Spillets meningsfulde symbiose

SPIL. "Vi skal både grine og græde os gennem skabelsesprocessen." Det meningsfulde arbejde udgør den røde tråd hos det spritnye spilfirma Throughline Games, der med deres første spil "Forgotton Anne" ønsker at skabe symbiose mellem fortælling og spilmekanik.

Hvem er I?
Vi er et spilfirma med kreative medarbejdere fra både film- og spilindustrien, som forsøger at smelte det bedste fra begge medier sammen til originale og meningsfulde spiloplevelser.

Vi vil skabe spil med historier, der overrasker og rører spilleren. Med andre ord ønsker vi at nå frem til en meningsfuld symbiose mellem fortælling og spilmekanik.

Hvordan vil I beskrive jeres profil?
Vi vil skabe spil med historier, der overrasker og rører spilleren. Med andre ord ønsker vi at nå frem til en meningsfuld symbiose mellem fortælling og spilmekanik. Vores spil skal rumme høje kunstneriske ambitioner og samtidig have bred kommerciel appel. Som virksomhed er vi meget opmærksomme internt på værdier, kultur og proces.

Hvad har I lavet indtil nu?
Hver for sig har vi arbejdet på en bred vifte af forskellige spilprojekter.  

Om Throughline Games

Throughline Games blev oprettet i 2014 og består lige nu af 10 medarbejdere fra spil- og filmbranchen. Deres første spil "Forgotton Anne" har modtaget projektstøtte fra Det Danske Filminstituts Spilordning og forventes at udkomme i 2017.

Vi startede først Throughline Games i 2014 og har derfor ingen udgivelser bag os endnu. Dog er vi i fuld gang med produktionen af vores første store titel "Forgotton Anne", som vi forventer at udgive i første halvdel af 2017. Vi stod selv bag spillets finansiering, indtil vi i 2015 modtog støtte fra DFI. Støtten betød, at vi kunne udvide teamet. Det hele tog for alvor fart, da vi samme år blev optaget i Excecution Labs' acceleratorprogram i Canada, som gav os en fantastisk mulighed for at få vores navn ud og starte et bredt netværk i den internationale spilindustri. 

Ved siden af "Forgotton Anne" har vi arbejdet på et mindre spilkoncept med titlen "Look At My Drawing", som vi skabte under Nordic Game Jam 2015. Spillet vandt juryprisen for bedste brug af hardware samt 2. pladsen i selve konkurrencen. Da vi så potentialet, valgte vi at køre videre med spillet, og få måneder efter modtog vi støtte fra Nordic Game til at fortsætte projektet. De fleste af vores ressourcer går dog lige nu til "Forgotton Anne".

Hvad har I gang i nu?
Da vi var kommet tilbage fra Canada, fik vi finansiering fra Capnova til at starte produktionen af "Forgotton Anne", og snart kan vi offentliggøre et samarbejde med en spiludgiver. "Forgotton Anne" er et cinematisk 2D-adventurespil til PC og konsoller. Det foregår i Det Glemte Rige, hvor alle de ting som mennesker glemmer havner. Tingene bliver her levende og vandrer rundt som væsener, kaldet "forgotlings".

Medarbejderne fra Throughline Games på kontoret.

I spilverdenen spiller man en ung, stærk pige, Anne, der er en slags ordensholder i riget. Alt er dog ikke, som man tror, og snart kommer Anne på en selvopdagelsesrejse, hvor hun opdager sandheden om riget og sin egen oprindelse. Det hele foregår i en mørk eventyrverden, der blander japansk Studio Ghibli med Tim Burton og andre, mere dystre, vestlige eventyrfortællinger. Der er humor, tragedie og plads til fortolkninger i en historie, der også indeholder nogle kommentarer til vores moderne samfund i dag.

Hvad er det mest fantastiske ved at være spilproducent i København, Danmark og verden i 2016?

Det store fællesskab, der er i industrien i både Danmark og udlandet, gør det til en fantastisk oplevelse at være med til de mange arrangementer og konferencer. Folk hjælper hinanden og deler ud af deres viden. Vejen fra vision til færdigt produkt har aldrig været nemmere takket være de mange produktionsværktøjer, man har til rådighed i dag.

Der findes efterhånden et ældre segment, som er vokset op med spil, og fordelingen mellem kønnene blandt spillere er derudover blevet mere lige. Det betyder, at markedet har åbnet sig for en bredere vifte af spiloplevelser, der indeholder dybere lag.

Hvad er det vanskeligste?
Det kræver mange penge og ressourcer at udvikle spil til et internationalt marked og få det eksponeret. Undervejs skal vi interagere med det internationale miljø, som ofte kræver mange rejseudgifter.

Der findes stadig ikke mange kilder til støtte og finansiering lokalt, selvom det går i den rigtige retning. Markedet ændrer sig i takt med at nye teknologier og platforme opstår. Man kan derfor aldrig helt vide, hvor det har bevæget sig hen, når man er færdig med et spil. Det er spændende. Det er godt og det er skidt. Alt sammen på samme tid.

Hvor ser I jer selv om 5 år?
Vi har etableret os selv som udvikler af historiedrevne spil med høj production value og spændende universer, der innoverer i spændingsfeltet mellem gameplay og fortælling. Vi er vokset, men er fortsat uafhængige og inddrager i højere grad professionelle fra andre kreative felter i vores søgen efter at udvide spilsproget.

Vi har fået skabt et ry for at have et godt arbejdsmiljø, hvor innovation kan opstå – arbejdet skal være sjovt, det skal være udfordrende, vi skal både grine og græde os igennem skabelsesprocessen. Men vigtigst af alt: det skal føles meningsfuldt – der skal løbe en rød tråd gennem det hele. En through-line.