Torsdag d. 8. juni inviterede Creative Europe Desk Danmark endnu en gang til Creative Europe Day.
Denne gang stillede vi skarpt på bæredygtighed og grøn omstilling i en europæisk kontekst – noget, alle Creative Europe-projekter skal forholde sig til. Men hvordan?
Deltagerne kunne her blive klogere på, hvordan man formulerer sit projekts grønne strategi og hvordan man efterlever den.
Vi startede med helikopterblikket over, hvorfor bæredygtighed fylder så meget i EU's kulturstøtteprogram og stak så fingrene helt ned i mulden, ved at høre fra nogle af dem, der har haft succes med at inkludere bæredygtighed i deres Creative Europe-projekt.
Nedenfor kan du se programmet og derunder videoer af de enkelte indslag.
Program
Velkomst og præsentation
Saxe Lomholt og Lone Garde, Creative Europe Desk Danamrk, Julie Lindegaard, dagens moderator
Hvorfor grøn omstilling?
Sanni Olesen, Europa-Kommissionens delegation i Danmark
Keynote: Kampen for et grønnere Europa
Bjarke Møller, Rådet for Grøn Omstilling
Det, vi har brug for, er storytelling om, hvordan vi kan klare det her, hvordan vi er kommet igennem kriser før, hvordan vi, når vi møder andre mennesker, faktisk kan finde gode svar sammen.
Fremtidens grønne Creative Europe
Saxe Lomholt og Lone Garde, Creative Europe Desk Danmark
Panel: Hvad kan du gøre?
Ege Heckmann, Green Producers Club, Anne Ahn, SF Studios og Hanne Halbye, Bæredygtighedskonsulent
Man må starte der, hvor man kan overskue det.
Panel: Hvad har andre gjort?
Niels Alberg, Will&Agency, Louis Valente, ASSITEJ Danmark & ASSITEJ International og Astrid Aspegren, Udviklingsplatformen for Scenekunst
Man har ikke alle svarene selv, så ræk ud til nogle af de mange eksperter, som arbejder med det.