Private-Public Screenings af The Ghost of Piramida

DISTRIBUTION. Andreas Koefoed og Efterklangs musikdokumentar har været verden rundt med over 800 fremvisninger i 56 lande i Asien, Oceanien, Nord- og Sydamerika og Europa.

Andreas Koefoed og Efterklang har valgt en alternativ model til at distribuere deres film "The Ghost of Piramida". Projektet, som de kalder "Private-Public Screenings", blev udviklet af Efterklang til filmen "An Island" i 2011 og viste sig at være en stor succes. For instruktør Andreas Koefoed var det en ny og meget speciel oplevelse:

"Det er et projekt, som alle er inviteret til at bruge til deres film, og vi giver gerne vores data, erfaring og programmering videre gratis." – Rasmus Stolberg, Efterklang

"Jeg er meget begejstret for denne alternative og mere virale form for distribution, der lader til at passe godt til smalle film.
For at konceptet kan virke for en film kræver det nok, at folk har et forhåndskendskab til filmens emne eller til instruktøren. I vores tilfælde hjalp det selvfølgelig, at Efterklang har fans rundt omkring i verden, så der var en naturlig efterspørgsel på filmen.

Jeg har fået tilbagemeldinger fra folk fra hele verden som har set filmen og som er glade og vil i kontakt. Og så har jeg lavet en del Q&A's på Skype, som er ret specielt – pludselig at sidde over for en samling af folk i Costa Rica eller Athen, der netop har set ens film," fortæller Andreas Koefoed.

Private-Public Screenings

"The Ghost of Piramida" dokumenterer Efterklangs ekspedition til den forladte russiske mineby Piramida på Svalbard, hvor skabelsen af deres fjerde album fandt sted. Ifølge Rasmus Stolberg, der sammen med resten af Efterklang står bag konceptet, var de fra start interesserede i igen at forsøge sig med Private-Public Screenings:

"Det er et af de bedste projekter, vi nogensinde har været involveret i. Andreas Koefoed kunne se mulighederne i projektet og var med på ideen, og igen har vi haft en fantastisk periode, hvor alle mulige fantastiske mennesker har afholdt deres egne fremvisninger af filmen. Kendskabet bliver meget større, og vi kan se, at henvendelser på at holde officielle fremvisninger af filmen er eksploderet efter Private-Public Screenings projektet stoppede".

Projektet forløb fra den 8. februar til den 31. marts, hvor privatpersoner fra hele verden kunne melde sig til at afholde officielle visninger af filmen. Værten fik frie rammer i forhold til location og deltagere, men hovedreglerne var, at der som minimum var plads til fem personer, og at arrangementet var gratis.

God model til smalle film

Private-Public Screenings var endnu engang en succes med 822 visninger i Asien, Oceanien, Nord- og Sydamerika og Europa. Ialt har visningerne haft en kapacitet på 18.574 personer med et gennemsnit på 22,6.

Rasmus Stolberg anbefaler den alternative distributionsform, og han og Efterklang hjælper gerne eventuelt interesserede i gang:

"Nu har vi prøvet det to gange, og jeg bliver gladere og gladere for projektet. Jeg vil til en hver tid anbefale andre at prøve denne fremvisningsmodel. Det er klart, at man mister noget indtjening, men hvis projektet kører godt, og din film er god, så tror jeg faktisk nærmere, at et sådant projekt kan generere et endnu større publikum. Desuden er en fremvisningsmodel som denne også perfekt til film, som ikke passer til biograf- eller tv-visning, så selv meget smalle og eksperimenterende film kan møde et stort publikum.

Det er et projekt, som alle er inviteret til at bruge til deres film, og vi giver gerne vores data, erfaring og programmering af den nødvendige software videre gratis," slutter Rasmus Stolberg.

"The Ghost of Piramida" er instrueret og produceret af Andreas Koefoed for Koefoed Film og Rumraket med støtte fra Filmværkstedet ved Det Danske Filminstitut.

Se flere billeder på Efterklangs fotoblog

Læs mere på filmens hjemmeside