationale hits. Vi kan kun glæde os over, at dansk film ender på et niveau, der ligger tæt på et normalt succesår, selv om biograferne var lukket frem til maj.”

Ternet Ninja slår til igen

’Ternet Ninja 2’ er årets mest sete danske film med 930.000 solgte billetter, hvilket er på niveau med billetsalget for etteren. Sidst en dansk film solgte flere billetter, var tilbage i 1985, hvor ’Op på fars hat’ landede på 950.000 biografgængere.

Også de store historiske dramaer som ’Margrete den Første’, ’Pagten’ og ’Skyggen i mit øje’ har trukket mange til billetlugerne. På top-10-listen over årets mest sete film finder vi desuden thrilleren ’Marco effekten’ og debutfilmen ’Hvor kragerne vender’.

Repertoiret har også budt på dokumentarfilmene ’Kandis for livet’ og den Oscar-indstillede ’Flugt’. De er blevet set af henholdsvis 14.000 og 11.000, hvilket er et højt niveau for dokumentarfilm.

Høj markedsandel

Det samlede billetsalg for danske og internationale film i biografen ligger i skrivende stund på 6,5 mio. billetter, med et forventet slutresultat for året på godt 7 mio. billetter. [Grundet corona-lukningen af biograferne ender billetsalget under 7 mio.]

Niveauet svarer til omkring det halve af et "normalt" år. Blandt de internationale sællerter er Bond-filmen ’No Time To Die’, der er set af mere end 1 mio. biografgængere – det højeste resultat siden ’Avatar’ i 2009 og det bedste tal for en Bond-film i de danske biografer overhovedet. På andenpladsen over mest sete udenlandske film er ’Dune’ med 237.000 billetter. Det høje niveau er opnået til trods for, at sci-fi-dramaet kunne streames blot 45 dage efter biografpremieren.

Årets danske markedsandel forventes at ende nord for 40 %, hvilket efter normale standarder fra før 2020 er uhørt højt. Den amerikanske markedsandel ligger  på 33 %, hvilket er langt under tidligere år. 

Danske film internationalt 

Flere danske film og serier har skabt opmærksomhed på den internationale scene i 2021.

To dokumentarfilm skød året i gang på Sundance Filmfestivalen. Jonas Poher Rasmussens flygtningehistorie 'Flugt' vandt for bedste internationale dokumentar, mens Camilla Nielssons 'President' om magtopgøret i Zimbabwe blev belønnet for sit filmiske håndværk. 

'Fra det vilde hav' af Robin Petré havde premiere på Berlin og har siden gjort sig bemærket på festivaler som en natur- og klimafilm til tiden.

'Druk' tog stikket hjem med en Oscar-sejr i Los Angeles, og som en ekstra anerkendelse opnåede Thomas Vinterberg, som den første dansker, at være blandt de nominerede til Bedste Instruktion.

'Du som er i himlen' af debutanten Tea Lindeburg havde verdenspremiere på Toronto Filmfestivalen og vandt efterfølgende i San Sebastian for bedste instruktør, en pris der ikke tidligere er givet til en dansker. Den nordspanske festival fejrede også det unge talent Flora Ofelia Hofmann Lindahl med prisen som bedste skuespiller. Dramaet om en ung piges skæbne i en brydningstid har siden turneret på flere store festivaler.

Danske VR-projekter har de senere år været markant til stede på Venedig Filmfestivalen – også i 2021, med en pris for bedste virtual reality-fortælling til David Adlers 'Nattens ende'. På seriefronten vandt Marie Reuther titlen som bedste kvindelige skuespiller på Series Mania for sin rolle i 'Kamikaze', og Thora Lorentzens 'Efterskolen' modtog prisen for bedste europæiske tv-dokumentarserie på mediefestivalen Prix Europa.

Årets højdespringer er 'Flugt'. Listen over festivaler tæller sværvægtere som Cannes (i 2020), Sundance, Annecy, Telluride, Toronto, New York, Chicago og IDFA i Amsterdam. En positiv-score på 100 % blandt topkritikerne på anmeldersitet Rotten Tomatoes spejler filmens overvældende modtagelse. 

Især har 'Flugt' udvidet det klassiske festivalspor for en dokumentarfilm. Takket være et originalt formsprog og aktuelle temaer om flygtninge og identitet har filmen formået at markere sig på en stribe store festivaler, hvor spillefilm typisk har forrang.

Senest vandt 'Flugt' for bedste dokumentar og bedste animation ved European Film Awards. På tirsdag afgøres det, om filmen kommer videre i Oscar-kapløbet, når Det Amerikanske Filmakademi udpeger de 15 internationale film, der skal kæmpe om en nominering til næste års prisuddeling.

Frem mod 2022

Grundet den aktuelle corona-situation, vil der komme ændringer i premierekalenderen.

Tags: