enda

Ann Eleonora Jørgensen

(1965 - )

Skuespiller. Født 16/10 1965.

Optaget på Statens Teaterskole 1989 efter at have fulgt et kursus hos Lotte Horne på Dramaskolen.

Uddrag fra Morten Piils "Danske filmskuespillere" (Gyldendal, 2003):


Hun fængsler først og fremmest med sine store, usædvanlig levende brune øjne - et uforbeholdent blik, der uden filter spejler hendes sindsstemninger. Der er noget dristigt og radikalt ved hendes personlighed, når dette blik spiller af ironi eller dugges af fortvivlelse: hun giver sine personer den unge, men alligevel erfarne kvindes gennemskuende livsviden. Men også lette toner kan hun ramme rent, når hun glider over i sød forvirring eller afvæbnende usikkerhed.


Frisøren Karen i Dogme-komedien "Italiensk for begyndere" (2000) blev hendes folkelige gennembrud, men inden da havde hun placeret sig som et af den unge skuespillergenerations værdsatte teaternavne og med mellemrum afgivet betydelige løfter på film og tv.


Hun fik sine to bedste tidlige roller i fremragende afgangsfilm fra Den Danske Filmskole: Thomas Vinterbergs "Sidste omgang" (1993) og Henrik Ruben Genz' "Omveje" (1995). I dem begge personificerer hun en selvstændig, ukonventionel kvindetype, der kan forholde sig klogt til heltens dilemma: på Thomas Bo Larsens dødsrute i Sidste omgang er hun den indlevende, følsomme medrejsende, mens hun udviser tilpas overlegen ironi over for Henrik Lykkegaards march på stedet i "Omveje".


I samspil med Nikolaj Coster Waldau viser hun evner for den spontane, halvskøre komedie i Thomas Vinterbergs tv-film "Slaget på tasken" (1993), mens relativt store roller i tv-serierne "Bryggeren" (1996) og "Taxa" (1997-98) ikke forløser talentet i samme grad. I førstnævnte er hun Ottilia, der bliver bryggerens kloge hustru, og her overforbruger hun sit ironisk vidende smil; og i Taxa castes hun imod sin type som den kolde, checkede advokat Nina og viser tendens til overspil.


Hendes letfærdige mor i Lone Scherfigs familiefilm "Når mor kommer hjem" (1998) bliver for meget af et kækt glansbillede, men denne overfladiskhed skæmmer slet ikke hendes næste samarbejde med Scherfig i "Italiensk for begyndere" (2000). Nu er hendes lidt distancerende ironi helt forsvundet til fordel for en mere forsvarsløs ligefremhed og sensualisme. Sorgen og smerten ved at tage afsked med en alkoholisk mor glider over i en forundret glæde ved at starte et nyt kærlighedsforhold. Modenhed og sårbarhed går hånd i hånd i dette helstøbte portræt.


Færre muligheder får hun i komediedramaet "At klappe med én hånd" (2001), hvor hun dog i en birolle som mangemillionæren Jens Okkings udkårne når at vise sin varme kvindelighed. [Uddrag fra "Danske filmskuespillere" slut]

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Næste stop 2018 Pia DK/Kort fiktion
Herrens veje 1 2017 Elisabeth Tv-serie
Lykke 2011 Charlotte Tv-serie
Fatso 2008 Dansk prostitueret U/Spillefilm
Hjemve 2007 Margrethe DK/Spillefilm
Forbrydelsen 2007 Pernille Birk Larsen Tv-serie
Guldhornene 2007 Tove DK/Spillefilm
Jul i Valhal 2005 Tove Tv-serie
Nanny McPhee - den fortryllende barnepige 2005 Nanny McPhee U/Spillefilm
Forbrydelser 2004 Anna DK/Spillefilm
2 ryk og en aflevering 2003 Mathildes mor DK/Spillefilm
Bjergkuller 2002 Charlotte DK/Kort fiktion
Peter Pan - Tilbage til Ønskeøen 2002 Wendy U/Spillefilm
Niels Neutron - det lille geni 2001 Mor U/Spillefilm
At klappe med een hånd 2001 Helene, Svenssons kæreste DK/Spillefilm
Den serbiske dansker 2001 Lotte Espersen Tv-film
Italiensk for begyndere 2000 Karen, frisør DK/Spillefilm
Når mor kommer hjem... 1998 Linda, mor DK/Spillefilm
Jacobs liste 1997 Sygeplejerske DK/Kort fiktion
TAXA 1997 Nina Boye-Larsen, advokat Verners datter Tv-serie
Bryggeren 1996 Ottilia Tv-serie
Omveje 1995 Medvirkende DK/Kort fiktion
Slaget på tasken 1993 Louise Tv-film
Sidste omgang 1993 Annika DK/Kort fiktion
En succes 1993 Medvirkende Tv-film
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.