enda

Dola Bonfils

(1941 – )

Instruktør. Født 22/12 1941 i København.


Dola Bonfils er selvlært og var egentlig i gang med at læse kunsthistorie, da hun fik feriejob som chauffør på en filmproduktion. Hun fortsatte sine læreår i filmbranchen med et basiskursus på Filmskolen og som assistent for blandt andre Henning Carlsen. Et samarbejde, der i perioden 1970-73 førte til en direktørpost i dokumentarbiografen Kino Valde i Dagmar Teatrets kælder, hvor hun som programlægger fik suppleret sine praktiske erfaringer med indsigt i filmhistorien og internationale tendenser inden for kort- og dokumentarfilm.


I 80'erne instruerede Dola Bonfils en række dokumentarfilm, hvor hun gik tæt på danske institutioner. Inspireret af den amerikanske instruktør Frederick Wiseman var Dola Bonfils med titler som "Gymnasiet - en skoleform" (1983), "Politiet i virkeligheden I-III" (1986) og "Med døden inde på livet" (1989) en af pionererne inden for en dansk udgave af den såkaldt observerende film. Film, der med tålmodighed og grundighed skildrede aspekter af det danske samfund, så de uden politisk doceren vakte både opmærksomhed og debat.


Interessen for magtens institutioner og samfundsforhold generelt - også i verden uden for trygge velfærdsdanmark - har været et markant spor gennem Dola Bonfils' arbejde. I de to film "Levende Ord" (1996 og 1997) udfordrede hun vores forestillinger om demokrati og udvikling i mødet med innovative kræfter i Afrika og Indien. Og i "Mødet med det fremmede" (2001) rejste hun med en dansk psykiater til Brasilien for at møde en lægekollega, der afprøver nye metoder i behandling og forebyggelse af psykiske sygdomme. I mange år fungerede Dola Bonfils desuden som konsulent for DANIDA vedrørende import af film fra tredjeverdenslande og søgte også i den funktion ihærdigt at formidle levende billeder, der ruskede op i vante forestillinger om os selv og verden omkring os.


Andre markante spor gennem den flittige instruktørs virke har været en optagethed af kunst og videnskab - ofte med særligt fokus på undersøgelser af feltet mellem de to discipliner, blandt andet i adskillige kunstnerportrætter og tv-programmer og en eksperimenterende dokumentarfilm om lyd, "Lydbilleder" (1993). I den ambitiøse "Tankens anatomi" (1997) stiller Bonfils skarpt på aktuel hjerneforskning, og i "Drømme med deadlines" (2003) fik filmholdet unik adgang til et forskerholds arbejde på Novo Nordisk.
Filmen "K-notatet" (2004) går tæt på forsvarets rolle i dagens Danmark og i det internationale samfund. Filmen indgik i dokumentarserien "Magtens Billeder", som Dola Bonfils i øvrigt var initiativtager til.


I perioden 2004-09 og igen i 2011 har instruktøren indtaget en post med filmpolitisk magt som konsulent for kort- og dokumentarfilm på Det Danske Filminstitut. Også i den position har hun insisteret på at få kunstnerisk kvalitet og globalt orienteret samfundsengagement til at gå op i en højere enhed, blandt andet i støtte til film som Eva Mulvads "Vores lykkes fjender" og "Burma VJ - Reporter i et lukket land", Anders Østergaards prisvindende film om Burmas munkeopstand, der er set af mere end 30 millioner mennesker.

Filmografi Priser Festivals
Title År Funktion Category
Fædre og sønner 2018 Klippekonsulent DK/Dokumentarfilm
Godnathistorier fra ondskabens akse 2011 Manuskonsulent DK/Dokumentarfilm
K-notatet 2004 Instruktion, Manus Tv-dokumentar
Drømme med deadlines - en genfortælling 2003 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Mødet med det fremmede - psykiatri i et tværkulturelt perspektiv - levende ord 3 2001 Instruktion
Levende ord 3: Mødet med det fremmede 2001 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Billedkunstnerisk praksis I & II 1999 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Levende ord 2: Miljø og udvikling 1997 Instruktion, Produktion, Manuskript DK/Dokumentarfilm
Tankens anatomi 1997 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Levende ord 1: Fællesskab og demokrati 1996 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Billeder til tiden 1994 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Lydbilleder - 6 variationer over et tema 1993 Instruktion, Manus, Producer DK/Eksperimentalfilm
To malere - To værksteder 1992 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Gurps 1990 Instruktion, Manuskript DK/Dokumentarfilm
Med døden inde på livet 1989 Instruktion DK/Dokumentarfilm
Glemmer du ... - en film om demens 1989 Instruktion, Manuskript DK/Dokumentarfilm
Livsstykker - en film om gamle 1988 Instruktion, Manuskript DK/Dokumentarfilm
Politiet i virkeligheden (1). Kontrolbilledet 1986 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Politiet i virkeligheden (2). Lighed for loven 1986 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Politiet i virkeligheden (3). Konsekvenser 1986 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Lutter lagkage? 1985 Instruktion DK/Dokumentarfilm
Kan man give æstetikken køn 1984 Instruktion DK/Dokumentarfilm
Gymnasiet - en skoleform 1983 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Fremtid søges! 1982 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Slingrevalsen 1981 Indspilningsleder DK/Spillefilm
Sorteper - Det kan du selv være 1980 Instruktørassistent, Drejebog DK/Kort fiktion
Kvindesind 1980 Scripter DK/Spillefilm
Kvinden og Fællesmarkedet 1972 Instruktion, Manus DK/Dokumentarfilm
Man sku' være noget ved musikken 1972 Produktionsassistent DK/Spillefilm
Christa 1971 Klippeassistent U/Spillefilm
Er I bange? 1971 Klippeassistent DK/Spillefilm
Kys til højre og venstre 1969 Assistent DK/Spillefilm
Kærligheden varer længst 1967 Medvirkende DK/Eksperimentalfilm
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.

Festivals

Festival Festival dato Film
Nyon, Visions du Réel 2005-04-18 K-notatet
Det Danske Filminstitut registrerer international festivaldeltagelse og priser til danske film, dog primært de titler, som Filminstituttet varetager i sin festivaldistribution, og primært i forbindelse med de festivaler, som Filminstituttet har prioriteret at samarbejde med. Registreringen af festivaldeltagelse og priser til danske film, der ikke er i festivaldistribution, foretages kun for "launch"-festivaler ifølge Filminstituttets prioriterede festivalliste. Se listen over prioriterede festivaler.