I konkurrence med hele verden

INTERVIEW. Producer Nina Bisgaard stod bag sidste års Un Certain Regard-vinder 'Grænse' og er i år tilbage på Cannes Festivalen som dansk deltager i netværksbegivenheden Producers on the Move. På SAM Productions er hun ansvarlig for at sikre tv-seriernes finansiering, og hos Meta Film producerer hun film i både Danmark, Sverige og Storbritannien. For hvorfor ikke tage konkurrencen op på de internationale markeder?

"Når amerikanerne kommer og konkurrerer på vores marked, kan vi også konkurrere på deres marked." Sådan siger årets danske Producer on the Move Nina Bisgaard fra Meta Film. Selskabets svar på Hollywoods dominans i de danske biografer og de amerikanske streamingtjenesters indtog i danskernes stuer er nemlig – at producere engelsksprogede film.

"Når en film som 'Grænse' ender nede i sal 14, så er det ikke de andre danske film, jeg ser som konkurrenterne, men de engelsksprogede film, som oftest sidder på de store sale. Hvorfor skulle vi ikke kunne konkurrere med dem? Som verden ser ud i dag, er der ikke noget til hinder for at producere engelsksprogede film, selvom vores lokalsprog er dansk – så længe vi finder stærke samarbejdspartnere, der kender markedet godt."

Indtil videre er det svært at sige hende imod. Datterselskabet Meta Film Londons første produktion 'The Wife' solgte flot verden over, og hovedrolleindehaver Glenn Close vandt en Golden Globe og var nomineret til en Oscar. Nina Bisgaard var med til at få filmen finansieret – en bedrift, som amerikanske producenter havde måttet opgive i et årti, da ingen ifølge forfatter Meg Wolitzer og manuskriptforfatter Jane Anderson tilsyneladende var interesserede i at investere i en film om en overset forfatterhustru.

"Timingen var endelig rigtig, da manuskriptet landede hos Meta Film," siger Bisgaard om den voksende interesse for kvindedrevne projekter i de seneste par år. 

"Og mon ikke der ligger mange andre fantastiske projekter i skufferne rundt omkring, der har lettere ved at blive finansieret nu? Jeg hungrer i hvert fald personligt efter flere fortællinger med kvinder i centrum, som fx serien 'Killing Eve'. Ikke fordi mandlige historier ikke er interessante, jeg har bare set rigtig mange af dem. Nu synes jeg, det er sjovt også at opleve full blown kvindegallerier." 

Nina Bisgaard var med til at finansiere 'The Wife' med Glenn Close, der vandt en Golden Globe og en stribe andre prominente priser for sin rolle som Joan Castleman. Foto: SF Studios

Praktikanten blev hængende

Nina Bisgaard havde egentlig tænkt sig at blive gymnasielærer, for det er et fornuftigt job, man kan forholde sig til, når man er vokset op på en gård i Vestjylland. 

Men en uge inde i sit praktikophold på Meta Film tilbage i 2011 havde hun fundet sin nye hylde. Blandingen af kreativt, administrativt og finansielt arbejde – og at få lov til at bestemme – faldt perfekt på plads for hende. 

Det var kun et år siden, at Meta Louise Foldager Sørensen havde stiftet Meta Film, og selskabet var i vækst. "Der var brug for nogle til at løse opgaverne, og jeg var sulten og begejstret og fik hurtigt en masse ansvar," fortæller Nina Bisgaard. "Nogle år senere kom SAM Productions til med fokus på tv-serier, hvilket har givet en masse nye spændende muligheder både personligt og for selskabet i denne guldalder for tv-serier."

Vi kan være med til, omend drypvis, at skubbe en dagsorden i nye retninger. Fx at vi oven på #Metoo vil se flere film og serier med en mere nuanceret portrættering af både mænd og kvinder, der vil give os nogle mere frie og sjove og tidssvarende kønsdynamikker.

- Nina Bisgaard om filmmediets potentiale

På SAM gav det sig selv, at hun fortsatte med ansvaret for finansiering, og dér befinder hun sig godt. Efter en opstart med fokus på at opbygge gode relationer til tv-selskaber og løbende udarbejde nye strategier, vurderer Bisgaard, at hun og SAM efterhånden har opbygget en solid indsigt og erfaring, som gør finansieringsarbejdet med tv-serier relativt ligetil.  

"For mig er finansiering dejlig ukompliceret og egentlig bare en sudoku, der skal løses, og nogle tal, der skal vendes og forhandles til alles fordel. Det er muligvis det jyske købmandsgen, der begejstres her."

Hun fik aldrig skrevet sin praktikrapport eller specialet til film- og medievidenskabsstudiet på Københavns Universitet, men man kan med god ret påstå, at hun bestod med glans: Her otte år senere er hun producer, eksekutiv producer og leder af international finansiering og koproduktioner i de to selskaber Meta Film og SAM Productions.

Sidste år producerede hun Ali Abbasis svensk-danske 'Grænse', der vandt hovedprisen i konkurrencen Un Certain Regard i Cannes, i selskabets svenske afdeling, Meta Film Stockholm. Og nu er hun ved at udvikle film i både Danmark, Sverige og London.

Vil give publikum gode oplevelser

Produceren ønsker med sine film først og fremmest at give publikum "en virkelig god oplevelse".

"Tidligere havde jeg en mere højtidelig tilgang til film. På film- og medievidenskab sad vi og diskuterede Fellini-film i månedsvis. Det gør størstedelen af publikum jo ikke. De går ind og ser din film, som de forhåbentlig er vanvittigt underholdt af, mens de sidder i biografen, og så er det for det meste det. 

Men jeg synes også, at det er en stor bedrift at fortælle en historie, som får mennesker til at glemme det, de er optaget af, og være nærværende, grine, græde eller blive overrasket eller forundret i to timer. Hvis de tager mere med og diskuterer videre i månedsvis, er det selvfølgelig et plus.

Jeg tror ikke på, at den enkelte film eller serie er livsændrende. Men når det er sagt, så kan vi være med til, omend drypvis, at influere og skubbe en dagsorden i nye retninger. Fx at vi oven på #Metoo vil se flere film og serier med en mere nuanceret portrættering af både mænd og kvinder, der vil give os nogle mere frie og sjove og tidssvarende kønsdynamikker."

Om Producers on the Move

Organisationen European Film Promotion (EFP) afholder hvert år Producers on the Move under Cannes Festivalen. 

Formålet er at styrke nye produceres netværk i den internationale filmbranche og sætte dem i forbindelse med potentielle koproduktionspartnere. Det sker gennem et intensivt forløb med møder, pitchingfora, casestudier, sociale sammenkomster og pressetiltag.

Det Danske Filminstitut og de andre landes tilsvarende organisationer indstiller hver en producer, og European Film Promotion udvælger derefter de 20 deltagere.

Producers on the Move er støttet af Creative Europe MEDIA.